Social Icons

1

Featured Posts


Sila layari laman web SuaraMuhajirin313.com di server BARU...


Monday, 30 March 2015

Ajaibnya Lebah!! Baru Kita Tahu Kenapa Madu Itu Manis


Suatu hari Nabi Muhammad (saw) bersama Saiyidina Ali (ra) duduk di hutan kecil, tiba-tiba datang seekor lebah dan hinggap di leher Saiyidina Ali (ra), Rasulullah saw berkata kepada Saiyidina Ali (ra) bahawa sebenarnya lebah ini hendak menjamu kita, kemudian lebah ini berkata pada Rasulullah saw bahawa ada sedikit madu di suatu tempat dan suruhlah Saiyidina Ali (ra) pergi ke sana untuk mengambil madu tersebut.

Kemudian Saiyidina Ali (ra) pergi mengambil madu tersebut dan membawanya ke hadapan Rasulullah saw, kemudian Rasulullah saw bertanya pada lebah tersebut: "Makanan yang kau makan adalah sari bunga yang pahit, apakah penyebabnya ketika sari bunga itu masuk dalam tubuhmu, ianya bertukar menjadi manis?".


Lalu lebah itu menjawab: "Itu semua berkat wujudmu wahai Rasulullah saw, sebab setiap sari bunga yang masuk ke dalam tubuh kami, Allah mengilhamkan pada kami untuk bersalawat padamu, oleh kerana itu sari tersebut menjadi manis dalam tubuh kami".

Masya Allah!! Tabarakallhu!!

Macamana Hendak Berbuat Terhadap Tikus Yang Terlalu Banyak? Ini Jawapannya!!

Di Puchong, ada kawasan paya di tepi sungai Puchong yang dulunya kerap berlaku banjir. Tanah kawasan paya ini bila kering jadi bergambut. Bila dibuat parit besar, banjir dari limpahan sungai sudah tidak berlaku lagi. Mulalah para penduduk menambak tanah masing-masing. Alhasil tanah gambut di bahagian bawah menjadi sarang tikus yang sangat luas dan besar. Di bawah tanah adalah kota tikus!! 

Orang soleh yang kuat hubungan mereka dengan Allah mengatasi masalah ini dengan menjaga kebersihan. Jangan ada sampah sarap dan lebihan makanan yang tidak dibersihkan. Jika sumber makanan sudah tidak ada, tikus tidak akan datang. Bukan mudah melakukan ini jika semua penduduk tidak sepakat.

Orang soleh mengatasi masalah tikus dengan menjaga kebersihan dan kuat berdoa serta bertawakkal kepada Allah. Dialah yang maha kuasa. Dialah yang menentukan segalanya. Tidak ada daya upaya melainkan dengan izin Allah. Dia yang menciptakan tikus. 

Di Vietnam ada cara bagaimana mereka menangkap tikus. Bacalah kisah di bawah. 

Tran Quang Thieu menjadi kaya hanya dengan membunuh tikus. Lelaki Vietnam ini sudah menghasilkan perangkap tikus ciptaan beliau sendiri sejak 1998. Perangkap rekaan beliau tidak memerlukan umpan dan sangat efektik membunuh tikus yang memusnahkan tanaman padi penduduk. Beliau mengaggarkan 30 juta perangkap ciptaan beliau telah dijual di seluruh Vietnam, Thailand dan Kemboja. Tangkapan paling besar beliau ialah 300 kilogram tikus pada satu malam. Selepas ditangkap tikus pada ini akan dijual kepada penduduk sekitar. Di Vietnam tikus padi dimakan dengan menggoreng atau memasaknya sebagai sup. Tidak ada yang terbuang di Vietnam. Ini semua kesan peninggalan Perang Vietnam. Jangan memilih makanan kerana jika memilih anda akan mati kelaparan.





SUMBER: BLOG SERIUS

Sunday, 29 March 2015

Menjejaki Maqam Para Sahabat Dan Auliya' Di Bahnasa, Mesir

Assalamualaikum wbt, alhamdulillahi rabbil 'alamin..Tiadalah sesuatu yang berlaku di dunia ini tanpa izinNya..Pada hari ini, ana dan sahabat2 yang lain telah diberi peluang oleh Allah Ta'ala untuk menjejakkan kaki kami ke tanah yang penuh barakah,iaitu bumi Bahnasa. Bahnasa adalah nama sebuah perkampungan dalam daerah Bani Mazzar yang terletak di dalam muhafazah (negeri/wilayah) El-Menia, iaitu sebuah muhafazah dari 27 buah muhafazah di Mesir..

Bumi Bahnasa merupakan bumi yang bersemadinya banyak jasad2 para sahabat Rasulullah SAW dan orang2 yang mulia.Terdapat hampir 400 orang pemimpin/tokoh dalam kalangan para sahabat RA yang dikebumikan di sana.Di antaranya ialah:
-Saidina Ali bin 'Uqail bin Abi Thalib RA
-Saidina Ja'afar bin 'Uqail bin Abi Thalib RA
-Saidina al-Hussain bin Soleh bin al-Hussain bin Ali bin Abi Thalib RA
-Saidina Ziyad bin Abi Sufyan bin al-Harth bin Abd Mutalib bin al-Abbas bin Abi Lahab

Di tanah Bahnasa ini juga bersemadinya jasad2 sahabat RA hampir seramai 5000 orang.Ahli sejarah telah menyebutkan bahawa sesungguhnya tidak terdapat para syuhada' di tempat lain selepas bumi Mesir dan Buhaira yang lebih ramai melainkan di bumi Bahnasa. Jika di bumi Madinah al-Munawwarah ,perkuburan baqi' merupakan tempat bersemadinya ramai para syuhada'..tetapi di bumi Mesir pula, wilayah Bahnasa merupakan bumi yang bersemadinya ramai para syuhada'..

Saidina 'Amru bin al-'Asr RA mengatakan : "Sesungguhnya Rasulullah SAW telah bersabda, " Tidak ada selepas Makkah,Madinah,Baitul Maqdis suatu tempat yang berkat melainkan di bumi Mesir serta lebih banyak keberkatan di bahagian barat.". Kata Saidina 'Amru RA lagi, :"Mudah2an ia (tempat yang banyak keberkatan itu adalah Bahnasa ." Disebabkan ramainya para sahabat RA yang disemadikan di situ.

Terdapat segolongan ulama' menyebutkan bahawa sesungguhnya sesiapa yang menziarahi bumi Bahnasa dengan hati yang ikhlas,akan dipelihara dengan rahmat Allah Ta'ala hinggalah dia pulang.Dan sesiapa yang menziarahinya, Allah Ta'ala akan membebaskan dia dari kesedihan dan kerunsingan sekiranya dia dalam kesedihan, serta Allah Ta'ala akan menunaikan hajatnya sekiranya dia mempunyai hajat2 tertentu.Di bumi ini juga terdapat beberapa tempat yang mustajab doanya seperti di Majra Hasha dan Majra as-Sail kerana di situ terdapat banyak maqam para syuhada'. Tempat lain yang mustajab doanya adalah :
-Perkuburan saidina Ziyad bin Abi Sufyan RA
-Tempat beribadahnya(ma'bad) Nabi Isa AS yang terletak berdekatan perkuburan para syuhada' di kaki 
bukit.
-Tempat syahidnya Saidina al-Hussain bin Soleh bin Ali bin Abi Talib RA

Maqam Saidina Ja'afar bin 'Uqail bin Abi Thalib RA

Bumi Bahnasa yang penuh barakah

Ini adalah sungai Bahru Yusufi yang melingkungi bandar ini melahirkan banyak keajaiban.

Diantara keajaibannya adalah:
1-Dengan keberkatannya yang melimpah-ruah untuk menampung keperluan air di beberapa buah perkampungan dan negeri sekitarnya.Airnya juga bercampur sedikit dengan sungai Nil.
2-Jika terputus darinya bekalan air tambahan sungai Nil,maka akan terpancut dari sumbernya mata2 air yang banyak hingga menjadi sungai yang sentiasa mengalir deras..
3-Disitu juga dikebumikan Nabi Yusuf AS.
4-Ada riwayat mengatakan sungai ini telah dikorek/digali oleh malaikat Jibril dengan sayapnya setelah diarah oleh Allah Ta'ala untuk Nabi Yusuf.
5- Dengan keberkatan sungai itu juga,ia berpecah ke bumi Fayoum dan menumbuhkan kebun2 dan tanaman pertaian yang banyak , sama ada di musim sejuk atau musim panas.

Dikisahkan pada zaman Nabi yusuf AS,apabila seorang wanita keluar membawa raga di kepalanya dan melalui kebun2 di pesisiran sungai ini,dia akan pulang dengan bakulnya yang penuh buah2an tanpa perlu memetiknya kerana terlalu banyak. Akan tetapi setelah Bani Israel melakukan maksiat dan mengingkari rasul2 yang diutuskan kepada mereka,nikmat ini ditarik oleh Allah Ta'ala dan mereka dikuasai oleh bangsa 'Amaliqah, Qibti dan Rom hinggalah Allah Ta'ala mengutuskan Nabi Musa AS yang menyelamatkan mereka.

Selain itu,kami juga turut dibawa menziarahi maqam seorang sahabat wanita iaitu Khaulah al-Azwar.Beliau merupakan seorang sahabat dan telah mengikuti peperangan sebagai jururawat. Namun begitu, beliau teringin sangat untuk menyertai tentera Islam berperang menentang musuh .Oleh itu,beliau telah menyamar dengan memakai pakaian perang dan menyertai barisan tentera Islam yang lain dalam medan pertempuran sehinggalah beliau gugur syahid. Allahu Akbar 3x! Sungguh tinggi semangat jihad dalam diri beliau dan betapa beliau sangat cintakan syahid sehingga sanggup bersama2 berperang menentang musuh..

Menurut ustaz yang menjadi ketua rombongan kami, orang kristian tidak boleh 'berlama-lama' di tanah barakah ini kerana tanah ini sentiasa dalam peliharaan Allah..

Wallahu a'alam.

SUMBER: AKU HAMBAMU

Kisah Sedih Seorang Suami Dan Kesetiaan Seorang Isteri - Semua Yang Membaca Kisah Ini Mengalir Air Mata!!

Assalamualaikum….

Kehadapan ustaz yg saya hormati…saya tidak tahu..di mana ingin saya mulakan bicara ini… tetapi saya mesti menceritakn kisah ini pada ustaz supaya hati saya tenang dan mungkin dapat meredakan rasa berdosa saya selama ini…ustaz mungkin tidak kenal saya namun saya mengenali ustaz..tak mengapalah kalau ustaz tak kenal saya pun….

Ustaz saya merupakan seorang lelaki yang mempunyai memori kehidupan lampau yg cukup menyedihkan.harap ustaz tidak bosan mendengarnya..Saya merupakan seorang suami kepada seorang isteri yg amat baik dan setia.namun ustaz..,saya tidak pernah menghargai kasih dan sayangnya yang dicurahkan kepada saya kerana pada waktu itu mata hati saya terlalu buta untuk membezakan yang mana kaca dan permata.

Ustaz saya telah berkahwin dengan seorang wanita yang pada asalnya tidak saya cintai.dia seorang yang sederhana pada segi paras rupanya.,seorang yang tidak pandai bergaya.,tetapi kuat pegangan agamanya..,bertudung labuh,bersopan santun..,baik budi bahasanya.,Untuk pengetahuan ustaz perkahwinan kami ini segala-galanya diaturkan oleh keluarga dalam keadaan saya masih belum bersedia.

Ustaz terus terang saya katakan yang saya sudahpun mempunyai teman wanita yg jauh lebih cantik daripada isteri saya dan kami amat menyintai antara satu sama lain..cumanya saya akui teman wanita saya ini agak sosial sedikit dan tidak menutup aurat.Ustaz, selepas berkahwin dengan isteri saya itu jiwa saya menjadi kacau dan keliru.saya amat marah kepada isteri saya.kerana pada anggapan saya kerana dialah saya tidak dapat bersama kekasih saya yg amat saya cintai itu.

Ustaz sepanjang kehidupan kami.,saya selalu sahaja mencari jalan untuk menyakitkan hatinya.dengan harapan kami akan bercerai setelah dia tak tahan dengan kerenah saya.,namun rupanya ustaz…isteri saya ini adalah wanita yang penyabar.pernah saya tidak balik ke rumah..dengan tujuan isteri saya akan membenci saya.tetapi selama mana lambat sekalipun saya balik.,dia akan tunggu saya dan bila saya masuk ke dalam rumah.dia menyambutnya dengan mesra dan bertanya:“Abang dah makan…?Nak saya panaskan lauk dan hidangkan makanan?”

Ustaz…pernah suatu hari saya menampar mukanya.apabila dia bertanya pada saya…”Abang dah solat?...abang tak pernah solat ke?Paannggg..!!satu tamparan kuat saya berikan di pipinya.perasaan geram.,marah., dan rasa terhina bercampur ego yg menggila…Bengkak pipinya.,dia menangis terisak-isak.saya ingatkan mungkin dia akan membenci saya..tetapi rupa-rupanya…..dia bersabar dan melayan saya sebagai suaminya.

Ustaz pernah suatu hari.,dia ingin bermanja dengan saya,membawa sepinggan nasi goreng yang digoreng untuk saya.pada masa itu saya sedang berbual mesra dengan kekasih saya di dalam handphone..ketika dia ingin menyuapkan nasi kemulut saya,saya tolak pinggan sehingga jatuh berkecai bersama nasi goreng yang digoreng khas untuk saya.,dengan linangan air mata dia mengutip setiap butiran nasi goreng yang berhamburan ke lantai…

Ustaz saya bertambah lupa daratan…saya habiskan masa berhibur dan berlibur dengan kawan-kawan di luar dengan harapan isteri saya akan lebih sakit hati dan meninggalkan saya rupanya dia tetap tabah dan bersabar..pernah juga saya menendang badannya kerana dia menasihati saya supaya tidak mencari hiburan dengan jalan yang dimurkai Allah.

Ustaz….pernah suatu ketika apabila keluarganya datang bertanyakan khabar dia kata dia amat bahagia bersama saya…tapi sebenarnya hanya saya yang tahu dia berbohong.

Ustaz suatu hari saya telah diberikan balasan oleh Allah.dan saya kira itu adalah balasan apabila saya terlibat dengan kemalangan…tulang paha saya patah dan dan sememangnya saya tidak berdaya utk bangun.hampir lima bulan saya terbaring tidak berdaya..,ketika itulah isteri saya menjaga saya dengan setia sekali.berak kencing saya dia tadahkan dia basuhkan tanpa ada rungutan atau perasaan genyi mahupun geli.dialah yang memandikan saya…menggosok badan saya dan memakaikan pakaian utk saya..bila saya mengerang sakit kerana kaki yang bengkak di tengah malam berdenyut-denyut sakitnya dialah yang bangun dalam keadaan mengantuk dan terhoyong hayang kerana tidak cukup tidur..dia datang kepada saya dan menyapukan ubat krim dan memberi saya ubat penahan sakit sehingga saya rasa lega dan tertidur..tetapi isteri saya tidak tidur hingga ke pagi..,risau saya mengerang kesakitan lagi.

Ustaz isteri sayalah yang menyuapkan saya makan.,dia sendiri tidak akan makan melainkan setelah saya kenyang.dia akan membuatkan makanan dan minuman mengikut kehendak dan selera saya.Bila saya kenangkan kembali.,sewaktu saya terlantar sakit tiada siapa pun dari teman-teman yang setia berjoli dengan saya dahulu datang menghulurkan bantuan apatah lagi melawat.kekasih saya..lagi lah..apabila dapat tahu saya kemalangan dan tidak boleh bangun dia tidak mahu lagi menghubungi saya malah meminta hubungan kami diputuskan..kononnya saya suami orang..huh..sekarang baru dia kata saya suami orang.dulu.,dialah yang menghasut dan memberikan harapan pada saya untuk membenci isteri saya..ketika itu barulah saya sedar betapa besarnya kesilapan dan dosa yang telah saya lakukan.Ustaz…..saya…kasar..kejam dan zalim kepada isteri yg menyayangi saya.besarnya dosa saya.,amat menyesal rasanya.

Ustaz….ketika saya boleh berjalan sedikit demi sedikit dan saya beransur pulih.,isteri saya jatuh sakit.badannya menjadi kurus kering.,tiada selera makan..,terbaring..tak bermaya..kata doktor yang merawatnya isteri saya jadi begitu kerana terlalu letih dan susah hati….hati saya menjadi sebak kerana saya tahu sayalah puncanya.

Ustaz kesihatan isteri saya makin teruk..mukanya makin pucat…tetapi dia tetap senyum.saya menangis sepuas-puasnya memohon ampun dan maaf di atas kejahatan yg pernah saya lakukan terhadapnya.dia hanya tenang dan menjawab dia telah lama maafkan saya….”Abang saya dah lama maafkan abang…saya sayangkan abang”.berderai airmata saya hancur hati saya.,pilu bercampur sebak yang amat sangat diikuti dengan perasaan menyesal.

Ustaz selepas itu isteri saya di masukkan ke dalam wad kecemasan.,saya menjaganya setiap hari.saya belai rambutnya saya kucup dahinya…sambil airmata ini tidak berhenti—henti mengalir.”Jangan menangis bang….bukan salah abang…..mungkin saya ni yang tidak pandai mengambil hati abang…”Berdentum….seolah-olah hati saya disambar halilintar…saya menangis lagi sehingga keluarga yang datang melawat terpaksa menenangkan saya..malah ada yang memuji saya kerana beranggapan saya suami yang amat menyayangi isteri…ternyata pujian itu bagaikan sumpahan utk saya.

Ustaz…..isteri saya ada berkata.,dia meminta maaf kerana tidak dapat melahirkan zuriat untuk saya kerana masanya utk menghadap ilahi semakin hampir.saya meraung..merayu kepadanya agar tidak meninggalkan saya.tapi katanya.,setiap yang hidup pasti akan mati dan dia meminta saya menjaga diri baik-baik kerana dia tidak boleh lagi menjaga saya.ustaz..saya menangis …sehingga saya menjadi lemah apabila dia mengucapkan kata kata terakhir itu.

Ustaz…tepat jam 3.00 ptg setelah dua minggu berada di hospital…isteri saya telah pergi meninggalkan saya selama-lamanya..dengan bebanan dosa dan jutaan kesalan yang menerjah hati ini saya meraung semahu-mahunya….menyesal di atas kekasaran yg pernah saya lakukan.

Ustaz jiwa saya tak tenteram…apakah Allah akan mengampunkan dosa saya ini...? apakah kekasaran dan kejahatan serta layanan buruk saya kepada isteri akan diampunkan Allah….tolonglah ustaz saya amat menderita…..jiwa saya terseksa…..mungkin ini hukuman yang patut saya terima.Masih terngiang di telinga saya pesanan akhir isteri saya..”abang…jagalah diri baik-baik….jangan lupa tunaikan solat..,berbuat baik..,takutlah kepada Allah….dan jika bertemu dengan insan bernama isteri….jangan berkasar dengannya sayangilah dirinya.”

Ustaz sebelum isteri saya menghembuskan nafas terakhir…dia ada meninggalkan satu nota dan sebuah lagu untuk saya dengar dan hayati.lagu itu adalah harapan yang dia impikan dari saya tetapi tidak sempat dia nikmati..kasih sayang yang terkandung dalam lagu itu dia harapakan dari saya….Di dalam nota itu dia menulis “Abang..dengarlah lagu ini dan ingatlah saya selalu…Dahulu...saya senantiasa menanti abang pulang ke rumah…Saya teringin sangat nak makan bersama abang…..mendengar cerita abang….menyambut abang pulang dari kerja….bergurau dan bermanja dengan abang…..memeluk abang ketika tidur…..tetapi semuanya mungkin tidak sempat bagi saya…jaga diri…sayang abang….selamanya."

Ustaz..saya harap ustaz tak marah saya meluahkan perasaan begini panjang pada ustaz….kerana inilah pesan isteri saya sekiranya saya merasa terlalu sedih…ceritakanlah pada ustaz dia tahulah apa nak buat utk tenangkan abang…Ustaz….saya harap cerita saya ini dijadikan teladan bagi mereka yg bergelar suami….sayangilah isteri anda….selama mana anda berpeluang utk berbuat begitu…janganlah terjerumus dengan kesilapan yg saya lakukan…pasti anda akan menyesal tak sudah….

Terima kasih ustaz….doakan saya…….

Sedih dan sebak bila baca luahan perasaan hamba Allah ini…tambahan pula lagu yg telah ditujukan isterinya itu bila dengar bertambah sebak…..dengarkanlah senikatanya…….tapi tak boleh upload lagu tu dibawah copyright....tajuknya now and forever by richard mark.

P/s dr saya: kita cuma akan menghargai sesuatu bila kita dah kehilangannya..hargailah ia sementara masih ada, semoga roh isterinya ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman, sungguh berbahagia penduduk langit menyambut kehadiran isteri solehah sepertinya..Semoga si suami itu mendapat ketenangan sakinah yang ia cari selepas ini..amiin ya Rabbi.. :)

SUMBER: BLOG PENBURUKONLINE

Saturday, 28 March 2015

Aksi 'Prank' 'Pelajar Kelas Memandu' Jadi Viral

Sedutan video yang dimuatnaik

BEBERAPA tenaga pengajar kelas memandu lesen L menjerit ketakutan dan 'minta nyawa' selepas seorang pelajar membawa mereka pergi 'pusing-pusing'.

Dalam sebuah video yang dimuatnaik pada 24 Mac lepas, pemandu rali, Leona Chin menyamar sebagai pelajar 'skema' dan berlakon lurus bendul.

Selepas membawa kereta 'abangnya' ke sebuah lokasi, Chin bersama-sama dengan dengan beberapa pengajar mula melakukan rutin latihan dan ujian memandu dalam sesi berlainan.

"Saya fikir anda perlu berlatih (memandu) lebih kerap," kata seorang pengajar lelaki. Chin hanya tersenyum.

Di luar jangkaan pengajar terbabit, Chin mula membuat aksi 'spin tyre' dan mula memasuki fasa pemanduan aksi yang dikenali sebagai 'donut'.

Chin melakukan aksi sama ke atas seorang pengajar wanita, yang sepanjang masa menjerit sambil berpaut pada tali pinggang kaledar.

Dua lagi tenaga pengajar warga asing, langsung keluar dari kereta selepas aksi 'donut' daripada Chin tamat.

"Anda hampir bunuh saya!," kata seorang pengajar lelaki yang segak berbaju kemeja biru. Beliau juga kelihatan memegang kepala dan tidak percaya apa yang telah dialami.

Senario yang terjadi merupakan aksi 'prank' yang diselia oleh maxman.tv, dimana semua aksi lasak Chin dipantau tanpa membahayakan nyawa orang awam dan mangsa prank.

Sehingga kini, video prank tersebut menarik lebih empat juta perhatian pelayar dan dikongsi di laman-laman sosial.

SUMBER: SINAR HARIAN


Tips Menghangat Cinta Suami Isteri


1.  Banyakkan berbicara tentang Allah dan Rasul, Islam dan hal agama ketika ada ruang masa suami dan isteri. Bercakap hal sebegini akan saling menginsafkan. Masing-masing akan mudah tunduk merenung dan muhasabah diri. Jika sesuatu berlaku, tidak akan berlaku salah-menyalah sehingga bergaduh. Insya Allah kehangatan cinta dan kasih sayang akan makin bertambah. 

2. Cium tangan suami dan dahi isteri setiap kali sebelum berpisah ke tempat kerja masing-masing. Jika berpisah lebih dari sehari seperti untuk tugasan luar daerah, tambah rutin harian tadi dengan pelukan dan ciuman di bibir (dalam bilik!!).

3. Walau sesibuk mana sekali pun, luangkan masa untuk menelefon pasangan sekurang-kurangnya sekali walau sekadar untuk bertanya apa yang sedang dilakukan.

4. Sentiasa ucapkan kata-kata sayang seperti I love you sepenuh hati sebelum keluar kemana-mana, menamatkan perbualan di telefon dan sebelum tidur.

5. Sentiasa mencari peluang untuk makan tengah hari bersama kerana pastinya ia tiada gangguan anak-anak jika pada hari berkerja.

6. Amalkan bertanya apa yang berlaku sepanjang hari selepas pulang dari kerja sebagai tanda mengambil berat dan memberi peluang pasangan meluahkan perasaan.

7. Luangkan masa untuk berbual tentang apa sahaja dari isu rumah tangga hinggalah politik semasa sebelum tidur.

8. Mudah berbaik jika berlaku sebarang pertelingkahan, jangan biar berlarutan walau untuk satu jam sekali pun apatah lagi berhari-hari.

9. Temani pasangan semasa menonton rancangan kegemaran mereka walau sambil membaca akhbar misalnya kerana apa yang penting ada berada disisi.

10. Jangan sesekali berpisah tempat tidur walau anak sudah berderet atau usia sudah meningkat kerana ia adalah salah satu amalan penting untuk mengeratkan kasih sayang.

11. Amalkan sembahyang berjemaah semasa di rumah, berdoa bersama serta bersalam-salaman selepasnya.

12. Biasakan bergilir gelas atau pinggan semasa makan serta tidak segan atau geli untuk menghabiskan makanan atau minuman isteri atau suami.

13. Sesekali buatlah kejutan seperti membeli hadiah atau kad untuk peristiwa tertentu, memakai pakaian dalam yang seksi atau apa sahaja yang anda tahu pasangan pasti menyukainya.

14. Senda gurau dalam rumah tangga amat penting, ceritalah sesuatu yang kelakar, teka teki atau apa sahaja yang membolehkan anda ketawa bersama.

15. Sentiasa kenang pengorbanan masing-masing seperti susah payah isteri melahirkan anak dan suami yang berkerja keras menyara keluarga.

16. Sesekali tukar gaya penampilan agar ada kelainan serta untuk mengelakkan pasangan merasa jemu.

17. Apa sahaja masalah yang timbul, berterus terang dan berbincang bersama untuk menyelesaikannya.

18. Sentiasa menyimpan tekad untuk menjadi suami/isteri yang baik dalam rumah tangga bahagia kerana fikiran positif akan memudahkan anda mencapai matlamat tersebut.

Jika amalan-amalan di atas tidak pernah dilakukan sehingga anda membacanya hari ini, jadikanlah ia sebagai titik permulaan untuk melakukannya tanpa rasa ragu dan malu.

SUMBER: QUEACHMAD

Berhati-hatilah Dengan Taktik Penipuan Sebegini!!

Kes kena tipu semakin kerap berlaku. Walaupun ramai yang terkena dan sudah berjaga-jaga tetaplah masih ada peluang puak penipu ini mengambil kesempatan. Ikutilah kisah di bawah seperti yang disampaikan di dalam Blog Media Orang Kampung 


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Saya mewakili ibubapa saya ingin berkongsi mengenai satu kejadian yang terjadi pada kedua ibubapa saya pada 25 Mac 2015 di Pejabat TH yang terletak di Batu Caves Selangor. Kejadian ini berlaku di hadapan pejabat TH, sebaik sahaja mereka berdua melangkah keluar dari pejabat tersebut.

Perlu diingatkan disini, tujuan perkongsian ini bukanlah untuk memburukkan nama Tabung Haji. Kejadian seperti ini juga boleh berlaku dimana-mana institusi kewangan di Negara kita. 

Kronologi kisah adalah seperti berikut:

1) Ibubapa saya telah disapa oleh seorang wanita berketurunan India bernama Jessica. Beliau telah menawarkan satu kertas. Ibubapa saya menolak pada mulanya kerana menyangkakan itu adalah skim gores dan menang tetapi wanita india itu meyakinkan ibubapa saya yang tiada wang dikenakan dan sekadar tawaran biasa.

2) Ibu saya kononnya telah memenangi wang tunai berjumlah RM1300 dan perlu diambil di sebuah pejabat yang terletak di Kepong

3) Ibubapa saya bersama Jessica pergi ke pejabat berkenaan dan berjumpa dengan seorang wanita melayu bernama Siti.

4) Siti kemudiaanya mengeluarkan sebuah fail dan menunjukkan bahawa ibu saya bukan sahaja memenangi wang tunai tetapi juga turut berpeluang memenangi pakej umrah untuk 2 orang dan 2 buah kereta – Toyota Camry dan Perodua Viva – kesemuanya adalah percuma.

5) Tetapi untuk mendapatkan kesemua barangan diatas, mereka perlu membayar cas perkhidmatan fotografi sebanyak Rm21,000.

6) Sewaktu menunjukkan pakej yang dimenangi tersebut, ayah saya telah mendapati bahawa salah seorang Ustaz yang kononnya akan mengikuti rombongan umrah tersebut pernah terlibat dengan skim penipuan umrah dikalangan kejiranan kami.

7) Ayah saya mula berasa tidak selesa dan cuba untuk menghubungi rakannya tetapi dihalang oleh mereka yang berada didalam pejabat berkenaan kerana terdapat CCTV. Ayah saya minta untuk keluar dari pejabat tersebut dan membuat panggilan pada seorang teman. Dalam waktu yang sama, ibu saya telah menyerahkan kad pengenalan dan buku tabung haji beliau atas tujuan untuk semakan pekerja terbabit tetapi ianya dipulang kembali selepas itu.

8) Ayah saya kembali ke dalam pejabat dan memanggil ibu saya untuk keluar dari pejabat berkenaan dan mereka selamat keluar dari pejabat itu tanpa memberi wang kepada pihak berkenaan.

Tetapi untuk makluman tuan / puan, perkara diatas bukanlah kali pertama yang berlaku dikalangan kenalan saya sendiri kerana ibu mertua rakan sekerja saya juga turut mengalami modus operandi yang sama (ditegur dan dipelawa untuk mendapatkan hadiah pakej umrah didepan pejabat TH) pada tahun 2014 dan kes tersebut juga berlaku di lokasi pejabat TH di Batu Caves

Rupa-rupanya Ada Air Terjun Semula Jadi Di Puchong!!

Bila membaca Blog The Vocket, Pak Lang baru tahu ada satu kawasan rekreasi di Hutan Simpan Ayer Hitam, Puchong. Setelah google, tempat itu hanya 16 minit sahaja daripada Rumah Amal Limpahan Kasih, Kg Seri Aman, Puchong. Menarik!!

Melihat video di bawah, ternyata kawasan tersebut sangat bersih, 'suci' dan terpelihara. Khabarnya hutan simpan tersebut tidak mudah dimasuki. Perlu dapat kebenaran. 

Zaman sekarang, tidak ramai manusia yang menghargai alam sekitar yang bersih, nyaman dan indah. Ramai yang mementingkan diri (dalam jangka masa pendek). Mereka suka membuang sampah atau kotoran sewenang-wenangnya. 

Hakikatnya manusia yang berfikir dan insaf, akan sentiasa menjaga kebersihan persekitaran. Jika sayangkan anak cucu kita, pastikan kita kekalkan kesegaran udara dan kebersihan alam sekeliling kita. Jika kita mementingkan diri, anak cucu kita akan 'tenggelam' dalam kotor, busuk dan hanyir satu masa nanti.


Saksikan video di bawah. Sekumpulan pemuda telah melawat satu kawasan yang diibaratkan “syurga” tersembunyi di Malaysia yang digelar “blue lagoon”. Mereka mengambil masa dua jam meredah hutan untuk sampai ke air terjun. Seperti yang anda lihat dalam video, air terjun ini berwarna biru kehijauan dan berbentuk seakan seakan kolam mandi, cukup dalam untuk terjun. Air terjun seperti kolam ini pasti memberi pengalaman berenang dan menenangkan diri yang sangat menarik kepada pengunjung.

Air terjun ini terletak di Hutan Simpan Ayer Hitam, Puchong Selangor. Kawasan ini adalah kawasan larangan dan dijaga oleh renjer hutan. Pengunjung perlu mendapatkan kebenaran khas atau permit untuk memasuki “syurga” ini. Kawasan ini juga menjadi tempat penyelidikan bagi pelajar pelajar UPM. Kami berharap anda semua bijak untuk menjaga dan menghormati alam dan hutan yang cantik seperti ini. Mohon tidak merosakkannya. Pergi Sungai Chilling sudah cukup. 

SUMBER; THE VOCKET

Selama 13 Tahun Keluarga Ini Mengelilingi Dunia Tanpa Sesen Pun Duit

Sikap positif dan yakin diri yang kuat membolehkan satu keluarga mengembara mengelilingi dunia dengan cara mereka - tanpa ada wang.

Dengan menggunakan kereta klasik Graham Paige keluaran tahun 1920, Herman dan Candelaria Zapp telah menempuh perjalanan mengelilingi dunia termasuk empat benua sejauh 231.700 km tanpa henti - melawat 44 negara dan telah menginap di lebih dari 2500 keluarga.

Dalam penjelajahannya, pasangan tersebut membawa 4 anak mereka, Pampa (10), Tehue (7), Paloma (5), dan Wallaby (3).

Perjalanan mereka bermula dari Argentina pada tahun 2000 dengan menggunakan kereta yang sudah berusia 85 tahun itu. Setelah kehabisan wang, mereka memutuskan untuk bergantung nasib pada kebaikan orang lain. Mereka beruntung ramai orang yang memberikan mereka tempat tinggal, makanan dan petrol.


Pasangan itu menulis sebuah buku berjudul 'Spark your Dream' bercerita tentang pengalaman perjalanan mereka yang luar biasa. Dalam buku tersebut, mereka mengucapkan terima kasih kepada orang-orang yang telah membantu mereka, total 12,000 orang.

Mereka mengaku jika perjalanan terpanjang mereka dalam satu negara ialah saat mengelilingi Amerika dengan menempuh masa 13 bulan pada 2008-2009.

Yang menarik, ke empat-empat anak mereka lahir di jalan dan dilahirkan di negara yang berbeza pula. Pampa lahir di Greensboro, North Carolina, Tehue lahir di Argentina, sedangkan Paloma berasal dari Pulau Vancouver dan Wallaby dilahirkan di Australia.

"Awalnya kami berfikir jika kita mempunyai anak-anak, kita tidak akan pernah boleh melakukan perjalanan. Jadi kita menetapkan hari untuk berangkat ke Alaska dan merancang membuat anak dan membawa mereka ketika kita kembali, "tutur Zapp.








SUMBER; DAIRISHARE

Friday, 27 March 2015

Apa Perasaan Anda Kalau Hal Ini Berlaku Pada Anda Ketika Anda Berpoligami?



Riyadh: Seorang lelaki Arab Saudi yang berkahwin satu lagi terkedu melihat kehadiran isteri pertamanya dan menerpa ke arahnya ketika majlis perkahwinan itu berlangsung.

Dia yang menyangka akan diserang wanita itu lebih terkejut apabila isteri pertamanya itu membuka bungkusan hadiah untuknya.

Bungkusan itu mengandung wang berjumlah SR10,000 (RM9,800), iPhone 6 dan sebotol minyak wangi.

Hamdan yang berasal dari Baha, bandar di selatan Saudi berkata, dia terkejut melihat isterinya hadir di majlis itu bersama-sama anak mereka dan memberinya hadiah sempena hari perkahwinannya yang kedua.

“Isteri pertama saya menunjukkan contoh mengenai kasih sayang, kesetiaan dan cinta. Saya bangga dengannya,” kata Hamdan yang dipetik oleh akhbar Al Madina.

Kejadian itu bagaimanapun mencetuskan kemarahan di beberapa media sosial.

Seorang wanita menulis, jika suaminya berkahwin lagi, dia akan menghantar bahan letupan untuk meletup dewan tempat majlis perkahwinan itu berlangsung.

Seorang lagi berkata, jelas Hamdan suami yang teruk dan isterinya begitu gembira dia berkahwin satu lagi kerana dia tidak perlu berurusan dengannya lagi.

“Hadiah yang diberikannya itu menunjukkan dia bahagia kerana terlepas daripada seksaan suaminya,” tulis wanita itu. - Agensi/Harian Metro/25/3/15

Ulasan Pak Lang: Para suami berhak berpoligami jika cukup syarat dan keperluannya. Para isteri berhak menuntut apa yang dibenarkan syarak untuknya. Tetapi Allah itu berhak ditakuti, dicintai dan diagungkan. Poligami adalah perintah Allah. Jangan keterlaluan memusuhinya. Ada yang kita tak suka tapi ianya baik untuk kita dan ada pula yang kita suka tapi buruk untuk kita. Allah maha tahu!!

Ramai Yang Tidak Tahu Erti Kebersihan Sebenar!!

Tulisan seorang kawan Pak Lang di dalam blog beliau (Bandartua)

Kali ini abi nak bercerita dan berlkongsi pengalaman tentang kebersihan. Kebersihan itu sebahagian dari Iman. Begitulah mafhum hadis. Sejak zaman remaja abi memang suka buat kerja-kerja kebersihan. Inilah salah satu contoh kesan atau pengaruh didikan Opah sejak abi kecil lagi. Opah selalu buat operasi kebersihan selain memang sangat disiplin pada setiap masa.

Walau pun kami tinggal di kampung, kebersihan sangat dijaga. Bukan sekadar bersih tetapi turut suci dari najis. Opah dengan Atuk sangat menitik beratkan bersuci! Kain untuk sembahyang tidak dijadikan basahan. Hanys dipakai semasa bersembahyang. Opah pula sangat pembersih dan pengemas. Sebulan dua pasti ada operasi mengemas almari pakaian dan susun atur dalam rumah. Halaman dan persekitaran rumah sudah tentu bersih dan kemas. Sekali sekala kami ditugaskan menyapu jalan antara halaman rumah ke surau atau jalanraya besar. Begitu juga operssi menyusun kayu api. Ini tugas tetap abi bila cuti sekolah.

Waktu remaja amalan kebersihan ini abi buat secara sukarela di markas atau rumah tamu Al Arqam Ipoh. Hampir setiap bulan abi akan basuh seluruh markas terutamanya pada hari Jumaat. Kain baju yang selalu ditinggal dan diperukkan di bilik air atau ruang mandi akan direndam dan dibilas. Semuanya secara manual. Tidak ada mesin basuh pun.

Jadi abi nak ajak anak-anak terutamanya, marilah kita rebut peluang mengutip berkat dengan rajin-rajinlah buat kerja-kerja kebersihan. Mula-mula bersihkanlah tempat atau bilik masing-masing. Jangan duduk bersepah-sepah atau padat dengan barnag yang entah apa-apa. Abang dengan abang Ngah ambil perhatian. Kemudian ringanlah tulang memberishkan tempat dan kawasan kita bertugas atau berjuang.

Kerja kebersihan biasanya tidak ada persaingan. Tak ada orang kecil hati sampai masam-masam muka. Kerja tukang sapu sampah, potong rumput, longgok sampah dan bakar sampah atau buang sampah jarang jadi rebutan atau idaman orang. Jadi inilah peluang terbuka untuk kita buat kebajikan dan mengejar keberkatan dalam Islam.

Sedangkan kesan kebersihan itu sangat besar kepada orang yang datang ke tempat atau premis syarikat yang memperjuangkan Islam sebagai satu cara hidup. Cuba bayangkan satu tempat yang cantik dan hebat tetapi kurang bersih atau berselerak. Tak perlu tunggu sampah yang banyak. Kadang-kadang ada sehelai dua plastik bungkusan makanan ringan yang bertebaran pun dan sangat mencacatkan pandangan pengunjung atau tetamu. Itu saja pun dah menjatuhkan wibawa Islam.

Sebaliknya kalau sebuah tempat atau premis itu sekadar sederhana namun kebersihan dan kekemasannya sangat terjaga dan diselia dengan baik akan menyenangkan hati pengunjung atau tetamu. Bahkan penghuninya pun akan lebih sihat dan ceria. Malah kebersihan dan kekemasan itulah lambang jiwa penghuni itu sendiri. Kalau jiwa penghuni itu bersih dan tersusun, maka begitulah diluarnya. Tetapi kalau di luar bersih dan kemas tidak semestinya jiwanya begitu. Itu sifir mudah untuk kita faham.

Jika kita dapat membuat lerja-kerja kebersihan dan kekemasan secara sukarela, ini sangat memberi kesan pada jiwa kita. Pertamanya kerja tersebut adalah kerja hamba. Bila kita buat kerjs hamba mudah-mudahan akan meresap rasa hamba yang mendalam dalam diri kita. Bila rasa hamba sudah menjunam dalam hati, dengan sendirinya ibu mazmumah iaitu ego dapat dimusnahkan. Sedangkan ego adalah halangan bagi sifat hamba untuk masuk dan duduk dalam hati.

Kedua ialah kita buat kerja tak rasmi tetapi kesannya besar. Walaupun kita hanya buat kerja kecil tapi besar maknanya. Kadang-kadang membuang duri atau kulit pisang di jalanan saja. Tapi perbuatan itu dapat menyelamatkan pejalan kaki. Besarr maknanya.

Ketiga pula kerja kebersihan ini dianggap hina dan tidak glamer. Bila kita sanggup buat sesuatu yang hina dan tidak galmer itu tanda kita sedar diri kita siapa. Bukankah hamba itu hina. Bila kita rasa hina ertinya kita kembali menjadi aeorang hamba yang sedar diri.

Sampah ialah buangan. Samada selepas dimanafaat maupun seauatu yang memang tidak bermanafaat. Kita juga begitu. Adakalanya kita memberi manafaat atau dimanafaatkan. Tetapi setelah habis manafaat, kita juga akan dianggap sebagai sampah. Tetapi ada sampah yang boleh dimanafaatkan semula. Malah ada yang manafaatnya atau nilainya lebih besar bila bergelar sampah. Ertinya kita boleh mengambil iktibar dari sampah.

Beberapa tahun lalu abi ada menulis tentang harg selonggok sampah di sini. Tulisan itu sebenarnya adalah monolog tetapi abi ubah sebagai dailog. Inilah peringatan untuk kalian semua. Tugasan atau peranan lain boleh datang dan pergi. Ikutlah keperluan atau kemampuan semasa.

Tetapi tugasan atau kerja sukarela dalam hal kebersihan dan kekemasan sentiasa terbuka di mana-mana dan bila-bila masa. Mau dengan tidak saja. Rajin dengan malas saja bezanya. Sekarang abi kembali bertugas dalam bidang ini. Bukan bermaksud sebelum ini abi telah tinggalkan kerja-kerja kebersihan atau kekemasan. Cuma mungkin kurang tumpuan kerana masa yang terhad kepada tugasan kepimpinan. Bila sudah tidak terlibat dengan kepimpinan, abi dapat menumpukan lebih masa kepada tugasan kebersihan dan kekemasan. Tugasan asasi abi Allah telah kembalilan semula. Terima kasih Allah yang Maha Bijaksana mengatur segala-segalanya.

Selain membersih kawasan penginapan dan membakar sampah. Kini abi sedang membuat projek memberih pantai daripada dahan-dahan kayu dan ranting-ranting yang telah tumbang atau hanyut. Begitu juga sampah sarap yang dihanyut arus air pasang surut di Sungai Lebam.

Sungguh tugasan tanpa diarahkan ini sangat menghiburkan dan mudah-mudahan dengannya jiwa hamba atau roh abi disuburkan. Ya Allah tolonglah hidupkan roh kami yang telah mati!

Nahas Germanwings: Andreas Lubitz Dilaporkan Pernah Jalani Rawatan Tekanan Jiwa


Juruterbang Germanwings, yang disyaki sengaja menghempaskan pesawat itu Selasa lalu, pernah menerima rawatan tekanan jiwa bagi kes kemurungan teruk enam tahun lalu, lapor akhbar Jerman.

Andreas Lubitz, pembantu juruterbang berusia 27 tahun, yang bersendirian di kokpit pesawat Airbus A320 menghalang juruterbang daripada masuk sewaktu menjunamkan pesawat itu sebelum terhempas di pergunungan Alps di selatan Perancis.

Akhbar Bild, yang dipetik agensi berita Reuters hari ini, melaporkan Lubitz menjalani rawatan psikiatri selama setahun setengah.

Police have made a 'significant discovery' at the home of Andrew Lubitz #Germanwingshttp://t.co/u8rSwlkuncpic.twitter.com/khHRpuCWj3— The Independent (@Independent) March 27, 2015

Dokumen-dokumen itu tentang rawatan itu akan diserahkan kepada penyiasat Perancis selepas disemak pihak berkuasa Jerman.

Lubitz dilaporkan secara manual memulakan prosedur terbang menurun dan tidak memberi respons ketika juruterbang dan krew merempuh pintu yang dikunci sehingga pesawat penerbangan 4U9525 Germanwings itu terhempas.

Penemuan itu diumumkan semalam oleh oleh penyiasat Perancis. Insiden itu mengorbankan 150 orang, termasuk dua bayi dan enam anak kapal, ketika pesawat menuju Dusseldorf, Jerman dari Barcelona, Sepanyol. - Malaysia Kini/27/3/14

Berkaitan:

Autopilot Dipinda Sebelum Pesawat Menjunam


Data yang diperolehi menunjukkan seorang individu meminda tetapan kawalan dalam penerbangan Germanwings yang terhempas di Perancis.

Laporan agensi DPA yang memetik tulisan di laman FlightRadar24 menyebut, tetapan itu dipinda supaya pesawat tersebut menjunam ke paras bawah 100 kaki (30 meter).

“Di antara jam 09:30:52 dan 09:30:55 kita boleh melihat bahawa autopilot dipinda dari 38,000 kaki kepada 100 kaki,” tulisan di laman penjejak penerbangan itu dipetik.

Menurut FlightRadar24, dalam tempoh 9 saat selepas itu, pesawat penerbangan 4U9525 itu mula menurun dari ketinggian asal.

Pesawat berkenaan berlepas dari Barcelona pada kira-kira jam 10 pagi pada hari Selasa dan hilang dari radar, sejam kemudian, sebelum terhempas di kawasan pergunungan Alps, 165 kilometre dari timur laut Marseille.

Kejadian itu mengorbankan kesemua dalam penerbangan tersebut. - Malaysia Kini/27/3/15

Merawat Penagih Dadah Dengan Merebus Hidup-Hidup!!

Rebus Sampai Pulih

Masalah ketagihan dadah sukar untuk dipulihkan sama seperti ketagihan rokok, arak dan menonton rancangan lawak tempatan yang tidak berapa lucu. Di Malaysia kita ada pusat SERENTI yang cuba merawat penyalahgunaan dadah. Ada juga pusat PENGASIH yang melakukan servis yang sama. Rawatan dilakukan dengan kombinasi rawatan moden dan kerohanian iaitu mendalami ilmu agama.

Di Purbalingga, Jawa Tengah ada teknik pemulihan ketagihan dadah yang unik dan juga aneh. Rawatan dilakukan di Pondok Pesantren YPI Nurul Ichsan Al Islamianeh kerana penagih direbus hidup-hidup sebagai cara melakukan detoksifikasi. Proses merebus ini dilakukan selepas maghrib setiap hari selama 25 minit. 

Air herba khas dicambur dengan air doa yang dibacakan oleh guru pesantren digunakan. Selepas "masak" mereka dilarang dari mandi sehingglah tubuh berpeluh. Segala kotoron badan dan sisa dadah dikatakan akan keluar melalui peluh paska rebusan. Penagih heroin akan mengeluarkan peluh bewarna keputihan manakala penagih ganja mengeluarkan peluh bewarna kemerahan.

Penagih yang menerima rawatan di pondok pesantren ini juga diberi bimbingan agama selama 40 hari sebelum dibenarkan peluang. Menurut jurucakap Pondok Pesantren YPI Nurul Ichsan Al Islami , mereka telah menggunakan teknik ini untuk merawat penagih sejak 2007 dan majoriti penagih berjaya dipulihkan.

SUMBER: BLOG SERIUS

Kisah Sejarah Kampong Siputeh, Padang Sera, Kedah

Kedatangan Acheh Ke Kedah

'Sultan Kubang Pasu'
Oleh Suzalina Halid

ALOR SETAR: Sesiapa sahaja yang melalui jalan utama dari Kubang Pasu ke Jitra, khususnya di Tok Jalai dekat sini, pasti menyedari kewujudan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tunku Anum Tunku Abdul Rahman.

Walaupun nama Tunku Anum dianggap tidak asing bagi penduduk Kedah, hakikatnya tidak ramai menyedari identiti dan peranan individu di sebalik nama Tunku Anum yang dimeterai pada nama sekolah berusia lebih sedekad itu.

Apa yang pasti, Tunku Anum yang juga anak kepada Tunku Rahmah iaitu puteri sulung Sultan Muhammad Jiwa Zainal Adilin Muadzam Shah II, memainkan peranan besar dalam mempercepatkan proses pembebasan Kedah daripada penjajahan Siam selama 20 tahun pada 1839, hasil kebijaksanaannya mengambil hati pemerintah Siam di Ligor ketika itu.

Berdasarkan rekod sejarah, Tunku Anum selain membantu membebaskan Kedah, turut mencetus usaha membawa pulang Sultan Kedah ke-22, Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah II, yang diusir Siam ke Melaka, untuk menyambung semula pentadbiran di Kedah, selepas bebas daripada Siam ketika itu.


PAPAN tanda ke Makam Puteri Lindungan Bulan di Kota Siputih. - Foto Amran Hamid
Kini selepas beratus-ratus tahun, makam Tunku Anum selaku bekas pemerintah negeri Kubang Pasu Darul Qiyam, yang bersemadi di Pulau Pisang, Jitra dan pernah menjadi pusat pemerintahannya, seolah-olah tidak dihiraukan generasi muda, apatah lagi untuk diangkat sebagai antara destinasi pelancongan di Kedah.

Selain Tunku Anum, nasib sama turut menimpa seorang lagi bekas pembesar Kedah iaitu Puteri Lindungan Bulan, yang turut mempunyai peranan tersendiri dalam menyumbang kepada sejarah kelangsungan pentadbiran di Kedah.

Ini kerana, makam Puteri Lindungan Bulan yang menjadi satu-satunya bukti wujudnya pusat pemerintahan Kedah Ke-3 di Kota Siputeh, antara tahun 1282 hingga tahun 1626 yang membabitkan pemerintahan lapan Sultan, turut sepi.



PENGERUSI Sejarawan Malaysia, Datuk Wan Shamsudin Mohd Yusof. - Foto Amran Hamid
Ketua Penghantar Bunga Emas

Siapa sangka Tunku Anum dan Puteri Lindungan Bulan antara dua nama besar yang pernah menyumbang kepada sejarah pentadbiran kerajaan Melayu di Kedah. Namun, selepas ratusan tahun berlalu, kedua-dua makam ini ternyata dipandang sepi dan gagal ditonjolkan sebagai antara destinasi pelancongan di negeri ini. Sesuatu perlu dilakukan pihak berwajib untuk memastikan generasi muda kini mengenali sejarah membabitkan kedua-dua individu ini.

Tokoh Sejarawan, Wan Shamsudin Mohd Yusof, ketika mengupas sejarah Tunku Anum, berkata pemuda itu turut mendapat gelaran Tunku Paduka Raja Jambangan berikutan dilantik sebagai Ketua Penghantar Bunga Emas kepada Raja Siam di Kota Bangkok pada tahun 1809, iaitu ketika pemerintahan Sultan Ahmad Tajuddin.

Bagaimanapun, katanya, bermula tahun 1821, Raja Siam mengarahkan armada Ligor menawan kota Kuala Kedah dan bandar Alor Setar, sekali gus berjaya mempertahankan taklukannya selama hampir 20 tahun, menyebabkan Sultan Ahmad Tajudin terpaksa menyembunyikan diri di Melaka.


PAPAN tanda maklumat Makam Puteri Lindungan Bulan di Kota Siputih. - Foto Amran Hamid
Kebangkitan pahlawan Kedah

Namun, pada masa sama, katanya, berlaku kebangkitan pahlawan di Kedah untuk mengambil semula negeri daripada tangan Siam dengan melancarkan dua jenis peperangan yang masing-masing berlangsung pada era 1828 hingga 1831 dan 1838 hingga 1839.

Beliau berkata, Tunku Anum bagaimanapun ketika itu tidak gemarkan peperangan kerana ia disifatkan beliau sebagai berisiko menyebabkan banyak nyawa terkorban dan membabitkan pertumpahan darah.

Justeru, Tunku Anum menjalankan strategi dengan menggunakan helah berangkat ke Ligor kononnya untuk menjaga tawanan Kedah yang ditahan di sana. Kelebihan diperoleh Tunku Anom sepanjang berada di Ligor, digunakan untuk memujuk dan mendapatkan kepercayaan Raja Ligor bagi menyerahkan kembali Kedah kepada pimpinan asal.

"Hasilnya, proses pembebasan Kedah menjadi lebih cepat, malah Sultan Ahmad Tajuddin yang berkelana di Melaka juga dipanggil balik untuk memegang tampuk pimpinan Kedah semula," katanya.

Wan Shamsudin berkata, sebagai membalas jasa Tunku Anum, Sultan mengurniakan Kubang Pasu Darul Qiyam yang mempunyai 24 mukim dengan jajahan takluknya bermula dari Tunjang ke Sadao, untuk ditadbir sebagai sebuah negeri dengan pusat pemerintahannya terletak di Pulau Pisang di Jitra.

Ketika ditanya bagaimana keadaan Kubang Pasu sepanjang pentadbiran Tunku Anom, ini jawapannya;

Kubang Pasu diserah kembali kepada Kedah

Kubang Pasu sepanjang pemerintahan Tunku Anom pada 1839 hingga 1853 ketika itu pesat membangun dan berjaya menaikkan taraf ekonomi rakyatnya dengan wujudnya kilang kain, mahkamah, penjara, pejabat tanah malah masih tersimpan bukti geran tanah yang mempunyai cop negeri Kubang Pasu.

Namun Wan Shamsudin berkata, malangnya selepas kemangkatan Tunku Anum pada 1854, Kubang Pasu yang diserahkan kepada cucunya, Tunku Ishak yang menjadi Raja dan memerintah selama 10 tahun, gagal mempertahankan negeri itu lalu diserahkan kembali kepada Sultan Kedah ke-24 ketika itu iaitu Sultan Ahmad Tajuddin Mukarram Shah.



MAKAM Puteri Lindungan Bulan di Kota Siputih. - Foto Amran Hamid
Puteri Lindungan Bulan

Berbeza dengan sejarah Puteri Lindungan Bulan, Wan Shamsudin berkata terdapat dua versi membabitkan fakta dan legenda yang disampaikan dari mulut ke mulut oleh penduduk kampung dahulu kala.

Beliau berkata, dari segi mitos dan lagendanya, Sultan Kedah ketika itu iaitu Sultan Sulaiman Syah menyembunyikan puterinya yang bernama Zaleha di dalam sebuah lubang kecil, sehingga terlindung dari cahaya bulan selama tempoh sebulan, bagi mengelak Raja Acheh memperisterikan anaknya itu.

Katanya, dari situlah gelaran Puteri Lindungan Bulan diperoleh dan rentetan insiden itu, Raja Acheh amat marah terhadap Sultan Kedah kerana memperdayakannya sehingga Kedah diserang.

Namun cerita itu hanyalah disebut sebagai mitos dan gagal dibuktikan melalui fakta dan ini adalah cerita sebenarnya;

Kedah diserang Acheh ketika itu berikutan Acheh ingin meluaskan empayarnya di nusantara ini, selain berang dengan tindakan Kedah yang turut menanam lada hitam di beberapa daerah termasuk Langkawi sedangkan Acheh sudah terlebih dahulu menanam tanaman itu yang mampu dijual pada harga tinggi. Keengganan Sultan Kedah mendengar amaran dari Acheh supaya menghentikan tanaman lada hitam menyebabkan Raja Acheh berang lantas menyerang Kedah.


Pokok hilang dahaga bukti kedatangan Aceh
Oleh Suzalina Halid

ALOR SETAR: Tanpa disangka kunjungan ke Makam Puteri Lindungan Bulan, dekat sini, turut membawa kepada penemuan sejenis pokok lokcan, bersebelahan makam berkenaan yang pernah dikaitkan dengan kehadiran Kerajaan Aceh ke Kedah.

Menariknya, pokok lokcan berasal dari Aceh, Indonesia ini hanya boleh dilihat di Kota Siputeh, Padang Sera, dekat sini, yang menjadi satu-satunya lokasi kewujudan tumbuhan terbabit.

Berusia hampir 400 tahun, pokok lokcan di Kota Siputeh ini, tumbuh setinggi kira-kira tiga meter (m) dan rimbun, selain dipercayai mampu berbuah setahun sekali mengikut musim.

Berdasarkan maklumat penduduk kampung, pokok lokcan menjadi antara bukti kedatangan wakil Kerajaan Aceh ke Kedah, kononnya untuk memperisterikan Puteri Lindungan Bulan, sebelum hasratnya ditolak Sultan Kedah ketika itu, Sultan Sulaiman Syah.



POKOK lokcan yang ditanam berhampiran dengan Makam Puteri Lindungan Bulan. - Foto Amran Hamid
Tertarik untuk mengetahui lebih mendalam mengenai kewujudan pokok lokcan ini, wartawan dan jurugambar BH sekali lagi menemui Tokoh Sejarawan, Wan Shamsudin Mohd Yusof bagi mengesahkan dakwaan penduduk kampung.

Sambil mengiyakan cerita itu, Wan Shamsudin berkata, sejarah mengenai pokok lokcan di Kedah bermula ketika angkatan armada dari Aceh diketuai Iskandar Muda Mahkota Alam pada tahun 1619 ke Kota Siputeh bagi menyerang pusat pemerintahan negeri ketika itu.

Mengulas lanjut, beliau berkata, selain membawa bekalan makanan dan minuman, pahlawan Aceh turut dibekalkan dengan sejumlah buah lokcan kerana ia dipercayai mampu menghilangkan dahaga.

Katanya, ketika angkatan tentera berehat di sebuah kawasan di Kota Siputeh, pahlawan menikmati buah lokcan itu lalu membuang bijinya, sebelum ia tumbuh dan membesar menjadi sebatang pokok.

"Buah lokcan ini berwarna kekuningan apabila sudah masak dan isinya masam serta manis. Rupanya pula seperti buah epal," katanya yang juga Pengerusi Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Kedah.



POKOK lokcan berhampiran dengan Makam Puteri Lindungan Bulan. - Foto Amran Hamid
Malah, beliau pernah berkunjung ke Aceh pada tahun 1993 bagi menemui rakan sejarawan dengan membawa setangkai dahan dari pokok lokcan.

Berikutan itu, beliau mengetahui bahawa pokok lokcan dikenali sebagai 'berembang' di Aceh dan ia masih dinikmati sebagai `pencuci mulut' oleh penduduk di sana seperti buah-buahan lain.

"Sayangnya, di sini kewujudan pokok lokcan seolah-olah sudah hampir pupus apabila ia hanya tinggal dua batang saja, daripada asal lebih 20 pokok.

"Justeru, kami meminta pihak muzium supaya tidak menebang pokok itu yang menjadi bukti yang mengaitkan serangan Aceh ke Kedah, selain mahu Jabatan Pertanian melakukan sesuatu supaya pokok ini tidak pupus," katanya.

Berkeinginan untuk lebih tahu mengenai kisah pokok ini, BH berkunjung semula ke Kampung Lindungan Bulan dan ternyata kunjungan kami berbaloi apabila berpeluang menemui Yusof Yaakob iaitu penduduk yang tinggal paling hampir dengan kedudukan makam dan pokok lokcan ini.

Yusof yang kediamannya terletak kira-kira hanya 150 meter daripada makam, sudah menetap di sini sejak 50 tahun lalu dan katanya pokok lokcan itu masih sama bentuknya sejak puluhan tahun lalu.

Malah, katanya, setiap kali musim berbuah, dia tidak akan melepaskan peluang untuk menikmati keenakan buah lokcan yang mampu berbuah hingga ratusan biji dengan rasanya persis pisang kaki.


YUSOF Yaacob ketika membersihkan Makam Puteri Lindungan Bulan di Kampung Siputeh. - Foto Amran Hamid

"Sejak kecil, saya rajin naik ke makam ini untuk kutip buah lokcan yang gugur setiap kali musimnya setahun sekali.

"Dulu saya lihat pokok lokcan ini memang tidak berubah, malah ketika tok wan saya masih hidup, dia turut katakan perkara sama," katanya.

Selain lokcan yang terdapat di atas makam Puteri Lindungan Bulan ini, Yusof yang sering menjaga kebersihan di kawasan makam itu berkata, terdapat sebatang lagi pokok sama tidak jauh dari lokasi pertama.

Namun peliknya Yusof mendakwa, pokok lokcan itu tidak mahu hidup selain di tanah kampung Lindungan Bulan.

Bukan sekadar dakwaan kosong, katanya, temannya dari Kuala Lumpur pernah berkunjung ke sini untuk mengambil baka pokok terbabit sebelum dibawa pulang.

Malangnya, pokok itu mati sebaik ia dibawa ke Kuala Lumpur dan perkara sama turut dialami rakannya dari Johor dan beberapa negeri lain yang berhajat seumpama.

Sementara itu, BH sempat menghubungi Pemangku Pengarah Jabatan Pertanian Kedah, Mohamed Bukhori Abdul Rahman bagi memaklumkan mengenai hasrat persatuan sejarah itu yang mahu baka pokok lokcan terus dipelihara.

Beliau berkata, melalui semakan di laman sesawang mengenai perihal pokok di negara ini, tiada jenis pokok lokcan yang disenaraikan di Malaysia.

"Saya dimaklumkan pokok lokcan hanya ada di situ. Mungkin saya kena pergi tengok bersama persatuan sejarah sebelum kita dapat kenal pasti jenis pokoknya dan melakukan teknik merambat," katanya.


POKOK lokcan yang ditanam berhampiran dengan Makam Puteri Lindungan Bulan di Kampung Siputeh, Padang Sera. - Foto Amran Hamid

 

Sample text

Sample Text

Sample Text