Social Icons

Rabu, 17 Mei 2017

Saling Mencintai Kerana Allah - Gambaran Hati Yang Sayu Pilu Dan Rindu!!

عَنْ أَبِي مُسْلِمٍ الْخَوْلَانِيِّ قَالَ دَخَلْتُ مَسْجِدَ حِمْصَ فَإِذَا فِيهِ نَحْوٌ مِنْ ثَلَاثِينَ كَهْلًا مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَإِذَا فِيهِمْ شَابٌّ أَكْحَلُ الْعَيْنَيْنِ بَرَّاقُ الثَّنَايَا سَاكِتٌ فَإِذَا امْتَرَى الْقَوْمُ فِي شَيْءٍ أَقْبَلُوا عَلَيْهِ فَسَأَلُوهُ فَقُلْتُ لِجَلِيسٍ لِي مَنْ هَذَا قَالَ هَذَا مُعَاذُ بْنُ جَبَلٍ فَوَقَعَ لَهُ فِي نَفْسِي حُبٌّ فَكُنْتُ مَعَهُمْ حَتَّى تَفَرَّقُوا ثُمَّ هَجَّرْتُ إِلَى الْمَسْجِدِ فَإِذَا مُعَاذُ بْنُ جَبَلٍ قَائِمٌ يُصَلِّي إِلَى سَارِيَةٍ فَسَكَتَ لَا يُكَلِّمُنِي فَصَلَّيْتُ ثُمَّ جَلَسْتُ فَاحْتَبَيْتُ بِرِدَاءٍ لِي ثُمَّ جَلَسَ فَسَكَتَ لَا يُكَلِّمُنِي وَسَكَتُّ لَا أُكَلِّمُهُ ثُمَّ قُلْتُ وَاللَّهِ إِنِّي لَأُحِبُّكَ قَالَ فِيمَ تُحِبُّنِي قَالَ قُلْتُ فِي اللَّهِ تَبَارَكَ وَتَعَالَى فَأَخَذَ بِحُبْوَتِي فَجَرَّنِي إِلَيْهِ هُنَيَّةً ثُمَّ قَالَ أَبْشِرْ إِنْ كُنْتَ صَادِقًا سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ الْمُتَحَابُّونَ فِي جَلَالِي لَهُمْ مَنَابِرُ مِنْ نُورٍ يَغْبِطُهُمْ النَّبِيُّونَ وَالشُّهَدَاءُ قَالَ فَخَرَجْتُ فَلَقِيتُ عُبَادَةَ بْنَ الصَّامِتِ فَقُلْتُ يَا أَبَا الْوَلِيدِ لَا أُحَدِّثُكَ بِمَا حَدَّثَنِي مُعَاذُ بْنُ جَبَلٍ فِي الْمُتَحَابِّينَ قَالَ فَأَنَا أُحَدِّثُكَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَرْفَعُهُ إِلَى الرَّبِّ عَزَّ وَجَلَّ قَالَ حَقَّتْ مَحَبَّتِي لِلْمُتَحَابِّينَ فِيَّ وَحَقَّتْ مَحَبَّتِي لِلْمُتَزَاوِرِينَ فِيَّ وَحَقَّتْ مَحَبَّتِي لِلْمُتَبَاذِلِينَ فِيَّ وَحَقَّتْ مَحَبَّتِي لِلْمُتَوَاصِلِينَ فِيَّ

Dari Abu Muslim Al Khoulani berkata; 

"Saya memasuki masjid Damaskus, Syam, disana ada sekitar tigapuluh orang sahabat Nabi SAW yang sudah tua dan diantara mereka ada seorang pemuda yang sangat putih giginya, ia diam. Bila mereka berbeza pendapat tentang sesuatu, mereka menyandarkannya pada pemuda itu dan meminta pendapatnya. Saya bertanya siapa pemuda itu, lalu ada yang menjawab; Dia adalah Muaz bin Jabal. Hatiku berkata aku mencintainya, saya bersama mereka hingga mereka bersurai kemudian saya pergi ke masjid ternyata disana ada Muaz bin Jabal yang tengah solat menghadap tiang masjid."

"Ia solat dan tidak berbicara denganku. Saya solat kemudian duduk memeluk lutut seraya menutupi dengan gamisku. Ia duduk dan tidak berbicara denganku aku pun diam dan tidak berbicara dengannya. Setelah itu aku berkata; 'Demi Allah, aku mencintaimu.' Ia bertanya; 'Kerana apa? Saya berkata; kerana Allah." 

"Kemudian ia menarik kepalaku dan menarikku mendekatinya dan berkata; 'Bergembiralah bila kau memang benar, kerana aku pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda; "Orang-orang yang saling menyintai kerana keagunganKu akan mendapatkan mimbar-mimbar dari cahaya yang menyebabkan cemburu para nabi dan syuhada`." 

"Kemudian saya keluar dan menemui Ubadah bin Shomit lalu saya berkata; Hai Abu Al Walid! Aku tidak akan menceritakan hadis yang disampaikan Muaz bin Jabal kepadaku tentang orang-orang yang saling mencintai."

"Berkata Ubadah; Aku akan bercerita kepadamu dari Nabi SAW dari Rabb Azza Wa Jalla, Ia berfirman; 'Wajiblah cintaKu untuk orang-orang yang saling mencintai kerana Aku, wajiblah cintaKu untuk orang-orang yang saling berkunjung kerana Aku, wajiblah cintaKu untuk orang-orang yang saling berkorban kerana Aku dan wajiblah cintaKu untuk orang-orang yang saling bersillaturrahim kerana Aku." (HR Ahmad No: 21066) Status: Isnad Thiqah

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text