Social Icons

Rabu, 30 September 2015

Bisnes Besar Lawan Bisnes Kecil

Pada perkiraan logik, bisnes besar sudah pasti menghasilkan kejayaan yang besar, manakala perniagaan yang kecil, tetap dilihat kecil-kecilan. Namun pada hakikatnya, ia tidak semestinya begitu. Dunia bisnes ini seperti roda..

Dalam dunia bisnes, apa pun boleh berlaku. Bisnes besar ataupun bisnes kecil, ia bergantung kepada sejauh mana kita meraih keuntungan bersih, berapa banyak duit keluar dan sejauh mana kita mampu terus ke hadapan (growth). Apa guna bisnes besar tetapi tidak mampu membayar gaji pekerja dan hutang bertimbun. Negatif…

Semakin besar bisnes, maka semakin banyak keperluan yang perlu dipenuhi. Salah satunya adalah kos-kos melibatkan tenaga kerja. Semakin ramai pekerja, semakin banyak kos untuk bayaran upah ataupun gaji. Manakala bisnes kecil pula, ia mampu berkembang jauh, tetapi akibat tenaga kerja yang terhad, ia juga boleh mengundang kesusahan.

Bisnes besar tidak akan menjual satu produk atau satu perkhidmatan sahaja. Ia perlu banyak kerana semakin banyak, maka semakin banyak aliran wang masuk yang dapat digunakan kembali untuk melunaskan kos-kos berkaitan. Manakala bisnes kecil, walaupun fokus pada satu produk sahaja, ia sudah mampu menyara hidup si usahawan.

Bisnes besar sukar diurus. Bisnes kecil senang digerakkan. Bisnes besar banyak politik dan peraturannya, dan tidak semua keputusan boleh dibuat sesuka hati. Tetapi bisnes kecil, sendiri-sendiri boleh tentukan ke mana hala tuju tanpa perlu pening kepala dengan rakan kongsi, barisan lembaga pengarah, barisan pengurus dan eksekutif.

Persoalannya… Yang mana satu pilihan terbaik? Bisnes besar ataupun bisnes kecil?

Sebenarnya sudah ada jawapan dalam tulisan di atas. Pilihlah yang mana satu. Kecil ataupun besar, segalanya perlu berpaksi kepada ilmu.

Penulis: Mohd Zulfadli
Mohd Zulfadli (SmartZul) adalah seorang penulis dan usahawan Internet sepenuh masa. Beliau memulakan perniagaan melalui Internet sejak tahun 2005, dengan memfokus kepada bidang penulisan dan penerbitan secara online. Beliau turut aktif berkongsi ilmu dan pengalaman melalui blog dan juga komuniti Facebook. 

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text