Social Icons

Isnin, 28 September 2015

Selamatkah Ayam Yang Kita Makan?

Baru-baru ini Pak Lang bertemu dengan seorang pengusaha / penternak ayam daging. Mungkin boleh dikatakan beliau juga seorang yang mahir dalam teknologi makanan. Banyak yang dikongsikan dengan Pak Lang mengenai rahsia bahan makanan yang ramai tidak tahu. 

Hal ayam pun terlalu banyak maklumat yang dia maklumkan Antaranya bagaimana ayam yang sudah mati tetapi masih di masukkan ke dalam mesin cabut bulu dan di proses potong seperti ayam yang disembelih. 

Bila lihat ladang ternak ayam, baru kita tahu - ayam puluhan ribu ekor itu tidak boleh stress.  Dia akan mudah mati kalau terkejut. Maka biasanya ayam akan banyak mati ketika berbelas orang (manusia0 masuk ke rebannya dan menangkap mereka dengan rakus dan kasar.  

Ayam sebanyak itu dalam masa 35 hari, hanya diuruskan oleh seorang pekerja sahaja. Semua menggunakan teknologi moden sedangkan ayam bukan barang tetapi makhluk hidup. Ayam-ayam itu akan terkejut dengan begitu ramainya manusia datang menangkap mereka. Keadaan itu pun banyak yang mati sepatutnya. Cuma penternak telah beri makan anti-biotik terlebih dahulu. 

Dos anti-biotik ini berganda-ganda daripada biasa untuk membolehkan si ayam tak stress. Bahasa lain, siayam diberi ubat pelali. Bagaimana bila ubat (baca bahan kimia) dalam kandungan yang banyak itu berpindah pula masuk ke tubuh manusia? 

Untuk menghilangkan kesan ubat itu pada ayam, perlu masa 3 hingga 7 hari. Sedangkan ayam yang ditangkap terus di bawa ke pusat memproses. Esoknya semua ayam berkenaan sudah ada di pasar untuk dijual kepada pembeli. Ertinya tidak sampai 24 jam daripada masa memberi ubat / bahan kimia berkenaan, ayam itu berkemungkinan sudah di masak untuk dimakan pula oleh kita. 

Patutla banyak sangat penyakit yang mendatangi kita. Apa yang kita makan - hakikatnya adalah racun!! Itu belum cerita soal halal  haram. Kes produk khinzir yang di makan oleh umat Islam sudah lama berlaku. Jangan tanya soal tanggung jawab siapa dan siapa pula yang menanggung dosa?

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text