Social Icons

1

Featured Posts


Sila layari laman web SuaraMuhajirin313.com di server BARU...


Sunday, 26 April 2015

Ramai Tidak Sedar Perlunya Enzim Untuk Tubuh

Enzim adalah ‘motivator’ utama segala proses biokimia badan. Enzim-enzim terdapat di dalam semua sel-sel tumbuhan dan haiwan. Makanan dalam bentuk asli yang tidak dimasak mengandungi semua enzim-enzim yang diperlukan untuk menghadamkan mereka.Sayangnya apabila makanan dimasak (bakar, rebus, steam, microwave dan lain-lain) enzim-enzim ini dimusnahkan. Inilah sebabnya kenapa hari terdapat keperluan yang amat ketara bagi mensuplemen enzim-enzim dalam diet.

Vitamin, galian, kabohidrat dan protin adalah nutrien-nutrien yang menyokong pertumbuhan, hayat dan tenaga sel-sel kita. Bagaimanapun, tanpa enzim-enzim nutrien-nutrien ini tidak dapat diambil atau disampaikan kepada sel-sel. Enzim-enzim adalah buruh pembinaan sistem hayat dan nutrient-nutrien adalah bahan-bahan yang digunakan untuk membina badan kita. Tanpa mereka, hayat tidak wujud. Enzim diperlukan bagi setiap tindakbalas kimia dalam badan.

Semua organisma yang hidup didirikan daripada bahan kimia, protin, kabohidrat dan lipid (lemak). ‘Spark’ hayat dijanakan oleh enzim-enzim. Enzim-enzim diperbuat daripada kumpulan-kumpulan asid amino-asid amino yang bertindak sebagai pemangkin-pemangkin yang memerintah kadar (kepantasan) seluruh tindakbalas kimia yang terlibat dalam metabolisma sistem-sistem benda hidup (manusia, haiwan dan tumbuhan).

Sehingga kini saintis telah mengenalpasti lebih 700 enzim-enzim. Enzim-enzim dipecahkan kepada beberapa kumpulan mengikut aktiviti mereka. Contohnya, enzim yang membantu oksidasi dikenali sebagai oksidase sementara enzim yang terlibat membuang oksigen atau mendermakan elektron dikenali sebagai reduktase. Enzim tersangatlah cekap. Kuantiti yang amat kecil mampu bertugas, seperti reagen yang amat kuat pada suhu tersangat tinggi, dengan cara tindakbalas kimia biasa. Contohnya 1 auns pepsin mampu menghadamkan 4000 pauns telur putih dalam beberapa jam sahaja.

Terdapat 3 klasifikasi enzim: enzim metabilok, digestif dan enzim makanan.

enzim metabolik – enzim ini dibuat oleh setiap sel badan dan bertugas melakukan beberapa reaksi biokimia khas dalam tisu dan organ badan.

enzim digestif – enzim-enzim ini dibuat dan dikeluarkan oleh badan digunakan spesifik untuk menghadamkan makanan yang diambil.

enzim makanan – enzim-enzim ini tidak dibuat oleh badan. Mereka terdapat dalam makanan mentah dan di buat semasa makanan mentah dihadamkan.

Apabila bertambah tua, badan dan fungsi-fungsi utamanya menjadi kurang cekap. Untuk membantu memperlahankan proses penuaan ini, kita perlu mengganti bekalan nutrien dan bahan biologikal kita.Kita boleh membantu menggantikan bekalan enzim dengan memakan buah dan sayur-ulam segar yang kaya dengan enzim-enzim dan dengan mengambil suplemen yang terdapat dalam pasaran.

Apabila kita memakan makanan yang telah dimasak, enzim penting yang boleh digunakan untuk penyembuhan ditukarkan dan dihantar ke sistem penghadaman untuk menghadam makanan. Apabila kita makan makanan mentah, mereka telah sedia mengandungi enzim untuk penghadaman yang membantu menghadamkan makanan. Makanan yang telah dimasak tidak memiliki enzim-enzim ini, dengan itu badan akan menggunakan enzim dari stor simpanannya. Selepas penghadaman enzim-enzim terlibat akan dikumuhkan sebagai buangan badan. Apabila kita mengeluarkan enzim dari badan, dari proses penghadaman, system-sistem organ mula bersaing untuk enzim yang masih baki.

Sekiranya kita tidak mengembalikan bekalan enzim, kita akan menjadi kekurangan enzim; akibatnya kapasiti pengimbangan semula dan penyembuhan kita diturunkan dengan serius. Bila kita defisien enzim, hanya dengan memakan makanan mentah tidak dapat mengembalikan stok enzim dalam badan. Kebanyakan buah, ulam dan sayur memiliki hanya cukup enzim untuk menghadamkan mereka sendiri dan tidak tiada lebihan untuk mengembalikan enzim bagi badan yang telah dikurangkan akibat memakan makanan yang telah dimasak.

Ambillah tambahan enzim untuk mencukupkan enzim badan secara harian untuk mengimbangkan semula diet yang kekurangan enzim daripada makanan yang telah dimasak. Dan jangan lupa menambah banyak buah, ulam dan sayur ke dalam diet.

Tahukah anda apakah bahan semula jadi yang mengandungi banyak enzim? Tidak lain tidak bukan, jawapannya ialah madu lebah terutama madu lebah hutan. 

Sila baca tentang khasiat madu lebah hutan DI SINI

10 Tips Membeli Ikan Segar Di Pasar


Let’s face it. Jika anda tidak tahu beza ikan pelata dengan ikan cencaru, besar kemungkinan tidak akan mengotorkan tangan anda untuk memilih ikan dari timbunan banyak-banyak ikan di meja peniaga ikan. Anda akan bagitahu ikan apa yang anda mahu, berapa kilo, bayar dan terus beredar. Before you know it, isteri/ibu/kawan anda akan bersumpah tidak akan membenarkan anda membeli ikan untuknya lagi kerana anda baru sahaja membeli ikan yang tidak segar.

Tahukah anda ikan goreng yang dibeli segar rasanya sangat-sangat berbeza sedapnya berbanding ikan goreng yang anda makan di dewan makan sekolah berasrama anda dahulu?

Persoalannya bagaimana untuk memilih ikan yang tersegar dan terbaik dari lambakan ikan yang dilonggok di pasar? Di sini, kami ingin berkongsi tips Oleh Chef Jamie Oliver - bagaimana memilih ikan ketika di pasar.

Gunakan deria penglihatan anda

1. Badan ikan segar mempunyai kulit yang licin dan berkilat.


2. Ikan bersisik yang segar mempunyai sisik yang masih kukuh di badannya. Ikan yang tidak segar mempunyai sisik yang sudah mula tertanggal.

3. Ikan segar mempunyai mata yang cerah. Crstal clear.


Bukannya berwarna merah….
….atau kabur seperti ini.


4. Ikan segar mempunyai insang yang berwarna merah pekat….
….seperti warna darah.

Jika insang ikan tersebut sudah dibuang atau berwarna selain merah pekat, itu adalah petanda terbesar ikan tersebut adalah ikan lama. Yuck!

Guna deria bau anda

1. Ikan segar tidak pernah berbau hanyir. Ia berbau seperti bau laut.

2. Jika anda tidak suka dengan bau ikan tersebut (bau busuk), jangan beli ikan tersebut. Trust your instinct.

3. Jangan membeli jika anda terbau ammonia/formaldehyde (bau bahan kimia yang tajam) dari kedai peniaga ikan tertentu. Ikan mereka mungkin nampak berkilat dan tidak banyak lalat, tetapi ikan-ikan mereka telah disembur dengan larutan ammonia hidroksida cair/formaldehyde.


Guna deria sentuhan anda

1. Sentuh kulit ikan yang anda mahu beli. Kulit ikan yang segar licin dan basah, seperti baru keluar dari air.

2. Picit daging ikan itu sedikit. Daging ikan segar lebih anjal.

3. Jika daging ikan itu tidak anjal dan kering, ikan tersebut tidak layak berada di dapur anda.


10 Tips Membeli Ikan Segar Di Pasar Oleh Chef Jamie OliverPerkongsian adalah diambil dari sumber yang dinyatakan untuk panduan semua.

Read more: 

Jom Tonton TV IKHWAN (Streaming) Malam Ini.

Alhamdulillah, TV IKHWAN akan bersiaran pada hari ini..!

Mari sama-sama kita saksikan tayangan TV IKHWAN pada malam ini dengan pelbagai rancangan dan filem-filem pendek yang pastinya menarik dan menghiburkan..! dan yang paling penting Insya Allah mendidik jiwa kita...

Teruskan menonton TV IKHWAN!!!

Tarikh : 26 & 27hb April 2015, Jam 9.00 malam (waktu Malaysia)

Sila layari : streaming.tvikhwan.tv ,
Link mobile : rtsp://173.244.212.219/nurmuham-x/myStream

Saturday, 25 April 2015

Rahsia Teknik Memasak Yang Sangat Berkat

Adab2 Memasak

Memasak ni sangat penting sahabat2. Tok2 guru pondok kita sangat jaga bab makan sampai tak izinkan anak murid makan di luar sebab takut termakan masakan orang yang tak solat dan tak bersih sebab akan mematikan hati. Dalam kitab pun sebut bab ini

Saya dapat khidmat sebagai penyedia makanan dan memasak untuk para jemaah yang keluar di jalan Allah

Saya nak kongsi adab2 memasak dari mudzakarah masturat. Sangat2 hebat mereka para2 isteri para jemaah menjaga adab masakan pada suami dan anak2

1. Berwuduk dan solat 2 rakaat

2. Baca doa masuk dapur surah alkahfi ayat 10

ﺭَﺑَّﻨَـﺎ ﺍَﺗِﻨَـﺎ ﻣِﻦْ ﻟَّﺪُﻧْـﻚَ ﺭَﺣْﻤَـﺔً ﻭَﻫَﻲِّﺀْﻟَﻨـَﺎ ﻣِﻦْ ﺍَﻣْﺮِﻧـَﺎ ﺭَﺷَـﺪًﺍ

Ya Tuhan kami, berilah kami rahmat yg besar dari sisiMu dan persiapkan petunjuk terhadap urusan kami

3. Doa mengambil beras surah An-Nahl ayat 96

ﻣَـﺎ ﻋِﻨْﺪَﻛُـﻢْ ﻳَـﻨْـﻔَﺪُّ ﻭَﻣـَﺎ ﻋِـﻨْﺪَ ﺍﻟﻠﻪِ ﺑَـﺎﻕٍ

Apa yang di sisimu akan lenyap, dan apa
yang di sisi Allah adalah kekal

4. Doa cuci beras

ﺍَﻟْﺤَﻤْـﺪُ ِﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟَّـﺬِﻯ ﺍَﻃْﻌَﻤَﻨـَﺎ ﺧَﻴْﺮًﺍ ﻣِﻨـْﻪ ُ

Segala puji bagi Allah yang telah memberi
kami makanan yang lebih baik darinya

5. Doa letak beras dalam periuk

ﺍَﻟْﺤَﻤْـﺪُ ِﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟَّﺬِﻯ ﺍَﻃْﻌَﻤَﻨـﺎَ ﻣِﻦْ ﺟُـﻮْﻉٍ

Segala puji bagi Allah yang telah mmberikan makan setelah lapar

6. Doa letak air dalam beras

ﺍَﻟﻠّﺬِﻳْﻦَ ﺍَﻣَﻨُﻮْﺍﺍ ﺻْﺒِﺮُﻭْﺍ ﻭَﺻَـﺎﺑِﺮُﻭْﺍﻭَﺭَﺍﺑِﻄُﻮْﺍ ﻭَﺗَّـﻘُﻮﺍﺍﻟﻠﻪَ ﻟَﻌَﻠَّـﻜُـﻢْ ﺗُﻔْﻠِﺤُﻮْﻥَ

7. Doa mengacau sayur ke arah kanan dan ikut arah jarum jam
ﻟَﻴْﺲَ ﻟَﻬـﺎَ ﻣِﻦْ ﺩُﻭْﻥِ ﺍﻟﻠﻪِ ﻛـﺎَ ﺷِﻔَـﺔٌ

Tidak ada yang dapat menyatakan hari itu
selain Allah

8. Doa potong sayur dan daging ayat Al baqarah 71

ﻓَﺬَ ﺑَﺤُﻮْﻫـﺎَ ﻭَﻣَـﺎ ﻛـﺎَﺩُﻭْﺍ ﻳَﻔْﻌَﻠُﻮْﻥَ

9. Doa cuci sayur
ﻟَﻴْﺲَ ﻟَﻬـﺎَ ﻣِﻦْ ﺩُﻭْﻥِ ﺍﻟﻠﻪِ ﻛـﺎَ ﺷِـﻔَـﺔٌ

10. Doa menghaluskan perencah: Surah al kautsar ayat 1 hingga 3

Kalau tak mampu buat macam ni cukuplah sekadar berselawat, baca hafazan alquran, zikir dan JANGAN bercakap hal2 dunia semasa memasak. InsyaAllah

Sila amalkan untuk mendapatkn redha dan berkat dalam keluarga. InsyaAllah.. Supaya beroleh keluarga dan anak2 yang soleh dan solehah. Pentingnya siapa yang memasak untuk kita. Ingat!!! Air tangan orang yang memasak.....akan jadi penawar penyakit lahir batin ATAU jadi punca terhimpunnya virus yang mengdatangkan bermacam-macam penyakit......

Didiklah Anak-Anak Dengan Kesusahan, Binalah Rasa Hati Mereka Supaya Kuat Dengan Tuhan

Makngah Zainab@Khaulah Ashaari

Aku kisahkan perihal ibu ayahku itu bukan kerana mereka itu ibu ayah yang melahirkanku,
tapi kerana aku tahu ibu ayahku itu juga aku kongsi bersama dengan ribuan lagi anak-anak yang tidak mereka lahirkan yang turut merindu..

Mendengar cerita bagaimana Abuya mampu menyusahkan anaknya sedemikian rupa pasti mengundang ngeri dihati.
Boleh ke?
Tak kesian ke anak?
Takde hati perut ke?
Anak-anak tak cukup kasih sayang nanti!

Aku paling pantang kalau ada antara adik beradik aku yang cakap kami tak cukup kasih sayang.
Aku rasa nak jentik mulut.
Eh! Cukup kasih sayang tu macamana sebenarnya?
Makan bersuap,tidur bertepuk,duduk beriba ke?
Ewah.. Sampai bila kau nak jadi baby
Suap nestum sampai darjah 6 kang baru tau!

Dengar sini wahai adik-adikku yang comel dan comot,
antara banyak mak ayah kat dunia ni kan,
sedar tak sebenarnya mak ayah kita yang paling mewahkan kita dengan kasih sayang.
Tau tak sebab apa?
Sebab mak ayah kita bagi TUHAN.
Tuhan tu lebih besar lebih kaya lebih sayang kita melebihi seisi dunia.
Kalau kita betul mengambil Tuhan yang mak ayah kita pusakakan tu,
konfem kita jadi anak yang terlebih-lebih kasih sayang hinggakan kita juga turut mampu memberi kasih sayang pada orang lain yang lebih memerlukan.
Tapi kalau kita buat tak peduli je dengan Tuhan tu,
itu yang merapu-rapu cakap tak cukup kasih sayanglah,
apelah!

Kepada ibu bapa,
jangan pernah takut untuk memberi kesusahan kepada anak-anak.
Sesungguhnya kesusahan itu bagai menyemai benih yang sudahnya kita dapat menuai hasilnya.
Berbaloi-baloi.
Tapi biarlah kesusahan yang diberikan itu bersama Tuhan.
Sebab Tuhan tu penyelesai segala masalah.
Semua benda kena bersama Tuhan.
Jangan pandai-pandai rasa kau mampu setelkan anak-anak tanpa Tuhan.

Ok..
Aku sebenarnya heran tau kenapa melancong ke Eropah itu bagi kebanyakan orang ialah sesuatu yang exclusive.
Sebab pengalaman aku berapa kali dah kesana tak pernah pun rasa gempak.
Rasa lawak adalah.
Kat Eropahlah aku belajar untuk hidup jauh lebih susah dari biasa.
Ok ceritanya macamni.
Biasanya show yang betul-betul confirm dari pihak penganjur tu hanya sekali show sahaja.
Memang takde undangan lain.
Tapi melampaulah kalau pergi Eropah tiket mahal pastu duduk 2 hari jekan? Jadi biasanya Tuhan buat lepas show yang pertama tu akan ada undangan show yang berderet-deret.
Kerana prinsip kita tak minta bayaran,
maka pihak yang menjemput untuk show seterusnya itu kadang setuju untuk siapkan tempat tinggal dan sedikit kos perjalanan.
Itu saja.
Duit belanja,royalti,duit poket,duit jajan,apetah lagi duit raya memang tiada ye.
Sila jangan tertipu dengan gambar kami diEiffel Tower itu sebagai sedang kaya raya.
Itu hanya lakonan semata-mata.

Maka untuk mengorek duit belanja buat sekumpulan adik beradik yang tak pernah kenyang itu bagaimana?
Belanja yang kami maksudkan ialah teringin roti,keropok,kebab,jus dan lain-lain yang dijual distesen minyak ye.
Atau sesekali akan beli stokin,tshirt dan pakaian yang berharga 5euro kebawah.
Atau juga untuk beli ole-ole keychain untuk kawan-kawan yang bernilai 1 euro ke bawah.
Harap faham definisi belanja kami!
Hehe..
Minta dengan Abuya Ummu?
Ewah cantik muka kau!
Ummu akan menidak pedulikan permohonan itu ye.
Sebelum mohon pun dah tau dah jawapan.
Jadi aku akan pakat sesama adik-adik yang agak boleh berfikir (sebab ada adik yang tak suka fikir) untuk cari modal beli barang untuk dijual disana.
Dalam masa yang sama kami memang akan sentiasa bawak cd/vcd yang dihasilkan selalunya last minute sebelum keberangkatan.
Dari hasil jualan cd tu akan sangat membantu kos perjalanan selama 3 bulan di Eropah.
Manakala jualan barang yang kami bawa pula adalah sebagai sok sek sok sek keperluan selama disana.
Dan biasanya Tuhan buatkan ada saja pihak yang akan bermurah hati tumpangkan rumah,belanja makan,belanja pakai dan lain-lain.
Walaupun begitu tetaplah kami pernah melalui pengalaman tidur dalam kereta ditempat rehat sebab tiada rumah untuk ditumpangi,pernah juga tidur diruang tamu rumah orang yang sempit seramai 13orang.
Dan biasa juga tidur tersengguk disofa rumah orang.
Sekarang ni dah mudah.
GISB dah ada rumah dan premis di Eropah.
Jadi sapa nak kesana sekarang ni dah tak risau nak kena tidur dalam kereta.
Huhu..

Hikmah besar dari semua ini ialah,
satu hari tu sorang simpati lama Abuya di Kent (UK) mengajak kami kerumahnya.
Rumahnya jauh dari London.
Kira kampung jugalah.
Konsep rumahnya pula ialah cerita seram. Pokok merimbun yang menutupi sebahagian besar rumahnya itu memang meremangkan,
dibelakang rumah pula ada pokok yang jenis boleh tarik kaki orang tu tahape nama dia.
Memang seram.
Tuan rumah tinggal dengan anak lelaki bujangnya.
Kedua-dua mereka itu juga menyeramkan.
Bila sampai waktu tidur,
tuan rumah dan anaknya mohon izin untuk masuk tidur dan meninggalkan kami terpinga-pinga nak tidur mana. Seram kan?
Kami seramai 8orang pun ambil keputusan untuk layan jelah ruang tamu tu.
Aku merengkot atas sofa diruang makan,Fatim bawah meja makan,
Fah tergolek tepi pasu,
adik-adik laki diruang tamu berhimpit-himpitan.
Dah penat sangat.
Esok paginya tuan rumah dan anak pun turun solat subuh jemaah dengan kami.
Lepas solat tu dia menangis.
Hish makcik jangan buat hal!
Dia cakap selama ni dari zaman arqam aku selalu dengar orang tuduh Abuya mewahkan anak-anak.
Tapi bila aku tengok kamu semua sanggup tidur dalam keadaan serba kurang diruang tamu rumah aku ni,jelaslah bahawa segala tuduhan itu tidak benar sama sekali.
Hah!
Makcik ni memang pandai menyeramkan kami!

Abuya memang betul nak pastikan bahawa kami ke Eropah tu dapat kekalkan rasa hamba.
Jangan berangan macam pelancong pergi Eropah nak borong handbag ye.
Sedar diri sikit kau tu pergi berjuang. Bukan bersenang lenang.
Pernah kami hadapi satu kesusahan yang tak mampu ditanggung lagi lalu kami call Ummu untuk mengadu.
Wahh..
seronok kau dapat mengadu ye.
Sekali tu Ummu boleh relaks je cakap,Allah..
Nikmat dapat ke Eropah tu dah besar sangat.
Setakat ujian kecik ni apalah nak diberatkan.
Ha padan muka!
Macamlah kau tak kenal Ummu nya.
Iyah dulu selalu ngadu cikgu rotan,hasilnya Ummu akan rotan Iyah lagi teruk dari cikgu.
Hahah.

Jadi itulah yang Abuya maksudkan dengan memberi kesusahan kepada anak. Supaya kelak mereka tahu untuk jadi miskin dalam kaya dan boleh kaya dalam miskin.
Selagi Tuhan tidak ditinggalkan,
insyAllah semuanya dapat diatasi.

Abuya.. Terima kasih..

Orang Sombong Boleh Dikenal Tapi Kena Jauhi, Orang Merendah Diri Kena Dekati Jadikan Kawan Sejati

Sombong adalah sifat terkeji. Wajah yang cantik akan hilang serinya bila ada sikap sombong. Orang pun meluat dan berusaha menjauhi. Rupa paras yang menarik sudah menjadi najis yang busuk dek sombong pada sikap, hati dan tingkah laku.

Penyakit sombong mudah dikenali walaupun ramai manusia berusaha menyembunyikannya. Mereka berusaha menampakkan mereka tawadhuk dan merendah diri. Mereka cuba tiru-tiru walhal diri sebenar adalah sombong dan bangga diri. 

Untuk dapat mengetahui nilai diri sebenar seseorang manusia ialah melalui pergaulan. Seeloknya dibawa bermusafir. Semakin jauh berjalan dan semakin lama masa berpergian, akan terserlah hakikat manusia yang sombong. Bermusafir itu akan sangat meletihkan. Pura-pura warak atau pura-pura baik sudah tidak mampu bertahan jika badan sudah letih. 

Mereka yang berpura-pura akan mudah menyerah kalah bila dalam keadaan letih, mengantuk, lapar dan sukar. Berpura-pura hanya boleh bertahan di waktu senang dan mudah. Melalui pergaulan dalam perjalanan yang panjang dan lama, akan dapat dikesan sifat sombong sama ada sombong yang keterlaluan, sederhana atau ringan.

Apakah tanda-tanda seseorang itu memiliki sifat sombong? Di antaranya:

1. Payah menerima pandangan orang lain sekalipun hatinya merasakan pandangan orang itu lebih baik daripadanya. Apatah lagi kalau pandangan itu datang daripada orang yang lebih rendah daripadanya sama ada rendah umur, pangkat atau lain-lain lagi.

2. Mudah marah atau emosional. Bila berlaku perbincangan dua hala, cepat tersinggung atau cepat naik darah kalau ada orang tersilap atau tersalah.

3. Memilih-milih kawan. Suka berkawan hanya dengan orang yang satu ‘level’ atau sama taraf dengannya. Manakala dengan orang bawahan atau lebih rendah kedudukannya, dia tidak suka bergaul atau bermesra, takut jatuh status atau darjat dirinya. Bahkan dengan orang yang sama level dengannya pun masih dipilih-pilih lagi. Yakni dia suka dengan orang yang mahu mendengar dan mentaati kata-katanya. Mereka inilah saja yang dia boleh bermesra, duduk sama atau semajlis dengannya.

4. Memandang hina pada golongan bawahan.

5. Dalam perbahasan atau perbincangan, selalunya dia suka meninggikan suara atau menguatkan suara lebih daripada yang diperlukan.

6. Dalam pergaulan dia suka kata-katanya didengari, diambil perhatian dan diikuti. Sebaliknya di pihaknya sendiri, susah untuk mendengar cakap atau nasihat orang lain serta tidak prihatin dengan cakap orang. Apatah lagi untuk mengikut cakap orang lain.

7. Dalam pergaulannya, dia saja yang memborong untuk bercakap dan tidak suka memberi peluang kepada orang lain bercakap. Kalau ada orang lain bercakap, dia suka memotong percakapan orang itu.

8. Kalau dia jadi pemimpin, dia memimpin dengan kasar dan keras terhadap pengikut-pengikutnya atau orang bawahannya. Ia membuat arahan tanpa timbang rasa dan tidak ada perikemanusiaan. Kalau dia menjadi pengikut, susah pula untuk taat dan patuh pada pemimpinnya.

9. Susah hendak memberi kemaafan kepada orang yang tersilap dengannya. Bahkan ditengking-tengking, diherdik, dikata-kata atau dihina-hina. Di belakangnya diumpat-umpat.

10. Kalau dia yang bersalah, susah dan berat hendak minta maaf. Rasa jatuh wibawa bila merendah diri meminta maaf. Bahkan dia tidak mengaku bersalah.

11. Dia suka dihormati. Tersinggung kalau tidak dihormati. Tetapi dia sendiri susah atau berat untuk menghormati orang lain.

12. Mudah berdendam dengan orang lain terutamanya bila orang itu tersilap.

13. Suka menzalimi orang sama ada secara kasar atau secara halus.

14. Kurang bermesra dengan orang kecuali terpaksa kerana perlukan orang itu atau kerana takutkan orang itu.

15. Suka memperkatakan keburukan orang seperti mengumpat, memÔ¨Ātnah serta membenci orang.

16. Kurang menghormati pemberian orang atau tidak menghargai pemberian orang lain.

17. Suka mengangkat-angkat diri atau menceritakan kelebihan diri.

18. Suka menghina dan menjatuhkan air muka orang di hadapan orang lain.

19. Kurang menghormati nikmat-nikmat Allah. Kalau ada makanan, berlaku pembaziran atau membuang makanan yang berlebihan. Kalau ada pakaian walaupun masih elok dipakai tetapi suka berganti dengan yang baru. Pakaian yang lama dibuang. Kalau ada duit lebih, suka beli barang yang tidak diperlukan. Semua itu lebih digemari daripada memberi nikmat yang berlebihan itu kepada orang lain.

20. Kalau berdiri, lebih suka bercekak pinggang (kerana membesarkan diri). Kalau bercakap, menepuk-nepuk meja dan suka mencemik. Kalau berjalan suka bergaya, menghentak-hentak kaki atau berjalan membusung dada.

21. Kurang memberi simpati atau kurang menolong orang lain melainkan ada tujuan-tujuan dunia atau kerana takut dengan orang itu.

22. Kurang minat menerima tetamu atau tidak suka jadi tetamu orang.

23. Tidak suka menyebut kelebihan-kelebihan orang lain kerana takut mencabar dirinya.

24. Kesalahan-kesalahan orang lain dibesar-besarkan sedangkan kesalahan sendiri didiamkan, disorokkan, buat-buat tidak tahu atau cuba mempertahankan diri supaya orang menganggap dia tidak bersalah.

25. Sangat tidak senang dengan kejayaan atau kebolehan orang lain.

26. Dia sangat tersinggung kalau ada orang memuji-muji atau menyebut kelebihan-kelebihan orang lain di hadapannya. Tetapi kalau dia dipuji, terserlah pada air mukanya rasa bangga dan senang hati.

Senarai tanda-tanda, riak-riak atau sikap-sikap di atas sudah cukup jelas untuk kita dapat mengenali sifat sombong ini. Bila sudah dikenal pasti ertinya memudahkan kita mengatasi atau mencabut sifat keji ini. Apapun, kita sentiasa perlukan bimbingan. Sifat sombong adalah penyakit dalaman. Ianya wabak yang terselit jauh di dalam hati. 

Justeru setiap insan, perlukan pakar rohani untuk membedah penyakit sombong ini. Kita kena rela dibedah di dunia sebelum mati memindahkan kita ke barzakh. Azab siksa di dalam kubur tidak akan tertanggung jika terus membawa penyakit ini bersama kematian. Semoga kita bertemu dengan insan-insan pilihan yang mampu mendidik kita membuang virus perosak ini dari hati kita. 

Apa Yang Kita Fikir, Kita Rasa, Kita Cakap Dan Kita Buat Adalah Doa!!!

Sepanjang hidup, kita akan dapati ramai manusia terbelenggu dengan hal-hal negatif. Pemikiran, perasaan, persepsi, penglihatan, pendengaran, perbuatan dan percakapan semuanya berunsur negatif. Berdepan dengan kelompok sebegini, kita terasa kehidupan di dunia ini jadi sempit, 'panas' dan sulit.

Bayangkan kelompok negatif lebih suka mengkritik membuta tuli daripada mengkaji dan menganalisa terlebih dahulu. Sangka baik adalah positif. Ianya akan mendorong untuk tidak cepat menghukum dan tidak cepat melatah. 

Orang positif akan tenang dan suka bertolak ansur, bekerjasama dan berlapang dada. Orang negatif memilih untuk buruk sangka, hasad dengki, bertengkar dan bergaduh. Mereka lebih cenderung 'mencari fasal' daripada mencari solusi. 

Mereka suka dan terbiasa dengan hal negatif. Semuanya diberi penilaian negatif. Ruang untuk tenang dan rasa lapang dada tidak berlaku. Dan ianya akan terkena pada siapa sahaja yang berada di sekitar diri mereka. Jika ada anak-anak kecil, pada anak-anak ini pun akan terjangkit virus negatif ini.

Secara semula jadi, ibubapa yang negatif akan mencetak ciri negatif mereka pada anak-anak mereka. Itulah akibanya kalau mereka sudah terasuh dengan cara negatif. Mereka akan mencetak siapa sahaja di bawah mereka dengan acuan negatif.

Inilah yang begitu menguasai kebanyakan individu. Ada yang di tahap kritikal. Ada yang masih oleh dirawat. Itupun jika bertemu dengan orang yang mampu membantu. Jika sepanjang hidup tidak bertemu dengan orrang yang boleh menyelesaikan masalah ini, sampai matilah situasi ini kekal dalam dirinya

Ramai yang tidak sedar, mengekalkan hal-hal yang negatif ini adalah satu dosa. Negatif adalah maksiat dan penderhakaan kepada Allah. Ianya membina kerosakan dalaman diri sendiri dan berupaya merosakkan hubungan dengan sesama insan.

Sebenarnya hal negatif membawa maksud tidak dapat menerima ketentuan Tuhan seadanya. Ada saja hal yang dipandang tidak elok, tidak sesuai, tidak padan, tidak layak dan sebagainya. Tafsiran atau kefahaman terhadap sesuatu itu menggambarkan hati tidak dapat menerima apa yang Allah lakukan. Mulut mengkritik orang lain tetapi hakikat sebenar ialah 'mengkritik Allah'.

Orang negatif terlalu ramai. Mereka wujud dan hidup di sekeliling kita. Mereka berinteraksi dengan kita setiap hari dan setiap ketika. Watak dan ciri negatif memang mampu meruntuhkan semangat orang lain. Mereka ibarat cuka yang dituang ke dalam minuman yang manis lazat. Sedikit pun sudah cukup merosakkan yang lain.

Sebab itu kalau kita hidup dalam kelompok yang negatif, usahakanlah agar situasi itu berubah. Ajak dan dorong mereka yang dalam kelompok itu untuk jadi manusia positif. Kalau kita mengepalai sesebuah organisasi, tanggung jawab kita ialah mengubah manusia negatif kepada positif. Pastinya ianya bukan mudah. 

Ramai manusia positif larikan diri daripada bergaul dengan manusia negatif. Aura negatif yang merosakkan itu sangat mahu dijauhi. 

Orang negatif akan menjalani kehidupan dengan suram dan muram. Mereka kehilangan semangat, optimis dan keyakinan diri. Di dalam diri mereka, mereka sendiri membina rangkaian alasan untuk terus negatif yang akibatnya mereka tidak akan berubah. Mereka kekal merosot dan semakin jatuh. Untuk bangkit dan menjadi manusia luar biasa jauh sekali.

Di dalam masyarakat Islam, sepatutnya orang beriman itu fikirannya, hati jiwanya, percakapannya dan perbuatannya adalah positif. Apa yang kita fikir, kita rasa, kita cakap dan kita buat adalah doa. Hakikatnya itulah sangkaan kita terhadap Allah. Bukankah Allah itu mengikut apa yang hamba sangkakan terhadapNya?

Manusia yang kuat hubungan hati dengan Allah adalah manusia pilihan. Mereka adalah manusia luar biasa. Semakin takut hati mereka dengan Allah, semakin luar biasalah keajaiban yang tercetus di tangan mereka. Bukankah itu semua ciri yang ada pada Rasulullah saw, para sahabat dan salafus soleh?

Mengubah seseorang yang sudah lama sebati dengan perkara negatif bukanlah mudah. Ianya memerlukan pimpinan dan bimbingan berterusan. Perjalanan kehidupan akan menempuh pelbagai elemen yang menguji keimanan kita dengan Allah. 

Di sinilah perlunya manusia kepada murabbi. Hanya murabbi - yang tahu menyingkap rahsia dan hikmah pada setiap kejadian. Dan hanya murabbi yang arif dalam mendidik hati untuk kekal positif dengan Allah dan sesama insan.


Kisah Iktibar - Beruntungnya Insan Yang Membesarkan Al-Quran Walaupun Tidak Pandai Membacanya...

KISAH SEORANG YANG TIDAK TAHU BACA AL-QURAN, TAPI KUBURNYA BERCAHAYA MENJULANG LANGIT.

1. Suatu kisah yang diceritakan dalam tazkirah di Masjid Sultan Zainal Abidin Kuala Terengganu.
2. Seorang lelaki melalui sebuah kawasan perkuburan di suatu malam yang kelam dan sunyi. Tiba-tiba ia terpandang suatu cahaya yang terang benderang muncul dari sebuah kubur, dan terus menjulang ke langit.
3. Terpegun dan kaku melihat kejadian itu. Dia terfikir kemungkinan kubur ini adalah kubur seseorang yang sangat istimewa. Samada ia seorang wali Allah atau ulama atau orang soleh yang istimewa kedudukannya di sisi Allah.
4. Diambilnya sebatang kayu lalu dipacak di atas kuburan yang bercahaya itu. Keesokan harinya lelaki itu datang lagi kekawasan perkuburan itu dengan ditemani beberapa orang kampung.
5. Beliau ingin menyelidiki dan ingin mengetahui kubur siapakah yang sangat ajaib itu.
6. Untuk mengetahui dengan lebih lanjut, lelaki itu berkunjung kerumah simati dan bertemu dengan isteri simati lalu menceritakan keajaiban yang dilihat diperkuburan suaminya.
7. Anihnya isteri simati terkejut dan kehairanan. Dia sangat mengenal suaminya. Suaminya bukan siapa-siapa. Suaminya seorang petani biasa saja.
8. Bukan seorang alim, bukan seorang ahli ibadat, bukan orang soleh, apa lagi bukan imam, bukan muazzin, bukan guru al-Quran. Malah suaminya tidak pandai membaca Quran dan dia tidak pernah mendengar suaminya membaca Quran.
9. Akhirnya lelaki itu bertanya apakah perkara-perkara anih yang simati selalu lakukan dalam kehidupan sehari-harinya.
10. Akhirnya isteri simati teringat suatu perkara yang selalu dilakukan oleh si mati, setiap kali sebelum tidur pada setiap malam suaminya akan mengambil wudhu, kemudian masuk di dalam suatu bilik lalu diambilnya al-Qur'an di atas rak, lalu dicium dan dipeluknya dengan penuh kecintaan dan kasih sayang.
11. Ia akan duduk dan membelek al-Qur'an itu sehelai demi sehelai seperti sedang membaca, sedangkan ia seorang yang buta al-Qur’an. Dia akan meraba-raba ayat-ayat Qur’an itu dengan tangannya, seolah-olah sedang menyentuh dan mebelai sesuatu yang sangat dikasihi.
12. Tambah isteri simati lagi, ia pernah mendengar rintihan dan esakan tangis suaminya yang sangat sedih, mendayu-dayu dengan penuh penyesalan.
“Tuhanku! Ampunkanlah aku kerana aku tidak mampu membaca kalimah-kalimahmu ini. Janganlah engkau hukum aku di atas kebodohanku ini ya Allah.”
“Wahai Qalam Allah, maafkan kesalahan ku. Aku tidak mampu membaca kalimah-kalimahmu. Aku tidak dapat bersahabat dengan mu. Aku tidak dapat memahami mu. Tapi aku sangat mengasihi mu. Aku sangat mencintaimu.“
“Wahai Qalamullah, jangan lah engkau mendakwa aku, jangan engkau menuduh aku dihadapan Allah diakhirat nanti”.
13. Lelaki itu meminta untuk melihat al-Quran kesayangan suaminya itu. Benar dan sangat mengharukan apabila ia melihat naskah yang mulia itu kelihatan lusuh, helaian-helaiannya kelihatan selalu dibelek berkali-kali. Dan ada bekas-bekas airmata di kertasnya, tanda seseorang sering menangis berjurai airmatanya tatkala membuka lembaran yang maha suci ini.
14. Pastinya lelaki ini sangat mulia peribadinya. Hatinya telah bersatu dengan ruh al-Qur’an. Dia sangat mengasihi kalimah-kalimah Allah itu dengan sesungguhnya. Bererti ia mengasihi Allah dengan seluruh jiwa dan raganya.
15. Marilah kita menghidupkan al-Quran di dalam masjid kita, didalam rumah kita, di dalam diri kita, setiap masa dan ruangkan masa setiap hari untuk membaca dan fahami isi-isinya.

Thursday, 23 April 2015

Nikmatnya Ada Suami

TERIMA KASIH ALLAH ATAS KURNIAAN MU MEMBERI PINJAM NIKMAT SUAMI

Jom belajar berterima kasih kepada insan bergelar suami...

6 ALASAN, MENGAPA REDHA SUAMI ADALAH SYURGA BAGI PARA ISTERI

1. Suamimu dibesarkan oleh ibu yang mencintainya seumur hidup. Namun ketika dewasa, dia memilih mencintaimu yang bahkan belum tentu kamu mencintainya seumur hidupmu, bahkan seringkali rasa cintanya padamu lebih besar daripada rasa cintanya kepada ibunya sendiri.

2. Suamimu dibesarkan sebagai lelaki yang ditanggung nafkahnya oleh ayah-ibunya hingga dia dewasa. Namun sebelum dia mampu membalasnya, dia telah bertekad menanggung nafkahmu, perempuan asing yang baru saja dikenalnya dan hanya terikat dengan akad nikah tanpa ikatan rahim seperti ayah-ibunya.

3.Suamimu redha menghabiskan waktunya untuk mencukupkan keperluan engkau dan anak-anakmu. Padahal dia tahu, di sisi Allah, engkau harus dihormati tiga kali lebih besar oleh anak-anakmu berbanding dirinya. Namun tidak pernah sekalipun dia merasa cemburu, disebabkan dia mencintaimu dan berharap engkau memang mendapatkan yang terbaik daripadanya di sisi Allah.

4.Suamimu berusaha menutupi masalahnya dihadapanmu dan berusaha menyelesaikan sendiri. Sedang engkau terbiasa mengadukan masalahmu padanya dengan harapan suamimu mampu memberi solusi, padahal boleh saja pada ketika itu, dia sedang memiliki masalah yang lebih besar. Namun dia tetap mengutamakan masalahmu berbanding masalah yang dihadapinya sendiri.

5.Suamimu berusaha memahami bahasa diam mu, bahasa tangisanmu. Seddangkan engkau kadangkala hanya mampu memahami bahasa verbalnya saja. Itupun apabila dia mengulanginya berkali-kali.

6.Apabila engkau melakukan maksiat, maka dia ikut diseret ke neraka, kerana dia bertanggung jawab terhadap maksiatmu. Namun apabila dia bermaksiat, kamu tidak akan pernah diheret ke neraka. Kerana apa yang dilakukannya adalah hal-hal yang dipertanggungjawabkan ke atas dirinya sendiri.

Lapan pintu surga terbuka bagimu dan engkau boleh masuk dari mana-mana pintu yang disukai. Cukup dengan mendapat "Redha" daripada suamimu, sedangkan suamimu tidak mendapat kemuliaan seperti itu, kerana itu taat dan bersabarlah terhadapnya.

(Habib Amri hafizahullah)

Wednesday, 22 April 2015

Peribadi Tun Dr Mahathir Yang Pemandunya Rasa Malu Dan Segan Padanya

Ikuti coretan istimewa mengenai peribadi Tun Dr Mahathir yang tidak ramai orang tahu. Catatan berikut daripada blog Dato' Zainuddin Maidin bekas Menteri Penerangan Malaysia yang juga tokoh kewartawanan negara.


"SAYA SEGAN DAN MALU DENGAN DR. INI" KATA PEMANDUNYA






Rahsia Daya Kepimpinan Tun Hussein Onn Yang Tidak Ramai Orang Tahu

Tun Hussein Onn mempunyai keistimewaan tersendiri. Hanya mereka yang rapat dengan beliau sahaja yang tahu. Para wartawan kanan akhbar biasanya mempunyai maklumat yang lebih terperinci mengenai seseorang tokoh negara. Mereka tahu jelas tentang watak, minat, sejarah, peristiwa, kelemahan peribadi dan juga kehebatan sahsiah seseorang pemimpin negara seperti Tun Hussein Onn. 

Sila baca apa yang dititipkan Zainuddin Maidin dalam blog beliau..






Fiso Omar - Ikon Usahawan Muda

Wan Hafizol Wan Omar atau lebih dikenali sebagai Fizo Omar adalah pelakon, selebriti, pengacara dan usahawan muda Malaysia yang sudah mempunyai followers sosial media menghampiri 4 juta.

Beliau pernah dinobatkan sebagai 'Ikon Belia Malaysia' 2012/2013 dan pernah dilantik sebagai ambassador 'Malaysia Social Media Week' 2014. Beliau juga pernah menerima 'Young Entrepreneur Award' pada tahun 2014. Dengan pengalaman yang ada, beliau juga aktif membantu usahawan lain mengembangkan bisnes mereka melalui medium pengiklanan sosial media.

Bermula dengan perniagaan serunding daging, beliau kini giat mengembangkan perniagaan penjualan burger menerusi 'Hot Burger'yang berkonsepkan outlet burger 'kaki lima' dengan slogan "Harga Kaki 5, rasa Bintang 5".

'Hot burger' ditubuhkan pada tahun 2012. Visi syarikat ini adalah untukmemberi peluang kepada usahawan baru untuk menghasilkan pendapatan, dan meningkatkan taraf hidup mereka. Fokus utama syarikat ini adalah menitikberatkan feedback dari pelanggan untuk meningkatkan kualiti servis dan mengajak pelanggan untuk menikmati rasa burger dari pelbagai menu.

Syarikat ini juga menyediakan segala kelengkapan dan bekalan untuk mereka yang berminat menjadi usahawan 'Hot Burger'. Dengan menggunakan bahan-bahan yang berkualiti, pelanggan akan dapat menikmati rasa yang unik dengan harga yang berbaloi.

Dengan hanya 5 outlet di Kuala Lumpur, secara beransur-ansur syarikat ini mula bertapak di Klang Valley. Kini, 'Hot Burger' sudah mempunyai 150 outlet di 5 negeri termasuk Johor, Kelantan, Melaka dan Selangor. 

Resepi Muffin Istimewa Bagi Mereka Yang Mencari Peluang Perniagaan

Bolehkah kita berniaga muffin (dengan resepi seperti di bawah ini) secara besar-besaran? Cuba cabar diri kita untuk buat yang besar-besar dan luar biasa. Kita boleh jadi orang luar biasa jika kita berfikir, berkeyakinan, berbicara dan bertindak dengan cara orang luar biasa. Tentunya kena belajar!! Cari guru....


Resepi Muffin Vanilla yang sangat lembab dan mempunyai tekstur yang lembut. Jika anda menggemari muffin vanilla ala Kenny Rogers, anda harus mencuba resepi ini. Pasti menjadi dan resepinya sangat mudah.

Resepi ini ditulis oleh: Che' Nom

Masa penyediaan: 15 minit 
Masa memasak: 20 minit 
Keseluruhan: 35 minit 
Jumlah Hidangan: 10 cup


Bahan-Bahan:
2 cawan tepung serbaguna (plain flour atau all-purpose flour)
3/4 cawan gula castor
1 sudu kecil baking powder
1/2 sudu kecil garam
1 cawan susu, full cream Dutch Lady
1 sudu kecil esen vanilla
1 biji telur, saiz besar
1/2 cawan butter, cairkan
hirisan kacang badam, untuk hiasan

Cara Penyediaan:
Panaskan oven kepada 180 degree celcius
Dalam mangkuk, ayak tepung, baking powder, dan garam.
Dalam bekas berasingan, satukan susu, telur, gula ,esen vanilla dan kemudian masukkan butter yg dicairkan. Kacau sebati dan tuang sedikit demi sedikit ke dalam bahan adunan tepung di dalam mangkuk dan kacau sebati. Pastikan adunan tidak dikacau terlalu lama. Sudukan ke dalam acuan muffin 3/4 penuh, hiaskan dengan hirisan badam dan bakar selama 20 minit.

Tips:
Pastikan butter cair dan sejuk pada suhu bilik supaya telur tidak menjadi masak semasa proses mengadun.

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang - Hudud Lebih Utama Daripada Menang Pilihanraya


Foto TMI

SHAH ALAM: Memastikan rakyat selamat menerusi pelaksanaan hudud adalah lebih penting daripada memenangi pilihan raya, kata Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Katanya, perjuangan parti itu bukan hanya berlandaskan politik, tetapi adalah untuk keselamatan rakyat sepanjang masa.

“Kita tak menang pilihan raya pun tak apa asalkan rakyat selamat. Berbeza dengan orang yang hendak menang pilihan raya… huru-hara pun tak apa,” ujar beliau pada program Bicara Minda dan Sesi Dialog bertajuk ‘Hudud Dari Kaca Mata Hadi’ anjuran Sinar Harian pada Rabu.

Tegas Abdul Hadi, beliau mahukan negara ini selamat dan tiada keinginan untuk berebut kuasa menjadi pemimpin.

Katanya, ramai dalam kalangan ahli Pakatan Rakyat (PR) tidak bersetuju dengan hudud kerana mereka takut kehilangan pengundi-pengundi bukan Islam.

Namun, kata beliau pada masa kini sudah ada dari kalangan yang bukan Islam menyokong pelaksanaan undang-undang syariah termasuk hudud hasil dari sesi dialog yang kerap diadakan sebelum ini.

“Tapi ada orang ni takut (PR) tak menang di Sarawak… (dan mereka) nak menang di Sarawak. Tetapi kita perjuangan bukan hanya politik, tapi untuk perjuangan rakyat sepanjang masa,” kata Abdul Hadi lagi.

Bulan lalu, DAP Sarawak telah bertindak keluar daripada Pakatan Rakyat di negeri itu selepas kerajaan negeri Kelantan meluluskan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) (1993) 2015 atau hudud.

Pengerusinya, Chong Chieng Jen mendakwa bahawa PAS telah menyeleweng daripada dasar bersama Pakatan Rakyat dengan mahu melaksanakan hukum hudud di Malaysia.

Selain itu, kenyataan Abdul Hadi hari ini juga menyangkal dakwaan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad tujuan pelaksanaan hudud oleh PAS itu adalah kerana hendak meraih sokongan pada pilihan raya umum akan datang.

Kata Dr Mahathir, ia bukanlah hudud yang Islamik sebaliknya ia adalah 'hudud PAS’ dan bukan dilaksanakan atas nama Islam.

“Kalau ada orang sebut (hudud) ni sebagai hudud PAS, maknanya dia tidak faham apa itu hudud,” tambah Abdul Hadi. - Astro Awani/22/4/15

Insiden Ngeri Di Syria Punca Yatt Hamzah Kembali Ke Pangkuan Suami

Hampir maut di Syria menjadi punca hati Yatt Hamzah insaf dan kembali ke pangkuan suaminya baru-baru ini. Semuanya bermula apabila dia mengikuti misi bantuan kemanusian baru-baru ini bagi menghulurkan bantuan pada penduduk yang mengalami penderitaan. 

Ketika Yatt dan suami selesai memberi bantuan di satu kawasan, tiba-tiba sebutir bom meletup di situ selepas beberapa minit mereka beredar. 

"Sebenarnya kesengsaraan yang dialami penduduk Syria lebih teruk dan dahsyat berbanding penduduk di Palestin, banyak bangunan runtuh serta hilang tempat tinggal. 


"Saya hanya berserah pada Allah dan nekad apabila berada di Syria kerana nyawa saya ketika itu umpama telur di hujung tanduk, bila-bila masa sahaja boleh maut. 

"Namun demi membantu umat Islam, saudara kita di sana, saya kena berani dan tak boleh rasa gentar, membantu mereka adalah ibadah yang besar fadilatnya,” katanya ketika ditemui media di majlis sambutan ulang tahun kelahiran anaknya di Batu Caves, Selangor baru-baru ini. 

"Saya bersyukur kerana masih dipanjangkan umur dan tiada perkara yang tidak diingini berlaku, apa-apa pun penduduk di Syria memang memerlukan bantuan terutama daripada semua pihak,” tambahnya dipetik sebagai berkata. 




SUMBER: MYARTIS

Angkasawan Russia Rakam ‘Detik’ Menakjubkan Mekah & Madinah Dari Ruang Angkasa (3 Gambar)


Seorang angkawasan Rusia, Anton Shkaplerov berjaya merakan dua gambar yang begitu menakjubkan pemandangan kota suci Mekah dan madinah dari ruang angkasa pada waktu malam, lapor dari sebuah blog semalam.

Kota Mekah dan Madinah itu amat jelas dilihat pada waktu malam dengan kilauan cahaya lampu berwarna kuning. Manakala, Masjidil Haram di Mekah dan Masjid Nabawi pula dilihat seperti titik putih yang jelas seakan sebutir permata yang berkilauan dalam hamparan emas.

Beliau yang nyata kagum dengan pemandangan dari Stesen Angkasa Antarabangsa (International Space Station – ISS) memuatnaik gambar tersebut di laman twitter peribadinya.

“Amazing night view of #Mecca and #Medina from the #ISS,” Tulis Shkaplerov dalam caption gambar itu.





SUMBER; PENPATAH

Monday, 20 April 2015

Khasiat Serai Wangi Yang Perlu Diketahui


Keistimewaan serai wangi adalah kerana semua bahagian seperti daun, batang, akar dan bunganya berpotensi untuk dijadikan sebagai ubatan.

Serai, umumnya dikenali sebagai tumbuhan yang akar dan batangnya sering digunakan sebagai rempah penyedap masakan. Serai atau dalam bahasa latinnya disebut Cymbopogon ciatrus mengandungi kira-kira 55 spesies rumpun.

Serai dianggap diuretik, tonik dan perangsang. Ia menggalakkan penghadaman yang baik. Penyediaan serai dengan lada digunakan untuk melegakan masalah haid dan rasa loya.

Pengambilan serai dalam pemakanan mendorong pengeluaran peluh, untuk menyejukkan badan dan mengurangkan demam. Ianya terkenal sebagai penghalau serangga (citronella) dan minyak patinya digunakan dalam menghasil minyak wangi.

Serai wangi juga dikenali sebagai Rumput citronella, Rush Sweet atau Demam. Ia adalah herba ajaib dengan beberapa nilai-nilai terapeutik dan kuasa penyembuhan.

Manafaat kesihatan serai merangkumi pelbagai ciri terapeutik. Tindakan penyembuhan dari herba ini, termasuk diuretik, antiseptik, analgesik, pengeluar angin, penenang saraf, galactogogue, tonik, sedatif, antidepresan, penghalang bakteria, penghapus kulat, antimikrobial, penurun panas badan, astringen, menghapus bauan busuk (deodoran) dan banyak lagi yang lain.

Yang pasti, faedah serai wangi diperolehi daripada kandungan yang sangat kaya dengan ubatan herba: terutamanya antioksidan, beta karotena dan vitamin lain, sejumlah unsur-mikro (microelemen) dan lain-lain nutrisi. 

Senarai kegunaan perubatan herba ini diantaranya :
1)  Serai telah berabad-abad lamanya digunakan sebagai perangsang sistem imun yang berkesan dan sebagai pencegah gangguan dan penyakit-penyakit serius.

2) Herba semulajadi ini dapat membantu mencegah pelbagai masalah bersangkutan pencernaan termasuk gastroenteritis, senak, hilang selera makan, angin, kembung perut dan sebagainya.

3)  Produk serai boleh digunakan untuk merangsang peredaran darah dan merendahkan tekanan darah.

4)   Manafaat serai yang paling penting ialah merendahkan paras kolesterol dalam darah.

5)   Penyelidikan menunjukkan bahawa serai mempunyai kuasa anti-kanser yang besar dan boleh melindungi terhadap beberapa jenis kanser termasuk kanser kolon. 

6)   Manafaat serai termasuk ciri-ciri antibakteria dan antikulat.

7) Penggunaan infusi serai dan sabun serai dapat mengurangkan sakit artritis dan reumatisme.

8)   Manfaat kesihatan diuretik serai wangi dapat membantu mempercepatkan penyingkiran toksin daripada badan.

9)  Herba serai disyorkan kepada wanita yang mengalami gangguan pusingan haid.

10) Manafaat serai termasuk kesan positif rawatan ke atas kulit: mencegah radang kulit, membantu menghilangkan radang bintik, jerawat, meredakan kesakitan ekzema, dermatitis dan sebagainya.

11)  Penghalau serangga, nyamuk dan boleh digunakan sebagai pengharum rumah.

12)  Serai wangi boleh menguatkan dan meningkatkan fungsi sistem saraf. 

13)  Sabun serai yang disapukan ke permukaan tubuh memberikan kesan menghangatkan, melembutkan otot dan meredakan kejang otot..

14)  Serai berkesan dalam mengurangkan tekanan darah, merangsang peredaran darah 

15)  Serai juga berfungsi sebagai penyegar udara dan penyegar tubuh.


Keajaiban Kuasa Allah - Otak Mayat 20 Tahun Dalam Kubur Masih Elok



SEBERANG PRAI – Tuhan Maha Besar. Lebih 50 orang ahli keluarga Allahyarham Salasiah Jasni, 78, yang hadir pada majlis pengebumiannya di Tanah Perkuburan Islam Permatang Tok Labu, Penaga di sini menyaksikan bukti kebesaran Ilahi.

Ini kerana, sebaik tiba di tanah perkuburan itu, mereka terkejut apabila dua penggali kubur yang sedang menyiapkan liang lahad untuk Salasiah menunjukkan penemuan otak manusia.

Lebih mengejutkan sebaik penemuan otak itu beberapa kejadian aneh berlaku hingga menyebabkan semua ahli keluarganya beristighfar panjang dan memuji kebesaran Allah.

Menghairankan otak manusia yang ditemui itu masih dalam keadaan baik sedangkan tulang dan papan keranda dipercayai dari kubur lama bersebelahan liang lahad yang baru di gali itu sudah hancur.

Cucu Allahyarham, Shuhaili Che Ros, 37, berkata, penemuan otak manusia yang masih dalam keadaan elok itu amat menghairankan ahli keluarganya.

“Sepanjang pengetahuan kami otak manusia yang ditemui itu berasal dari sebuah liang lahad yang sudah berusia 20 tahun.

“Malah papan keranda dan semua tulang milik si mati sudah reput tetapi otak ini masih dalam keadaan baik dan sempurna,” katanya.

Menurutnya, dia mengambil otak yang dipenuhi lumpur itu dan meletakkan di atas daun pisang sambil diperhatikan ahli keluarganya yang lain.

“Menghairankan, otak itu kemudiannya dilihat bertukar menjadi bersih dan lumpur yang melekat padanya tertanggal dengan sendiri.

“Kami tidak mengusiknya dan selepas hampir 20 minit otak itu kemudiannya berubah warna dari kehitaman kepada warna merah dan pada masa sama urat darah mula timbul menyebabkan kami melihat ia seperti otak baru,” katanya.

Setelah itu otak berkenaan kemudiannya dikebumikan semula bersama jenazah neneknya.

Dalam pada itu penggali kubur yang menemui otak itu, Saad Shaari, 60, berkata, ini adalah pengalaman peliknya yang pertama selepas hampir 30 tahun menjadi penggali kubur.

“Saya dan adik, A Rahim, 55, menemui otak ini ketika hampir separuh menyiapkan liang lahad untuk Allahyarham Salasiah.

“Menghairankan sepatutnya otak ini sudah hancur bersama tulang dan papan keranda,” katanya.

Menurutnya lagi, begitu juga ketika kerja penggalian dijalankan kerana ia melibatkan penggunaan cangkul dan skop, tetapi otak itu masih lagi ditemui dalam keadaan sempurna.

“Ini ialah salah satu kebesaran tuhan dan kita yang melihatnya sepatut mengambil pengajaran dari penemuan ini.


“Di samping itu, penemuan ini juga bagi saya adalah satu ingatan agar kita sering melakukan kebaikan sepanjang hidup ini kerana Allah tidak pernah memungkiri janjinya memberi kebaikan kepada hambanya yang melakukan kebaikan,” katanya. Saad berkata, liang lahad lama yang terletak bersebelahan kubur Salasiah itu adalah milik seorang hamba Allah yang sentiasa membaca al-Quran.

Renungan

Firman Allah swt yang bermaksud:

Dan ingatlah (serta amalkanlah) apa yang dibaca di rumah kamu dari ayat-ayat Allah (Al-Quran) dan hikmah pengetahuan (hadis-hadis Rasulullah). Sesungguhnya Allah Maha Halus tadbirNya, lagi Maha Mendalam pengetahuanNya. [Surah Al-Ahzab;34]

Katakanlah (wahai Muhammad): Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. [Surah Al-Imran; 31]

Katakanlah (wahai Muhammad): Taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya. Oleh itu jika kamu berpaling (menderhaka), maka sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang kafir. [Surah Al-Imran; 32]

Al-Qur’an Sebagai Pembela Di Hari Akhirat

Abu Umamah r.a. berkata : “Rasulullah S.A.W telah menganjurkan supaya kami semua mempelajari Al-Qur’an, setelah itu Rasulullah S.A.W memberitahu tentang kelebihan Al-Qur’an.”

Telah bersabda Rasulullah S.A.W : Belajarlah kamu akan Al-Qur’an, di akhirat nanti dia akan datang kepada ahli-ahlinya, yang mana di kala itu orang sangat memerlukannya.”

Ia akan datang dalam bentuk seindah-indahnya dan ia bertanya, ” Kenalkah kamu kepadaku?” Maka orang yang pernah membaca akan menjawab : “Siapakah kamu?”

Maka berkata Al-Qur’an : “Akulah yang kamu cintai dan kamu sanjung, dan juga telah bangun malam untukku dan kamu juga pernah membacaku di waktu siang hari.”

Kemudian berkata orang yang pernah membaca Al-Qur’an itu : “Adakah kamu Al-Qur’an?” Lalu Al-Qur’an mengakui dan menuntun orang yang pernah membaca mengadap Allah S.W.T. Lalu orang itu diberi kerajaan di tangan kanan dan kekal di tangan kirinya, kemudian dia meletakkan mahkota di atas kepalanya.

Pada kedua ayah dan ibunya pula yang muslim diberi perhiasan yang tidak dapat ditukar dengan dunia walau berlipat ganda, sehingga keduanya bertanya : “Dari manakah kami memperolehi ini semua, pada hal amal kami tidak sampai ini?”

Lalu dijawab : “Kamu diberi ini semua kerana anak kamu telah mempelajari Al-Qur’an.”

Wallahu’alam….

 

Sample text

Sample Text

Sample Text