Social Icons

Isnin, 31 Disember 2012

Khazanah Umat Islam Di Bank Of England?

Berikut adalah gambar-gambar khazanah kekayaan yang didakwa sebagai milik kerajaan England. Adakah ianya merupakan kekayaan yang dirampas dari negara-negara jajahannya dulu? (dipetik dari blog PenPatah)


Jongkong Emas Bank Of England Bernilai RM750 Billion (6 Gambar)
Di bawaah ini adalah gudang simpanan emas bank of England yang dikatakan mempunyai jumlah simpanan jongkong emas bernilai RM 750 billion! Info tambahan:

Terdapat berpuluh ribu jongkong emas yang disimpan di sini dengan setiap satunya bersaiz 28lb dan berketulenan 24 karat. Jumlah jonkong emas itu dikatakan seberat 4,600 tan.

Gudang ini dibina di bawah tanah dengan ketebalan dinding gudang sehingga beberapa meter di bawah jalan raya yang sibuk di London. Ia dikatakan berada di lokasi Old Lady of Threadneedle, di mana ibu pejabat Bank of England's City of London berada.

Untuk fakta, apa yang anda saksikan dalam gambar-gambar di bawah ini hanyalah satu per dua puluh dari keluasan sebenar gudang emas ini. Keluasannya adalah lebih besar dari keluasan bangunan tertinggi di London, Tower 42.

Bayangkan saja, untuk membuka pintu masuk ke gudang ini, anda memerlukan sebatang kunci yang bersaiz 3 kaki panjang. Itu belum lagi termasuk pelbagai tahap sekuriti canggih yang ada di situ.














LIHAT JUGA MAKLUMAT INI

Negara-Negara Komanwel



Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


    

Commonwealth of Nations
Negara-negara Komanwel

Bendera


Commonwealth of Nations.svg
Ibu PejabatLondon, United Kingdom
Negara ahli53 (senarai)
Ketua KomanwelRatu Elizabeth II
Setiausaha AgungKamalesh Sharma ( India)
Penubuhan1926
Laman webhttp://www.thecommonwealth.org/
Negara-Negara Komanwel atau Komanwel sahaja merupakan satu persatuan secara sukarela yang melibatkan negara-negara berdaulat yang ditubuhkan atau pernah dijajah oleh pihak British kecuali Mozambique (bekas jajahan Portugis) dan Rwanda (bekas jajahan Belgium).
Bukan semua ahlinya mengiktiraf ratu British, Ratu Elizabeth II sebagai ketua negara. Negara-negara yang mengambilnya sebagai ketua negara dikenali sebagai Kerajaan Komanwel atau "Commonwealth Realm". Bagaimanapun, majoriti ahlinya adalah republik, dan sebahagian yang lain mempunyai raja tersendiri. Contohnya seperti Malaysia, Brunei, Tonga, yang mempunyai Raja/Monarki yang sendiri. Namun demikian, semua ahlinya menganggap Ratu Elizabeth II sebagai Ketua Komanwel.

 

Sejarah

Komanwel merupakan lanjutan Empayar British yang lahir daripada Persidangan Imperial pada akhir 1920-an. Selepas negara-negara jajahan British mencapai kemerdekaan, komanwel telah ditubuhkan untuk menyatukan negara-negara bekas jajahan British ini.

Senarai ahli mengikut benua

Tarikh keahlian (dalam kurungan).
Ahli yang kini digantung:
  • Fiji (1970) (meninggalkan Komanwel antara 1987 - 1997, digantung 2000 - 2001, digantung semula September 2009)[1]
Bekas ahli:



 

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text