Ada orang menghadapi masalah dalam memilih
calon isteri, terutama jika perlu membuat keputusan sama ada memilih wanita
masih gadis atau wanita yang sudah bergelar janda.
Persoalan ini jika ditanya kepada dua ibu
bapa, pasti mereka mahukan anak lelaki mereka memilih wanita yang masih gadis.
Tentunya bagi ibu bapa, ada penilaian tertentu dalam memilih antara dua status
wanita yang mahu dikahwinkan dengan anak mereka.
Meskipun ada yang menganggap berkahwin
dengan anak dara atau janda seperti tidak ada bezanya, pada prinsipnya Islam
menggalakkan lelaki terutamanya bagi yang belum pernah berkahwin memilih calon
isteri dari kalangan wanita yang masih gadis.
Ini tidak bererti janda tidak boleh
dijadikan isteri, namun apabila membabitkan dua pilihan, sebaik-baiknya
pilihlah wanita masih gadis. Keutamaan ini demi untuk kebaikan pasangan itu
sendiri. Alasannya, janda kemungkinan tidak dapat memberikan sepenuh kasih
sayang kepada suaminya yang kedua atau seterusnya.
Mereka mungkin lebih memberi keutamaan
terhadap anak- anak jika sudah ada anak. Bagi janda yang tidak ada anak, mungkin
mereka menghadapi masalah menyesuaikan hubungan kemesraan dengan suami
kedua atau seterusnya setelah kehilangan suami pertama.
Hasilnya kemesraan yang dilahirkan mungkin
tidak berbentuk hakiki. Mereka hanya melakukan atas dasar kasihan tanpa merasai
kasih sayang yang sebenarnya.Ini berbeza dengan gadis, mereka melayani suami
sepenuh hati, ikhlas dan bukannya berdasarkan kepada pengalaman. Kerana itulah
pengalaman pertama dia menempuh kehidupan bersuami atau berumah tangga.
Perakuan Islam mengenai keikhlasan wanita
dalam hubungan dengan suami banyak terdapat di dalam hadis Rasulullah. Namun
yang jelas, keikhlasan amat berhubung kait dengan wanita masih gadis atau yang
belum pernah bersuami.
Hadis daripada Jabir mengatakan: “Kami bersama-sama Nabi SAW. di dalam
peperangan. Ketika pulang dan hampir sampai ke Madinah, aku berkata kepadanya:
"Wahai Rasulullah! Sesungguhnya aku telah berkahwin." Rasulullah
bertanya: "Kamu telah berkahwin?" Aku menjawab: "Ya,"
Rasulullah bertanya lagi: "Dara atau janda?" Aku menjawab:
"Janda." Rasulullah terus bertanya: "Mengapa tidak dengan wanita
dara? Kamu boleh bermain-main dengannya." (Riwayat Shaikhan).
Dalam riwayat yang lain Rasulullah SAW. bertanya:
"Mengapa tidak anak dara? Kamu boleh bermain-main dengannya dan dia boleh
bermain-main denganmu." (Riwayat Khomsah)
Hadis ini jelas menerangkan keutamaan
wanita dara berbanding janda dalam memilih calon isteri. Keterangan ini tidak
bermakna menghina orang yang berkahwin dengan janda. Ia sekadar menerangkan
keistimewaan wanita yang masih gadis. Wanita masih gadis sangat pemalu
berbanding janda ketika bertemu dan berdua-duaan. Wanita yang pemalu akan
memberikan kenikmatan yang tinggi berbanding wanita yang sudah janda.
Ini kerana, gadis belum pernah disentuh
oleh lelaki dan mereka juga belum merasainya. Oleh itu, perlakuan mereka akan
terangsang kerana ia pengalaman pertama bagi mereka. Sebuah hadis diriwayatkan
oleh Imam Bukhari menyebutkan Saiyidatina Aisyah begitu bermanja dengan
Rasulullah SAW kerana Baginda belum pernah berkahwin dengan dara selain
darinya.
Aisyah bertanya Rasulullah: "Sekiranya kamu pergi ke sebuah lembah
yang mempunyai pokok telah dimakan dan sebatang lagi belum dimakan, mana satu
yang disukai oleh untamu?" Rasulullah menjawab: "Pokok yang belum dimakan."
Pertanyaan Aisyah itu walaupun ditujukan
kepada pokok dan unta, tetapi pengertian sebenarnya ada kaitan dalam soal
memilih wanita yang sudah bergelar janda atau wanita masih gadis untuk
dijadikan isteri.
Malah yang lebih penting lagi Rasulullah
sendiri secara spontan seolah-olah memberi gambaran wanita masih gadis lebih
sesuai dijadikan pilihan. Gadis diberi keutamaan oleh Islam dalam memilih
calon isteri. Hal ini diperkuatkan lagi oleh penegasan Rasulullah sebagaimana
dijelaskan oleh hadis di atas.
Di sini timbul persoalan apakah
keistimewaan gadis berbanding janda? Sebenarnya hikmah dan rahsia yang
tersembunyi di sebalik galakan tersebut boleh dirumuskan seperti berikut, antaranya:
Sifat dan sikap isteri masih gadis lebih
memuaskan hati, mereka melayan suami dengan penuh kasih sayang. Mereka mampu
bergurau senda dan terlalu mengambil berat sebarang masalah yang dihadapi oleh
suaminya.
Wanita masih gadis dapat memberikan kasih
sayang sepenuhnya kerana ia pengalaman pertama menempuh kehidupan berumah
tangga. Oleh itu, mereka akan teruja untuk menjaga kerukunan rumah tangga agar
kekal selama-lamanya. Emosi mereka tidak bercelaru kerana belum pernah disentuh
oleh lelaki lain melainkan suaminya.
Wanita seperti ini sudah semestinya
mendapat pujian daripada Allah sebagaimana yang terdapat di dalam al-Quran: "Maka wanita-wanita yang baik itu ialah
yang taat, memelihara (perkara-perkara) yang tersembunyi dengan cara yang
dipeliharakan oleh Allah." (Surah An-Nisa:34)
Maksud ‘memelihara (perkara-perkara) yang
tersembunyi' itu ialah wanita Solehah dapat menjaga diri dan harta suami semasa
ketiadaan suami. Mereka juga berpegang kepada janji setia serta tiada
mengkhianati suami mereka.
Pujian sedemikian bukan saja dinyatakan di
dalam al-Quran, malah Rasulullah ada menyebutnya di dalam sebuah hadisnya
mengenai topik `sebaik-baik wanita'. Sabda Rasulullah: "Sebaik-baik wanita
ialah wanita yang apabila kamu lihat akan mengembirakanmu dan apabila kamu
suruh, dia akan mentaatimu. Apabila kamu tiada disisinya, dia akan menjaga
dirinya dan hartamu."
Bagi wanita yang sudah bergelar janda,
mereka tergolong dalam kelompok yang sudah mempunyai pengalaman tersendiri mengenai
lelaki. Oleh itu, pengalaman bersama suami yang terdahulu ada kemungkinan lebih
mempengaruhi sifat dan layanan mereka terhadap suami kedua.
Mungkin mereka cepat marah dan kecewa
sekiranya suami kedua melakukan perbuatan menyerupai suami pertama sedangkan
perbuatan itu memang tidak disukainya. Ini tentunya akan merenggangkan hubungan
kasih sayang mereka berdua.
Dalam soal keupayaan seks pula, jika suami
pertama lebih hebat dan memang disukainya, tetapi tidak pula dapat dilakukan
oleh suami kedua, maka keadaan ini mungkin dijadikan perbandingan oleh wanita
bergelar janda. Ada kemungkinan dia akan memperkecil atau memperlekehkan tahap
keupayaan suami baru itu.
Pengalaman daripada perkahwinan pertama
sebenarnya sedikit-sebanyak mendorong mereka membuat keputusan ketika hidup
dengan suami kedua. Ada ketikanya, keputusan itu tidak disukai oleh suami
kedua. Keadaan ini boleh mencetus rasa tidak selesa yang lambat laun boleh
mengganggu kerukunan sesebuah rumah tangga.
Suami tentunya mengharapkan kasih sayang
yang tidak berbelah bagi dan ini memaksa isteri melupakan terus pengalaman
silamnya. Paksaan seperti ini mungkin tidak akan berjaya kerana sifat semula
jadi wanita mudah terdedah kepada khayalan dan pengalaman yang pernah
dilalui.
Emosi wanita bergelar janda mudah terdedah
dengan kecelaruan dan mungkin tidak dapat melayani suami baru dengan
sepenuhnya. Pada waktu yang sama, mereka cuba mencari kelainan yang terdapat
pada diri suami kedua berbanding suami pertama. Akibatnya, kasih sayang yang
mereka jalinkan tidak lagi ikhlas. Ada ketikanya perasaan cinta terhadap
suami pertama tidak akan padam dari sanubari wanita janda walaupun mereka telah
berkahwin lain.
Ini berbeza dengan gadis, cinta dan
perasaan kasih sayang hanya tercurah kepada suaminya semata-mata. Seperkara
yang harus diakui, wanita bergelar janda selalunya tidak diterima baik oleh
keluarga lelaki terutama oleh kedua ibu bapa. Tentangan keluarga lebih dirasai
lagi apabila membabitkan lelaki yang belum pernah berkahwin. Justeru,
perkahwinan dengan janda sepatutnya tidak dijadikan pilihan utama, kerana
hubungan kekeluargaan perlu dipelihara secara berterusan.
Apa yang diperkatakan ini tidaklah suatu
yang zalim kepada kaum janda. Secara ilmunya demikianlah yang di bahaskan.
Tetapi secara praktikalnya, yang berlaku dalam kehidupan seharian, perkahwinan
tetaplah terjadi – walaupun dengan janda apabila adanya jodoh ketentuan Allah.
Bahkan dalam masyarakat yang memperjuangkan
sistem hidup Islam, hal kebajikan janda-janda menjadi keutamaan yang
diperhatikan. Adalah tidak patut membiarkan wanita janda hidup sendirian
sedangkan mereka sudah pernah merasai atau mengecapi kehidupan bersuami isteri.
Islam sama sekali tidak menzalimi mereka.
Justeru wanita janda lebih-lebih lagi akan tetap diuruskan perkahwinan mereka
untuk kali kedua. Tentunya bagi wanita yang bercerai, akan diusahakan terlebih
dahulu sekiranya mereka mahu rujuk kembali dengan suami terdahulu.
Keutamaan tentunya agar rumah tangga mereka
diselamatkan daripada perceraian. Usaha mendamaikan suami isteri agar tidak
berlaku perceraian adalah usaha terpuji terutama melihat kepada anak-anak yang
perlukan ibu bapa dalam hidup mereka.
Sekiranya perceraian tidak boleh dielakkan,
biarlah ianya berlaku secara harmoni dan berlapang dada. Dan jika mereka
bersetuju, perkahwinan dengan suami yang baharu boleh dijalankan sebaik habis
tempuh iddah. Tempuh mereka hidup menjanda seboleh-bolehnya tidak dibiarkan
berlama-lama. Kehidupan berkeluarga tetaplah menjadi satu keperluan.
0 ulasan:
Catat Ulasan