Social Icons

Wednesday, 27 February 2013

Bukan Mudah Berlakon - Lebih Parah Di Depan Kaabah

Pak Lang paparkan petikan dari sebuah blog KLIK DI SINI; renung-renungkanlah...


Neelofa, pelakon "Tersalah Cinta" permain Tanah Suci


Drama Tersalah Cinta lakonan Neelofa cemar kesucian Tanah Suci! Subhanallah!
Ada orang alim pesan, kalau berada di Tanah Suci baik Mekah mahupun Madinah, kita tak boleh mengata orang, bermulut celupar, mempermainkan doa dan sebagainya sebab ia dianggap mencemar kesucian bumi Allah dan bumi Ambia' dan selalunya Allah akan bayar cash atas apa yang kita buat dan minta di sana.

Tapi bila aku tertengok drama Tersalah Cinta lakonan Neelofa dan Aqasha kat TV3 hari tu (tayangan sempena Aidiladha) aku geleng kepala. Siapalah penulis skrip dan pengarah drama ini. Nampak sangat mereka ni tak jaga nama baik Tanah Suci Mekah dan Madinah dan mempermainkan amal ibadah.

Paling ketara apabila mereka berdoa di depan Kaabah. Kalau para pelakonnya berdoa betul-betul tak apalah. Tapi kalau sedang berlakon dan dirakam dalam kamera, apakah ia betul-betul atau lakonan? Itu aku nak tanya. Sebab kalau sekadar lakonan, ia sudah dianggap mempermainkan doa lebih-lebih lagi depan Kaabah.

Satu lagi perihal lakonan Neelofa yang penuh mengada-ngada. Kalau ya pun drama ini nak kategorikan sebagai drama komedi, tapi janganlah sampai "mengkomedikan" ibadah umrah dan mutawwif! Memang betullah (realitinya) ada kes jemaah umrah yang "jatuh cinta" dengan mutawwif, tapi tak adalah sampai mengada-ngada macam watak Cinta lakonan Neelofa tu.

Dah lah tu siap ada adegan "telanjang" rambut lagi... Masya-Allah! Jurukameranya perempuan ke? Krew yang rakam adegan ni semua perempuan ke? Kalau ada lelaki, maknanya dah haram tu Neelofa oooooii... Lebih-lebih lagi kat Tanah Suci Mekah!!!

Lepas tu para pelakonnya pula duk terpekik terlolong dan bermulut celupar. Apakah kita dibenarkan berkelakuan sedemikian di Mekah, lebih-lebih lagi di Masjidil Haram, depan Kaabah? Subhanallah... Tak jaga langsung kesucian Tanah Suci!

Terus terang aku cakap, drama ni failed dan tak layak ditayangkan pun. Drama ini jelas-jelas mencemar kesucian Mekah, Madinah, Masjidil Haram dan Kaabah!

TV3... Tolong jawab

0 comments:

Post a Comment

 

Sample text

Sample Text

Sample Text