Social Icons

Khamis, 24 September 2015

Satu Negeri Hampir 11,000 Kes Dadah Setahun - Kalau Satu Malaysia?

Menurut laporan, polis telah menangkap sejumlah 10,696 atas kegiatan berkaitan dadah, dan merampas dadah dan aset bernilai RM7.6 juta di negeri itu pada tahun ini. 

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Kedah Helmi Aris berkata, rampasan merangkumi dadah bernilai RM3.4 juta dan aset bernilai RM4.2 juta. “Dadah yang dirampas adalah 72kg heroin, 109kg kanabis, 7.9 kg methamphetamine, 7,905 biji pil psikotropik dan 6,194kg daun ketum,” katanya. 

Beliau berkata demikian dalam satu sidang media di ibu pejabat kontinjen polis negeri semalam selepas operasi serbuan terbaru mereka, di mana dua lelaki di tahan di tempat letak kereta Taman Gemilang Ahad lalu. 

Kami merampas 2.29kg heroin dan 263gm methamphetamine dari kereta mereka,” katanya lagi dan menambah dadah yang dirampas itu bernilai kira-kira RM91,000. 

Helmi turut mengucapkan terima kasih kepada media kerana sentiasa membuat liputan berkenaan kejayaan serbuan dadah yang dibuat polis negeri. “Liputan berita telah meyakinkan orang ramai untuk tampil ke hadapan membantu kami dalam membanteras bencana dadah,” katanya lagi. 

Sejumlah 10,696 tangkapan! Ini jumlah tangkapan yang mengejutkan. Pecahan tangkapan untuk kegiatan berkaitan dadah tidak diketahui, tetapi ia mungkin merangkumi pemilikan, penyalahgunaan dan pengedaran. Laporan itu diterbitkan 22 September lalu. 

Jika 10,696 telah ditangkap pada tahun 2015 setakat ini, ini bermakna secara purata 40 orang ditangkap atas kegiatan berkaitan dadah setiap hari. 

Perlu dinyatakan bahawa menurut statistik Agensi Anti-Dadah Kebangsaan (AADK), Kedah merupakan negeri yang memiliki jumlah penagih dadah ketiga terbanyak di Malaysia, dengan 2,702 penagih pada 2013 dan 2,535 pada 2014. 

Dua negeri teratas adalah Pulau Pinang dan Perak. Tidakkah ini membimbangkan?

Bagaimana jika statistik sebegini untuk 14 negeri - untuk sathun? Jumlahnya mungkin mencecah 150,000 kes atau tangkapan individu terbabit dengan dadah. Mereka semua akan mencuri, merompak, meragut dan sebagainya bagi mendapatkan dadah. 

Penyelesaian yang menyeluruh mesti dibuat. Bagaimana kaedahnya dan siapa yang mampu menanganinya?

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text