Social Icons

Ahad, 26 Mei 2013

Kebangkitan Rakyat - Tidak Semestinya Bersama Anwar?

Untuk pengetahuan anak cucu semua, ribut pilihanraya belum reda. Pelbagai isu menjelma setiap hari. Yang terkini ialah kisah perjanjian rahsia antara Najib dan Anwar. Bacalah petikan berikut untuk faham apa sebenarnya yang berlaku dan baca juga komen di bawahnya untuk kita sedar, sesuatu sedang terjadi di negara kita selepas pilihanraya ini. Apa pun yang berlaku, yakinlah Islam pasti menang!! 


Paparan di bawah dipetik dari blog saudara MSO. SILA KLIK UNTUK SUMBER
 
Mungkin kalau tidak ada himpunan Blackout505 kita tidak mengetahui adanya perjanjian sulit di antara Najib Razak dengan Anwar Ibrahim untuk saling hormati menghormati proses pilihan raya dari cara berkempen membawa kepada keputusan yang bakal diterima kedua-dua pihak.

Hari ini perjanjian sulit yang 'diorangtengahkan' oleh Jusuf Kalla telah terbongkar apabila adanya himpunan Blacout505 yang membantah keputusan pilihan raya lalu. Himpunan yang diadakan di seluruh negara kecuali Perlis dan Kelantan itu mendapat sambutan hangat dan ia membimbangkan pihak UBN.

Kebimbangan kepada kehangatan himpunan itulah menyebabkan Najib terpaksa mendedahkan perjanjian sulit kononnya di antara beliau dengan Anwar Ibrahim?

Kebangkitan rakyat khasnya golongan muda begitu terserlah sekali di mana kalau kebangkitan ini berterusan ia akan membawa petaka kepada kerajaan UBN. Setidak-tidaknya laungan yang bergema dan sepadu pada setiap himpunan itu akan menganggu tidur Najib dan pemimpin UBN lain.

Paling dibimbang kehadiran atau komitmen anak-anak muda Cina dalam himpunan berkenaan begitu ketara sekali. Mereka keluar beramai-ramai seakan-akan mahu memprotes sampai habis. Semacam sudah ada satu perasaan benci oleh orang Cina kepada kerajaan UBN hari ini. Seperti saya duga, tindakan Najib tidak melantik orang Cina (MCA dan Gerakan) dalam kabinet menimbulkan kemarahan. Mereka tidak tahu bahawa keputusan tidak mahu dilantik itu oleh MCA dan Gerakan sendiri.

Gara-gara itulah, perjanjian sulit yang dikatakan berlaku pada Arpil 2013 itu akhirnya pecah dan terbongkar apabila The Wall Street Journal (WSJ) mengadakan intervieu berhubung perkara itu dengan Jusuf Kalla. Jusuf Kalla diberi gambaran cuba menyalahkan Anwar kerana tidak menghormati perjanjian berkenaan. Saya yakin kalau tidak ada protes dan bantahan Blackout505 perjanjian rahsia itu tidak akan terdedah.

Pendedahan perjanjian itu juga akan memberi konotasi lain kepada pihak tertentu. Kenapa didedahkan kalau ia benar-benar rahsia?

Seperti mana termaktub dalam perjanjian itu, kedua-dua pihak; waima Anwar dan Najib hendaklah bersetuju menerima apa sahaja keputusan pilihan raya umum -13. Ertinya kalau Anwar atau Pakatan Rakyat menang maka Naji hendaklah menerimanya dan begitu juga sebaliknya...........
 


Banyak komen yang diberikan. Kebanyakannya mempunyai nada yang sama seperti komen di bawah;

Nor Azman bin Sukerman said...

Assalamu alaikum tuan. Pendedahan ini sebenarnya amat mengecewakan. Ia seakan pepatah Melayu "harapkan pagar, pagar makan padi". Sesekali terasa juga yang orang politik adalah manusia yang berperangai telunjuk lurus kelingking berkait. Apa yang penting bagi mereka adalah kuasa dan kuasa sedang rakyat hanyalah perkakas untuk mereka mencapai cita-cita peribadi.

Adalah tidak wajar sama sekali mereka membuat apa-apa pun perjanjian dengan disaksikan oleh orang luar bagi menentukan mereka boleh menjadi orang berkuasa di negara ini. Negara ini seperti kata tuan bukan bukan milik mereka tapi milik seluruh rakyat sama ada pengundi atau bukan pengundi. Merekalah yang berhak menentukan masa depan negara mereka bukan dua manusia ini.

Najib, apabila dicabar berdebat di depan rakyat sendiri tak pernah sekali pun menyatakan setuju malah orang-orangnya berusaha hempas pulas mencari alasan agar Najib tidak berdebat. alih-alih buat perjanjian dengan orang luar.

Anwar, bersungguh-sungguh menuduh BN menggunakan orang luar melalui SPR dan Jabatan Pendaftaran serta agensi-agensi lain sebagai pengundi tiba-tiba beliau juga seperti Najib menjadikan orang luar memetreai perjanjian gila ini.

Kalau benar mereka ingin buat perjanjian seumpama itu, rakyatlah yang patut jadi saksi, bukan orang asing. Perjanjian itu harus ditandatangani di hadapan Yang Dipertuan Agung disaksikan oleh seluruh rakyat Malaysia melalui siarang langsung di televisyen. rakyat juga didedahkan kepada butir-butir perjanjian tersebut supaya rakyat sendiri yang akan menilai siapa yang menepati janji dan memungkiri janji.

Perjanjian itu harus dilakukan sebelum hari penamaan calon dengan butiran perjanjian yang jelas. Ia juga harus mendapat persetujuan parti-parti dalam gabungan masing-masing.

Kini, nasi sudah jadi bubur, bubur pula pula dah basi. Bila jadi apa yang terjadi tak ada gunanya ungkit-mengungkit. Kamu berdua yang menjemput fitnah dan kini bala fitnah itu tertimpa juga kepada rakyat.

Buat Anwar, kenapa kamu jadi macam ni. Pastinya rakyat akan kecewa dengan sikap Anwar ini. Namun, rakyat perduli apa, Anak muda perduli apa. Kebangkitan ini harus diteruskan. Anwar bukan matlamat rakyat untuk jadi PM dan Najib memang matlamat rakyat untuk ditumbangkan kerana dia ketua BN. Kalau perlu rakyat akan menghumbankan kedua-duanya Najib dan Anwar. mereka pun dah tua. Rakyat mahu kan orang muda memimpin mereka. 

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text