Social Icons

Selasa, 30 Disember 2014

Banjir Sudah Menyusut Tetapi Apa Lagi Yang Tinggal?

Salam, 
30.12.2014. 


Hari ni hampir semua akses ke kwsn banjir Kuala Krai boleh dilalui jalan darat kecuali beberapa kampung spt Kampung Pemberian dan Kampung Mesik dll hanya boleh diakses dgn bot n perahu. 


Wpun dikatakan banyak bantuan sampai ke Manek Urai tetapi setakat pemerhatian kami masih belum mencukupi memandangkan mangsa di Kuala Krai empat kali ganda mangsa di Tanah Merah. 


Keadaan di Manek Urai memang seolah2 dilanda tsunami dan mangsa memang tidak dapat lagi pulang utk mencuci rumah kerana rumah sudahpun roboh dan musnah. Ketika di pusat penempatan SMK Manek Urai (yg menjadi fokus nasional kerana terlalu kritikal & tiada bekalan langsung selama 3 hari berturut2 ). 


Penyelaras di situ yg juga mangsa banjir iaitu Cikgu Shukri memberitahu banyak bekalan tidak sampai ke sasaran kerana penyumbang meninggalkan bekalan di hujung jambatan baru dan akhirnya diambil oleh mereka yg sebahagiannya bukan mangsa banjir yg kritikal yang menunggu-nunggu di hujung jambatan tersebut. 


Oleh itu, disarankan penyumbang jika ingin menyumbang selain drpd meninggalkan bekalan di pusat operasi banjir pihak DUN/NGO hendaklah berurusan dengan penyelaras di pusat penempatan mangsa agar tidak dimonopoli dan diagihkan dengan sekata. 


Namun cadangan ini terpulang kpd bijaksana masing2. Kami pulang hari ini dgn hati yg berat wpun setelah bekalan diserahkan kerana melihat keadaan n nasib mereka yg begitu berat ditimpa musibah. Sama2 kita doakan agar mereka dpt digantikan dgn kediaman yg baik dan kembali menjalani hidup dengan tabah. Amiiin. 


Moga usaha kita dibalas olehNya jua>catatan ringkas Hj. Fariz Mustafa ( bersama dgn sukarelawan2 Akademi Permuafakatan Professional Muda-OPTIMUM) di Manek Urai, Kuala Krai hari ini.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text