Social Icons

Sabtu, 9 Februari 2013

Kisah Seram Penjara Pudu

Biarlah Pak Lang cerita tentang penjara pula. Ini mungkin berpunca dari sembang-sembang Pak Lang dengan seorang pegawai penjara di utara. Rupa-rupanya banyak perkara di sebalik tembuk penjara yang kita tak tahu. Ambillah iktibar wahai para remaja agar anda tidak terjerumus ke lubang pintu neraka dunia ini.... (Ya Allah - dengan berkat RasulMu yang mulia - lindungilah zuriat keturunan kami daripada gejala yang merosakkan!!)


Artikel ini bertujuan bagi mengungkap peristiwa di sebalik kejadian penutupan Penjara Pudu tidak lama dulu. Apakah rahsia sebenar yang berlaku disebalik penutupan nya yang secara tiba-tiba. Walhal, Penjara Pudu sama sekali tidak harus dirobohkan memandangkan ia adalah hasil tinggalan sejarah lama. Tahu kah anda apa kah rahsia atau kejadian yang pernah berlaku sebelum keputusan untuk merobohkan Penjara Pudu di Kuala Lumpur ini di laksanakan?

Sebelum Penjara Pudu ditutup dulu pernah diceritakan bahawa terdapat satu bilik dipanggil “Bilik Terakhir”. Dibilik inilah seringnya berlaku kejadian pelik sejak Penjara Pudu ditutup. Dinamakan“BILIK TERAKHIR “ adalah kerana dulu ia merupakan bilik kediaman terkahir bagi si pesalah jenayah berat tsebelum menjalani hukuman gantung sampai mati pada keesokan harinya dibilik gantung.


Di BILIK TERAKHIR inilah pesalah dikatakan akan meratap, menangis, menjerit, bercakap seorang diri dan berbagai lagi perlakuan kerana menyesali kesalahan mereka yang lalu. Mereka menjadi begitu kerana dikatakan tidak kuat semangat menghadapi maut keesokan harinya yang telah diketahui mereka. Menurut kata warden-warden yang masih ada di Penjara Pudu sewaktu proses pengosonganPenjara Pudu dijalankan, mereka sering terdengar suara-suara sayu meminta tolong, suara orang menangis dan bermacam-macam lagi dari Bilik Terakhir tesebut. Tak kurang juga ada diantara warden yang terlihat seekor kambing hitam sering masuk menembusi pintu bilik itu tanpa dibuka dan kemudian tidak pula kelihatan kambing keluar semula.

Ramai bomoh dan pawang yang dipanggil bagi memulihkan bilik tersebut mengatakan bahawa suara-suara yang sering kedengaran diwaktu malam dari Bilik Terakhir itu adalah akibat roh-roh pesalah yang mati di tali gantung tersebut tidak tenteram kerana mati mereka ditali gantung.

Penjara Pudu



Penjara Pudu di Kuala Lumpur dibina semasa zaman penjajahan British pada 1891untuk mengurungkan 600 orang banduan. Blok-blok baru kemudian ditambah sehingga enam buah dan mengandungi 130 buah sel dengan kapasiti untuk sebanyak 2,000 banduan. Walaupun begitu, pada 1985, lebih daripada 6,500 banduan dipenjarakan dan menyebabkan banduan terpaksa tidur bergilir-gilir. Keadaan kekurangan ruang yang amat pesat itu telah memaksakan Penjara Pudu berpindah.


Penjara Pudu dibuka kepada orang awam untuk lawatan pada 3 Mei 1997, lebih daripada enam bulan selepas banduan terakhir dipindah keluar ke kemudahan moden di Penjara Sungai Buloh. Lebih daripada RM1.7 juta dibelanja bagi mengubah penjara ini menjadi tarikan pelancong. Sebahagian besar perbelanjaan itu ditelani oleh pembinaan bilik pameran untuk memperagakan koleksi memorabilia dan rekod-rekod sejarah. Yuran masuk ditetap pada RM12 setiap orang dewasa.Penjara Pudu di uruskan oleh Jabatan Penjara Malaysia.


Jel Penjara Pudu


Jel Penjara Pudu


Tembok Penjara Pudu


Tembok Penjara Pudu


Pudu Jel


Penjara Pudu tinggal kenangan.


Malam kenangan tembok penjara pudu genap 100 tahun
Malam Tembok Penjara Pudu di sini yang berusia 100 tahun, setinggi 4.5 meter dan sepanjang 394 meter yang menghadap Jalan Pudu akan dirobohkan.


3 ulasan:

  1. Sejarah harus dijadikan pengajaran

    BalasPadam
  2. Assalam.. Saya student dari Fakulti Pengurusan Rekod UITM Puncak Perdana diberi tugasan bagi menjalankan kajian tentang bangunan bersejarah di Malaysia. Saya ingin bertanya adakah encik mempunyai kenalan atau orang yang boleh saya temubual bagi menjalankan kajian ini?Boleh kah saya mendapatkan nombor telefon atau sebarang cara untuk saya hubungi orang tersebut. Saya memilih Penjara Pudu Bagi menjalankan kajian. Oleh itu saya ingin meminta kerjasama dari pihak encik untuk membantu saya menjayakan kajian ini. Boleh encik hubungi saya di emel syud.suhaimi@gmail.com atau encik berikan no telefon di emel agar saya boleh hubungi kemudian. Terima Kasih atas kerjasama yang diberi.

    BalasPadam
  3. Artikel yang sangat bermanfaat sekali, semoga artikel ini juga bermanfaat untuk orang yang sudah membaca.

    .

    BalasPadam

 

Sample text

Sample Text

Sample Text