Social Icons

Jumaat, 1 Mei 2015

Hendak Kahwin, Jika Tidak Cukup Duit, Buat Cara Tidak Cukup Duit. Lihat, Bagaimana Orang Cerdik Bertindak

Perkahwinan adalah permulaan bebanan tanggung jawab yang lebih mencabar. Mulakanlah dengan mudah dan ringkas mengikut kemampuan dan keupayaan kita. Tidak perlu membazir dan berbangga atau bersaing dengan orang lain. 

Perkahwinan bukan semata-mata hari persandingan - menjadi raja sehari tetapi jauh lebih panjang dan berkekalan. Kita mahukan kehidupan rumah tangga kita adalah bayangan keindahan dan kenikmatan syurga. Ianya dikatakan syurga yang disegerakan di dunia. 

Justeru perkahwinan adalah ikatan untuk teguh berpegang dengan agama. Bawalah hati mendapatkan cinta Allah nanti hati kita suami isteri akan terpahat dengan cinta yang murni. Isteri akan jadi isteri solehah yang taatkan suami dan menghargai kewujudan suami. Suami isteri yang soleh dan solehah - mempunyai hati yang tidak putus dengan Allah adalah gambaran rumah tangga yang akan terpindah masuk ke syurga di akhirat. 

Sabarlah dengan kesusahan hidup berumah tangga. Manisnya jika ada Allah di hati, kesusahan menjadi santapan kebahagiaan apabila masing-masing menempuhnya dengan sabar, berlapang dada, bertolak ansur dan saling menghargai.

Baca kisah majlis perkahwinan yang seadanya tetapi bermakna.yang sudah viral di maya.



Exactly 4 years and 7 month ago, I got married to this dude here. It was quick and simple. Bukanlah sebab acah-acah minimalist ke apa, tapi sebab duit saya tak banyak dan saya tetap nak bayar sendiri (untuk reception belah saya) hehe.


Hantaran buat sendiri. Baju, tempah baju kurung plain. Tudung, kebas adik tailor punya. Itulah baju nikah, itulah baju makan beradab, itulah baju ambil gambar dekat pelamin. One outfit for one whole day. Haha Kepam!


Pelamin, I went for engagement pelamin instead of wedding pelamin. Smaller and cheaper. Door gifts were little jars of honey because I love honey.


Kad kahwin, design sendiri guna picknik.com. Sound system, guna speakers sendiri. Canopies and catering je Ummi insisted nak sponsor because she wanted Johorean food all the way from Muar.


No pre-wed, no dewan, no bersanding, no tepung tawar, no cake, no candy bar, no photo-booth, no kompang, no photographers, no videographers.


Gather gambar yang kawan-kawan tagged dalam Facebook je. Serius gila, tak ada niat nak rock and roll atau melawan perkahwinan arus perdana. It was just not within my budget. But no problem, Alhamdulillah. 


It was never an issue for me. Tak ada duit, buat cara tak ada duit, as simple as that. To each his own kan? Janji halal dan hidup. Insha Allah.


Kredit - Waniardy

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text