Social Icons

Selasa, 28 Mei 2013

Saksikan!! Bentuk Topeng Yang Digunakan Sebagai Hukuman Wanita Yang Kuat Membebel Pada Kurun Ke 16

Ada seorang kawan Pak Lang bercerita tentang isterinya yang kuat membebel dan berleter. Kalau kena moodnya memang isterinya boleh bercakap (baca membebel) tanpa henti 5 ke 10 jam. Memang sabarlah sangat suaminya tu. Untuk maklumat, kawan Pak Lang ini bukan ahli GISB. 

Ianya hanya iktibar untuk kita betapa kroniknya masalah rumah tangga umat Islam khususnya di negara kita. Kes yang Pak Lang paparkan ini agak lucu walaupun ianya sangat aib dan mendukacitakan. Kesabaran sisuami menjadikan rumah tangga mereka kekal walaupun isteri sentiasa 'menyucuh' api untuk mengharu-birukan hubungan mereka. 

Pernah suatu malam, si suami pulang lewat. Sudah jam 12 tengah malam. Si isteri tidak puas hati. Si suami malas menjawab 'soal selidik' si isteri. Biasalah ditanya dengan macam-macam soalan - 5W 1H!! Suami hanya diam. Buka tudung mahu makan pun tidak ada apa yang disiapkan. Akhirnya suami baring hendak tidur. Isteri yang 'gian berceramah' ini duduk di kepala suami di atas katil meneruskan leterannya!!

Bayangkan bebelan isteri tanpa henti sebaik suami masuk ke rumah. Sisuami ni punyalah penyabar hanya diam, buat tidak dengar apa-apa. Mungkin telinganya sudah kalis suara membebel. Suami mampu kelihatan rileks! Itu yang buatkan siisteri makin menjadi-jadi bebelnya. 

Habis semua hal diungkitkan. Habis semua kelemahan, kekurangan suami ditimbulkan. Sedangkan sisuami ini sangatlah baik orangnya. Jadi malam itu - seperti malam-malam sebelumnya - suami yang penyabar ini mampu tidur dalam keadaan telinganya disumbat dengan kata-kata kesat, kasar dan menyakitkan hati itu. Tapi dek kerana mungkin letih, suami mendengar suara isterinya semakin sayup dan sayup. Aneh!! kerana dia mampu tertidur sedangkan isteri masih terus berceloteh!!

Lucunya bila suami terjaga jam 3 pagi. Suara leteran isterinya masih ada dan dia masih duduk ditempat yang sama di hujung kepala suaminya!! Melihat suaminya sudah jaga, leterannya dikuatkan lagi intonasinya. Wah!!... Pak Lang membayangkan bagaimana kesibukan para Malaikat 'menguruskan' karenah isteri tersebut sepanjang malam itu? 

Di dalam GISB sekarang, isteri yang sebegitu sudah tidak ada (sepatutnya). Ini adalah kerana semua yang bermasalah sudah diproses dengan pelbagai cara untuk memulihkan semula jiwa hamba. Selama ini jiwa rasa tuan dan boss sekalipun terhadap suami sendiri. Kuarantin adalah satu pendekatan terbaik yang dicetuskan RSA melalui Bonda Wasilah ar. Ramai yang mampu taat dan terus rela serta reda dengan proses yang mereka tempuh. 

Kesabaran para peserta kuarantin ini sangatlah dinilai RSA. Pengalaman sebahagian yang dikuarantin ini sepatutnya menjadi pengajaran bagi mereka yang lain. Awas jika ada yang masih mengekalkan sombong dan bangga diri, pastilah RSA akan tahu membawa mereka masuk ke pusat pemulihan khas RSA ini iaitu kuarantin. 

Dan kalau gagal juga....elok difikirkan pendekatan memakaikan mereka topeng khas seperti di bawah... (maaf - gurau saja).

_________________________________________________
Gambar-gambar di bawah adalah gambar alat yang dipanggil 'Scold's Bridle.' Ianya digunakan dari kurun ke-16 hingga pertengahan kurun ke-19 oleh Kerajaan Beraja England. 'Scold's Bridle' ini digunakan di United Kingdom bagi menghukum wanita yang kuat membebel dan mengumpat. Rekod sejarah menunjukkan 'Scold's Bridle' mula digunakan pada tahun 1567 di Scotland. 

Alat hukuman ini terdiri daripada dua bahagian. Bahagian pertama adalah plat mulut berduri yang dimasukkan ke dalam mulut wanita pembebel atau pengumpat. Kehadiran plat berduri ini menghalang pesalah yang dihukum dari bercakap dan makan. Bahagian kedua pula mengunci plat berduri ke kepala pesalah. Kali terakhir alat ini digunakan ialah pada tahun 1856 di Lancashire England.








Laporan asal Wikipedia

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text