Semakin menghampiri ulangtahun Maulid Rasulullah saw, Pak Lang suka mengimbau sejarah Baginda saw dan para sahabat. Hebatnya perjuangan Baginda saw bersama generasi awal kebangkitan Islam kali pertama dulu. Susah payah yang mereka tanggung hanya dapat kita tatap dan baca di lipatan sejarah. Hakikatnya catatan sejarah mereka nilainya tidak terhingga walaupun di tulis dengan tinta emas. Itulah mahalnya keyakinan.
Para sahabat radhiallahu anhum telah membuktikan mereka memilih akhirat dari dunia mereka. Mereka memilih untuk mengutamakan Allah dan Rasul berbanding diri dan keluarga serta harta benda. Bahkan semuanya dikorbankan demi menagih cinta Allah dan Rasul. Mereka membuat keputusan rela mengorbankan segala-galanya dalam keadaan sangat berbahagia. Jiwa mereka menderita jika tidak ditemui apa sesuatu yang boleh dikorbankan untuk perjuangan.
Susur galur sejarah hebat Rasulullah saw dan para sahabat ini menyaksikan ketabahan mereka menghadapi ancaman, pemulauan dan pengusiran. Mereka menjadi kelompok yang ditertawakan, dihinakan dan dibuat apa saja oleh orang kafir. Tetapi dalam situasi sedemikian sulit, hati mereka tetap tenang dan bersangka baik dengan Tuhan. Rahsianya kerana bersama mereka ada Nabi Muhammad saw.
Bagindalah yang membisikkan kalimah sabar dan redha di hati para pengikutnya. Bagindalah yang menjanjikan syurga dan kemenangan akhirat yang kekal abadi untuk mereka meninggalkan kecintaan kepada dunia. Bagindalah yang berjaya menghapuskan apa jua nilai atau harga bagi sebarang kesenangan dunia seisinya berbanding siksaan neraka yang tidak ada tolok bandingnya. Jadilah para sahabat ini sanggup menjual apa saja demi membeli kemenangan akhirat.
Mereka tidak lagi sibuk dengan urusan peribadi atau keluarga. Perjuangan bersama Nabi akhir zaman menjadikan mereka tidak sempat merancang untuk kesenangan keluarga mereka di dunia. Sebaliknya apa yang sedang mereka perjuangkan bersama Baginda Nabi saw, itulah perancangan utama membawa diri dan keluarga untuk menempa kesenangan akhirat yang kekal abadi.
Sebahagian mereka diarahkan berhijrah ke Habsyah (sekarang Ethopia). Peringkat awal hanya seramai 15 orang. Berbagai peristiwa silih berganti berlaku Selepas itu Quraisy berusaha pula
untuk membawa balik sahabat-sahabat Rasulullah Saw yang berhijrah ke Habsyah.
Mereka menghantar dua orang wakil kepada Najasyi iaitu Abdullah bin Abi Rabea'h
dan A'mru bin A’sh. Mereka membawa barang-barang yang diperbuat dari kulit
kerana itulah hadiah yang paling disukai oleh Najasyi.
Mereka juga telah
menyiapkan hadiah untuk penasihat-penasihat Najashi. Sebelum mereka mengadap
Najashi mereka terlebih dahulu memberi sogokan kepada penasihat-penasihat
Najashi dengan hadiah-hadiah yang mereka bawa. Mereka membisikkan tujuan mereka
kepada penasihat-penasihat Najasyi. Mereka datang untuk membawa balik kaum
mereka yang melarikan diri ke Habsyah. Jumlah umat Islam yang berhijrah ke habsyah sudah meningkat 100 orang. Kata mereka, "Orang-orang yang
melarikan diri ini telah menolak agama kami dan juga menolak agama kamu. Oleh
itu kami ingin meminta Najasyi menyerahkan kembali mereka semua kepada kami
untuk kami bawa mereka pulang ke Mekah."
Selepas itu
barulah Abdullah dan A'mru bertemu dengan Najasyi. Mereka mempersembahkan
hadiah-hadiah yang dibawa kepada Najashi. Ini membuatkan Najasyi gembira
menerima kunjungan mereka. Setelah itu barulah mereka menerangkan tujuan
kedatangan mereka kepada Najasyi. Kata Najasyi: "Setelah aku mendengar
dari pihak kamu, aku mesti juga mendengar dari pihak mereka iaitu orang- orang
Islam." Najasyi memanggil semua orang Islam yang berada di Habsyah hadir
ke istananya.
Mereka semua pun datang mengadap Najasyi diketuai oleh Saidina
Ja’afar bin Abu Talib. Najashi bertanya kepada mereka, "Apa sebenarnya
cerita kamu? Apa agama baru yang kamu bawa itu?" Maka jawab Saidina Ja’afar,
"Dulu kami menyembah berhala, kami memakan binatang yang tidak disembelih,
kami melakukan maksiat, kami bersengketa sesama sendiri, kami memutuskan
silaturrahim dan kami menyakiti orang lain. Selepas itu datang kepada kami
seorang lelaki dari kaum kami. Dia orang yang paling mulia di kalangan kami
membawa agama dari Allah, Tuhan sekalian alam. Dia mengajak kami menyembah
Allah yang Maha Esa dan mengajak kami meninggalkan berhala dari batu-batu yang
tidak boleh memberi manafaat atau mudharat itu. Dia mengajak kami supaya
berkasih sayang dan berakhlak mulia. Dia mengajak kami meninggalkan maksiat dan
dosa."
Saidina Ja’afar telah berjaya menerangkan
Islam secara ringkas tetapi jelas kepada Najasyi bahawa amalan Islam itu semuanya
amalan yang mulia dan terpuji. Najasyi senang hati dan gembira mendengar penerangan
dari sepupu Rasulullah saw ini. Najasyi bertanya lagi, "Apakah ada pada
kamu apa-apa yang dibawa oleh lelaki itu?"
Saidina Ja'afar membacakan
ayat-ayat Al-Quran kepada Najasyi yang menceritakan tentang Nabi Yahya dan Nabi
Zakaria dari Surah Maryam. Setelah Saidina Ja'afar selesai membacanya, Najasyi berkata: "Demi Allah! risalah
ini dan apa yang dibawa oleh Nabi Isa
adalah dari sumber yang satu."
Najasyi sangat terkesan dengan ayat-ayat
ini. Dia mendapati apa yang dibawa oleh Al-Quran sama dengan apa yang ada
padanya. Najasyi ini juga seorang Ulamak dalam agama Nasrani. Najasyi
memerintahkan agar dibenarkan orang orang Islam terus tinggal di bawah
pemerintahannya di Habsyah. Kata Najasyi kepada orang-orang Islam, "Aku
sekali-kali tidak akan menyerahkan kamu kepada musuh-musuh kamu."
Maka Abdullah dan A'mru bin Ash
terpaksalah meninggalkan istana Najasyi bersama dengan tangan yang kosong dengan
perasaan malu dan kecewa. Namun A'mru bin Ash ini yang terkenal dengan
kecerdikan dan kelicikannya dalam diplomasi telah berpatah balik meminta izin
untuk mengadap Najasyi semula. A'mru berkata kepada Najasyi, "Wahai
Najashi, orang-orang yang kamu lindungi ini menghina Nabi Isa dan mereka mengatakan
terhadap Nabi Isa perkataan yang kamu pasti tidak boleh menerimanya. Maksudnya
orang Islam tidak mengatakan bahawa Nabi Isa itu anak Tuhan." Najashi
bertanya: "Apa yang mereka katakan itu?" Kata Amru, "Tuanku
tanyalah mereka sendiri."
Najashi mengarahkan supaya dipanggil semula
orang-orang Islam. Najashi bertanya mereka: "Apa yang kamu katakan tentang
I'sa bin Maryam?" Saidina Ja'afar menjawab soalan Najashi ini dengan
membaca ayat-ayat Al- Quran berikut:
واذكر في كتاب مريم إذإنتبذت من أهلها مكانا
شرقيا فاتخذت من دونهم حجابا فأرسلنا إليها روحنا فتمثل لها بشرا سويا, قالت إني
أعوذ بالرحمن منك إن كنت تقيا, قال إنما أنا رسول ربك لأهب لك غلاما زكيا, قٌالت
أنى يكون لي غلام ولم يمسسني بشر ولم أك بغيا, قال كذلك قال ربك هو علي هين
ولنجعلك أية للناس ورحمة منا وكان أمرا مقضيا…....
ذلك عيس ابن مريم قول الحق الذي فيه يمترون, ما كان لله أن
يتخذ ولدا سبحانه, إذا قضى أمرا فإنما
يقول
له كن فيكون
Terjemahannya : Dan bacakanlah (wahai Muhammad) di
dalam Kitab Al-Quran ini perihal Maryam, tatkala ia memencilkan diri dari
keluarganya di sebuah tempat sebelah timur. Kemudian Maryam membuat dinding
untuk melindungi dirinya dari mereka, maka Kami hantarkan kepadanya Ruh dari
Kami, lalu ia menjelma kepadanya sebagai seorang lelaki yang sempurna bentuk
kejadiannya. Maryam berkata: "Sesungguhnya aku berlindung kepada (Allah)
Ar-Rahman daripada (gangguan) mu kalau kamu seorang yang bertakwa. Dia berkata:
"Sesungguhnya aku pesuruh Tuhanmu, untuk menyampaikan khabar bahawa kamu akan
dikurniakan seorang anak yang suci. Maryam bertanya (dengan cemas): "Bagaimanakah
aku akan memperoleh seorang anak lelaki padahal aku tidak pernah disentuh oleh
seorang lelakipun dan aku pula bukanlah perempuan yang jahat. Dia menjawab:
"Demikianlah keadaannya, tak usahlah dihairankan. Tuhanmu berfirman:
"Hal itu mudah bagiKu dan Kami hendak menjadikan pemberian anak itu
sebagai suatu tanda (yang membuktikan kekuasaan Kami) untuk umat manusia dan
sebagai satu rahmat dari Kami, dan hal itu adalah satu perkara yang telah
ditetapkan berlakunya."……………….Yang demikian sifat-sifatnya itulah 'Isa bin
Maryam. Keterangan yang tersebut ialah keterangan yang sebenar-benarnya, yang
mereka ragu dan berselisih padanya. Tiadalah layak bagi Allah mempunyai anak.
Maha Sucilah Dia. Apabila Dia menetapkan jadinya sesuatu perkara, maka hanya
Dia berfirman kepadanya: "Jadilah engkau", lalu menjadilah ia." (Maryam:
16-35)
Najasyi masuk Islam
Apabila Saidina Ja'afar selesai membaca
ayat-ayat itu, Najasyi terus bertakbir. Najashi telah membenarkan apa yang
diperkatakan oleh Al-Quran tentang Nabi Isa as. Terkejutlah para penasihat
Najasyi dari kalangan pendita Nasrani kerana mereka meyakini bahawa Nabi
Isa adalah anak Tuhan. Najasyi berNajasyi melepaskan semula orang-orang Islam dan selepas
itu Najasyi selalu memanggil Saidina Ja'afar mengajarnya tentang Islam.
Akhirnya Najasyi beriman kepada Rasulullah saw tetapi dia telah merahsiakan
keislamannya.
Para penasihatnya yang
merupakan ulamak-ulamak Nasrani yang tidak senang dengan pendirian Najasyi
terhadap Nabi Isa telah berjaya mengumpulkan kekuatan untuk menggulingkan
Najasyi. Berlakulah peperangan diantara tentera Najasyi dan
pemberontak-pemberontak ini. Peperangan ini berlaku berdekatan dengan
sebuah sungai, dikatakan sungai itu adalah sungai Nil. Orang-orang Islam
tinggal diseberang sungai. Dari jauh mereka dapat melihat peperangan itu tetapi mereka tidak mengetahui siapakah
yang menang.
Mereka telah menghantar Saidina Zubair bin A'wam menyeberang
sungai untuk memerhati peperangan itu. Sekiranya Najasyi menang selamatlah
orang Islam di Habsyah tetapi sekiranya Najasyi kalah, orang-orang Islam di
Habsyah akan menghadapi masalah. Alhamdulillah Najasyi telah menang dalam
peperangan itu. Para Sahabat turut bergembira dan bersyukur di atas kemenangan
ini.
Najasyi telah istiqamah berpegang dengan agama Islam sehinggalah dia
meninggal dunia. Ketika Najasyi meninggal dunia, Jibril telah datang
memberitahu Rasululah saw. Lalu Rasulullah saw dan para sahabat melakukan
sembahyang ghaib kepada Najasyi.
Imam Bukhari ada meriwayatkan satu hadis
dari Saidina Jabir. Sabda Rasulullah saw pada hari kematian Najasyi : ( ( مات اليوم رجل
صالح فقوموا فصلوا على أخيكم أصحمة.
Terjemahannya, "Telah meninggal
dunia pada hari ini seorang lelaki yang soleh maka bangunlah dan sembahyanglah
ke atas saudara kamu Ashamah (namanya Ashamah)."
Setelah itulah berlakunya peristiwa Israk
dan Mikraj. Ia adalah satu peristiwa besar dalam sejarah hidup Rasululah saw dan dalam sejarah
umat Islam. Menurut Imam Nawawi, peristiwa Isra' dan Mikraj berlaku pada bulan Rejab tahun
keduabelas selepas kenabian.
Keberadaan umat Islam di Habsyah
berlanjutan walaupun sehingga berlakunya perintah hijrah ke Madinah. Diriwayatkan Saiyidina Ja'afar tetap berada di sisi Najasyi dengan mendapat perlindungan serta menjadi jiran yang dihormati. Manurut riwayat, rapatnya hubungan mereka sehingga Najasyi memberikan seorang anaknya untuk disusui (menjadi anak susuan) bagi Asma' Mereka hanya meninggalkan Habsyah dan menuju ke Madinah pada tahun ke tujuh Hijrah. Mereka bertemu dengan Rasulullah saw. yang baru kembali dari medan perang Khaibar yang memberikan kemenangan besar umat Islam terhadap Yahudi. Kegembiraan umat Islam di Khaibar terpancar di merata-rata.
Kehadiran sepupu Baginda saw. iaitu Saiyidina Ja'afar Abu Talib juga begitu menggembirakan Baginda saw. Itulah nikmat iman dan Islam. Saling rindu merindui. Bahkan Baginda saw sedang meraikan dua kegembiraan serentak dengan mengatakan; "Aku tidak tahu kegembiraan ini atas sebab kepulangan Jaafar atau kemenangan Khaibar.
Kehadiran sepupu Baginda saw. iaitu Saiyidina Ja'afar Abu Talib juga begitu menggembirakan Baginda saw. Itulah nikmat iman dan Islam. Saling rindu merindui. Bahkan Baginda saw sedang meraikan dua kegembiraan serentak dengan mengatakan; "Aku tidak tahu kegembiraan ini atas sebab kepulangan Jaafar atau kemenangan Khaibar.
RSA dan Bonda Wasilah ar, tolong dan bantulah kami melayakkan diri!!
0 ulasan:
Catat Ulasan