Social Icons

Jumaat, 18 Mac 2016

Syabas Bagi Wanita Ini Yang Sokong Poligami


Cabaran utk lelaki yang beristeri cuma satu.

Ditulis oleh seorang doktor wanita...
Oleh: Dr. Aisyah Al Syahri

Pada zaman kita ini..khususnya 40 tahun kebelakangan ini..satu fenomena menarik yg wajar dibuat pengamatan telah menarik perhatianku..

Ketika para suami yg bermonogami berhimpun sesama mereka, kebanyakan keseronokan mereka ialah bersembang tentang wanita.. 

Betapa kesalnya mereka dan betapa kuat keinginan mereka untuk menambah isteri..

Kemudian sembang mereka itu mula menyentuh hal seseorang yg berkahwin secara rahsia atau misyar (perkahwinan saraan isteri) atau berkenaan seseorang yg bermusafir jauh dari 'ibu keluarganya' semata2 untuk berkahwin dan bernikmat2 dgn perkahwinan..
juga berkenaan akibat yg dijangka akan berlaku ekoran itu..

Keseluruhan sembang mereka berkisar pd kekesalan di samping keinginan yg membuak2 utk berpoligami..

sayangnya, mereka terhalang oleh kebimbangan dan kepengecutan mereka kpd isteri pertama.

Lalu mereka mula mengkhayal dan mengandaikan pelbagai alasan yg (kononnya) menghalang mereka drpd berpoligami..(namun) semuanya tidak sahih..

Merujuk kpd sejarah manusia yg telah termaktub, aku dapati kebanyakan para anbiya', khulafa', ulama, raja, amir, menteri dan pejuang, malah hatta manusia biasa..mereka berkahwin dan berpoligami di samping memiliki hamba sahaya..kamu dapati seseorang lelaki itu berkahwin seorang, dua atau tiga..bahkan ada yg sampai sepuluh, di samping  sekelian hamba sahaya yg cantik dan menggiurkan..dia beli dan dia jual.. 

Justeru dia menikmati dgn kekuatan serta kecergasan fizikal & mentalnya..

Dia tukar 'kenderaan2nya', dengan itu dia jadi bertambah cergas, bertenaga dan sihat..

justeru  dia hidup sebagai lelaki yg sihat, memiliki kehebatan dan kedudukan.. 

Kita rasa kecewa dan menderita bila kita baca dan dengar dari nenek moyang kita dan juga sejarah kita..

Realiti lelaki yg bermonogami menyalahi tabiat fizikal dan spiritual seorang lelaki..

kerana ALLAH menciptakan akal dan hati lelaki itu lebih besar, kuat dan cergas berbanding wanita..

seseorang lelaki itu bertabiat memberi dan menyebar.. bersesuaian dgn syariat berbilang isteri dan pemilikan hamba sahaya utk disetubuhi mengikut kehendaknya, yg ALLAH telah beri kpdnya..

Berbeza sama sekali dgn tabiat seorang perempuan, di mana sifat semulajadi fizikal, spiritual dan mindanya bersesuaian dgn ketenangan dan ketetapan, justeru hatinya tidak dpt menampung selain seorang lelaki..oleh itu ALLAH syariatkan agar dia tetap dgn seorang suami sahaja. Jika dia beli seorg hamba lelaki, dia tidak halal baginya. 
Bermakna dia hanya boleh menyimpan air benih suaminya sahaja, agar tidak berlaku percampuran nasab keturunan..

Oleh yg demikian ramai di kalangan lelaki monogami yg terkena pelbagai penyakit fizikal, jiwa, lemah badan, lemah semangat, tidak bermaya serta goyah sehingga dia sampai ke umur tuanya..

Bila isteri penat dia tak dapat, bila isteri dtg bulan dia terpinga2, bila isteri dlm nifas dia terbantut dan bila isteri dia mengandung dia sekali lagi tergendala.. Maka kebanyakan umurnya habis begitu sahaja..
 Air benih dlm tulang sulbinya jadi kering, justeru umurnya habis dlm keadaan sesal dan rugi..

Sebaliknya berbeza sama sekali dgn lelaki berpoligami, dia sentiasa memberi dan menikmati tanpa terbantut..air benih dlm tulang sulbinya sentiasa bertukar ganti.. justeru wajahnya sentiasa ceria..

Setelah dikaji dan diteliti faktor kedayusan lelaki utk berkahwin dan berpoligami.. 
Saya  jalankan kajian perbandingan antara perangai lelaki berpoligami dan lelaki bermonogami sejak dari dulu sampai sekarang..

Hasil kajian mendapati bahawa sebab utamanya bukan kerana faktor kewangan atau kesihatan.. tetapi ia kerana faktor terlalu banyak dan terlalu lama duduk bersama isteri di rumah.. sibuk dgn urusan anak2 dan keluarga sehingga ramai lelaki menjadi seperti 'anak ayam' di rumah, bersama isteri yg menguasainya..justeru hilanglah kehebatan dan kekuatannya.. kehendaknya dirampas lalu ditukar menjadi lelaki pak turut terhadap isteri, disebabkan terlalu byk masa duduk bersamanya di rumah..dia tidak lagi memiliki kuasa arahan atau larangan, kecuali mengikut apa yg di kehendaki isterinya..isterinya mengetahui semua urusannya, rahsianya dan hartanya..

Sebaliknya, berbeza sama sekali dgn lelaki berpoligami..kamu dapati mereka kurang masa duduk bersama isteri..mereka keluar bekerja, berusaha dan bermusafir.. mereka tidak memberi rahsia harta benda dan segala urusan mereka kpd isteri..justeru masa mereka duduk bersama isteri adalah terhad..menjadikan mereka hebat dan ada kekuatan peribadi dan kehendak yg sempurna.

Justeru kami dapati mereka dahulukan perkahwinan dgn sepenuh kelelakian dan kekuasaan..tanpa bantahan atau tekanan daripada isteri mereka yg berpuashati dgn tabiat mereka dan hak suami mereka, disebabkan perangai yg mereka tunjukkan bersama isteri mereka..

Merekalah lelaki yg paling byk kerehatan, keinginan, keperkasaan, kesihatan dan kebahagiaan..inilah kebiasaan bg org2 seperti mereka..

Sekarang kita faham kenapa kebiasaan bangsa Arab merendah-rendahkan lelaki yg byk duduk di rumah..

Keputusan di tangan kamu!!!

Disebabkan faktor kedayusan ini, maka ramailah anak dara tua dan penuhlah wanita serta anak2 perempuan yg tidak di lamar atau yg tidak berani dipinang oleh sesiapa..disebabkan faktor kedayusan ini juga, maka banyaklah berlaku kerosakan oleh para pendayus dalam bayang2.

#share

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text