Social Icons

Sabtu, 22 November 2014

Misi Rahsia Columbus Menakluk Benua Amerika?

Columbus 

DALAM setiap suratnya, Columbus selalu menceritakan obsesinya untuk merampas Jerusalem dengan dibiayai dari emas yang dijumpai di DuniaBaru.

Caribbean, 26 Disember 1492. Dalam ekspedisi perdananya, CristophorusColumbus menuliskan dalam jurnal yang dikenali sebagai Diario bahawa diaingin mencari sebanyak mungkin emas dan rempah-rempah di Dunia Baru.

"Dalam jumlah yang sangat besar, sehingga penguasa akan mempersiapkanpenaklukan Makam Kudus (Holy Sepulchre). Sehingga, saya memintakepada Yang Mulia agar membelanjakan semua hasil keuntungan dariekspedisi saya ini untuk penaklukan Jerusalem. "

Penguasa yang disebut Columbus dalam jurnal ekspedisi ke Benua Amerikaitu tentu saja adalah Raja Ferdinand dan Ratu Isabela, pemimpin Sepanyolyang telah membiayai ekspedisinya, pasangan pemimpin Kristian yangberjaya menamatkan dominasi kaum Muslim dan Yahudi dari Sepanyol.

Kalimat dalam jurnal itu juga menunjukkan bahawa bukan kali itu sajaColumbus menyebutkan niat utamanya mencari peruntungan daripenjelajahan ke Dunia Baru adalah demi penaklukan Jerusalem dan itubukanlah ekspedisi terakhir.

Ketika bertemu dengan warga asli Benua Amerika, Columbus ingin merekadiperlakukan dengan baik agar mahu memeluk agama Kristian. Tapi, walaumereka sudah mendatangi pelbagai tempat yang belum pernah dikunjungiorang Eropah, Columbus terus belayar untuk mencari daratan utama agarboleh mencari komoditi berharga, seperti rempah-rempah dan emas. 

Banyak sejarawan akhirnya menilai Columbus memang taksub untukmengejar harta dalam ekspedisi ke Amerika. Emas memang menjadi salahsatu tujuan utama. Tapi, motif sesungguhnya yang mampu menggerakkanColumbus menempuh pelayaran yang mahaberat itu kembali terkuak dalamsuratnya pada 4 Mac 1493 yang ditujukan kepada Raja Ferdinand dan RatuIsabela, sebelum Columbus pulang dari pelayaran pertamanya.

"Dalam tujuh tahun dari hari ini, saya akan sanggup membayar Yang Muliauntuk menyediakan lima ribu pasukan berkuda dan 50 ribu tentera berjalankaki untuk perang menakluk Jerusalem. Untuk tujuan inilah penyemakan inidilakukan. "

Hampir sepuluh tahun kemudian, Columbus masih saja terpaku pada temapenaklukan Jerusalem. Sebuah surat yang ditulis pada Februari 1502 kepadaPaus Aleksander VI menyebutkan, "Perjalanan ini dilakukan dengan tujuanuntuk membelanjakan dana yang telah dilaburkan untuk membantu kuil sucidan Gereja Suci," sambil kembali menyebut jumlah kuda dan pasukan yangdiharapkan tersedia. Kemungkinan, surat itu tak pernah dihantar.

Dalam surat lain yang disebut sebagai Lettera Rarissima bertarikh 7 Julai1503 di Hispaniola dan ditujukan kepada penguasa Sepanyol, Columbusmenceritakan mengenai kejadian pada pelayarannya yang keempat. Padaakhir surat, tema penaklukan Jerusalem lagi-lagi muncul. "Jerusalem danGununf Sion akan dibina kembali oleh tangan-tangan umat Kristian, sesuai dengan apa yang difirmankan Tuhan melalui mulut Nabinya di Kitab MazmurPasal 14."

Lalu, pada 19 Mei 1506, satu hari sebelum kematiannya, Columbusmengesahkan majorat atau surat wasiat yang asal sudah ditulis sejak 22Februari 1498 dan ditambah isi kandungannya pada 25 Ogos 1505.Wasiatnya menyebut tentang pendirian pundi dana untuk pembebasanJerusalem.

Sejak awal, Columbus memang taksub terhadap Jerusalem sebagai tujuanutama dari empat ekspedisi ke Benua Amerika yang berlangsung empat kaliitu. Guru Besar Ilmu Sejarah Universiti Wisconsin-Madison John Phelanmendedahkan, harapan mengenai penaklukan Jerusalem denganmemanfaatkan emas yang dijumpai di Dunia Baru mungkin telah diucapkanColumbus kepada Ferdinand dan Isabela sebelum dia berangkat berlayardari Palos, 3 Ogos 1492.

Namun, mungkin saja idea ini telah dicetuskan lebih awal, iaitu selamapengepungan Granada pada 1489, benteng terakhir kuasa Muslim diSepanyol. Saat itu, duta besar Sultan Mesir (Dinasti Mamluk) datangmeminta pasukan Sepanyol menghentikan peperangan atau Muslim akanmenghancurkan Holy Sepulchre, sebutan lain untuk Jerusalem. 

Sejarawan Universiti Wisconsin-Milwaukee Abbas Hamdani menyebut, 1492merupakan tahun yang sangat kritikal dalam sejarah Eropah, Muslim, danAmerika. Pada 2 Januari, Granada jatuh mengakhiri kekuasaan Muslim diSepanyol selama-lamanya. Lalu, pada 12 Oktober, Columbus "mencari"Amerika.

Columbus telah membuka jalan bagi era penjelajahan, pengembangan, danpenjajahan oleh bangsa Eropah yang menjadi pengantar munculnya eraRenaissance.

Namun, motif utama penyemakan dalam suasana abad pertengahan itusering diabaikan, iaitu keinginan Columbus melancarkan kembali PerangSalib baru untuk merebut Tanah Suci Jerusalem dari tangan kaum Muslim.Keinginan itu tidak hanya sebatas menguasai kembali tanah tempat Isa lahirdan mendakwahkan ajarannya, tapi demi memenuhi sebuah nubuat yang sangat diimani oleh Columbus.

Ramalan itu disebutkan dalam Injil Kitab Wahyu yang menyebutkan bahawa dipeluknya ajaran Kristian oleh seluruh penduduk Bumi serta penaklukan kembali Jerusalem merupakan prasyarat untuk kembalinya Jesus Kristus kedunia sebelum akhir zaman. Dan, Columbus merasa dirinya bakal punya peranan penting dalam peristiwa itu.

Taksub Columbus memang tidak pernah kelihatan dalam penerbitan sejarah popular. Padahal, bukti-bukti tertulis dari Diario dan kesaksian ahli keluargadan rakan-rakan memberi bukti yang tidak boleh dinafikan.

Diario menceritakan bahawa sepanjang pelayaran pertama menuju DuniaBaru itu Columbus kerap sekali melantunkan doa dan menjaga jam-jamsembahyang (jam kanonikal) di kapal, terutama waktu doa Prime, Terce,Vesper, dan Compline. "Saat waktu Vesper, semua awak kapal dikumpulkan.Doa ringkas dibacakan. Salve Regina dinyanyikan. "

Setiap menjelang perhimpunan Ahad, Columbus selalu mempersiapkannyadengan sangat detail dan sungguh-sungguh. Columbus pun sangat meyakiniberkat dari perjalanan ziarah ke tempat suci, terutama Jerusalem. Dalambeberapa catatan Diario, Columbus dan para awak kapalnya sering kalimengucapkan janji bahawa mereka akan melakukan ziarah ke tempat-tempat suci jika selamat mengharungi lautan ganas dan ribut.

Apresiasi keagamaannya juga tampak pada cara Columbus menamakanpulau dan tempat yang mereka temui, seperti Pulau Adam, San Salvador(penebusan), Trinidad (trinitas), Santa Maria (Virgin Mary), serta Isla de laAscuncion merujuk pada hari ketika Tuhan memasukkan (assumption )Perawan Maria ke syurga.

Pendeta Andres Bernaldez menceritakan bahawa saat kepulangan daripelayaran kedua ke Dunia baru, setibanya di Castile, Jun 1496, dia melihatsahabatnya Columbus berpakaian seperti sami Ordo St Francis. Beberapasejarawan meyakini, Columbus memang mengikuti ajaran Fransiscan dandikebumikan dalam jubah aliran itu.

Bukti lain adalah simbol yang dipakai Columbus untuk menutup surat laporan dalam pelayaran pertama dengan "Xpo-ferens" atau "Pembawa Kristus". Ertinya, Columbus meyakini bahawa dirinya membawa misi agama Kristian sepanjang pelayaran, senada dengan namanya St Cristopher (IH/Rahmad Budi Harto)

Sekitar 70 tahun sebelum Columbus memacakkan benderanya di daratan Amerika, Laksamana Zheng He sudah terlebih dahulu sampai ke sana.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text