Social Icons

Sabtu, 18 Mei 2013

Surat Kepada Syurga - Bacalah Kerana Inilah Juga Hasrat Kita Semua

Surat Kepada Syurga


Wahai Syurga,
Malunya aku setiap kali memberi salam 
di akhir sembahyang. 
Diriku malu sendiri di atas permohonanku 
kepada Allah untuk mendapatkanmu. 
Sedangkan aku sangat tahu dan sedar 
bahawa diriku amatlah tidak layak. 
 
Mana mungkin orang sejahat aku bisa memasukimu? 
Mana mungkin diri yang masih diselaputi dosa dan noda ini 
boleh duduk-duduk di dalammu. 
Sedangkan dosa-dosaku yang menggunung tinggi itu 
entah bilakan terampun! 
Taubatku masih penuh kepura-puraan. 
Walau sudah ku usahakan bertaubat atas taubatku yang palsu…

Wahai Jannatul Firdaus,
Khabarnya kau hanya menerima orang–orang 
yang memiliki hati yang selamat dan sejahtera, 
sedangkan hatiku amat kotor, penuh dengan karat-karat mazmumah. 
 Pemarah, pemalas, ujub, ego, bangga diri, cinta dunia, takut mati, 
masih bersarang dalam hatiku ini. 
Entah bilakan terubat, aku pun tidak pasti. 
Sudah kupencakkan semuanya, 
namun ianya masih berbaki.

Oh Syurga,
Bagaimanakah caranya lagi untuk aku boleh menjejakimu? 
Engkau tentu amat menggamit para-para siddiqin, 
syuhada dan para muqarrobin untuk masuk ke dalammu. 
Lihatlah aku. 
Perjalananku untuk ke sana, amat terlalu jauh kurasakan. 
Tidak tergapai rasanya. Sedangkan Allah, Tuhan yang Maha Besar itu 
hanya menyediakan dua tempat kesudahan, 
Syurga atau Neraka. Oh tidak!

Ya Allah, tolong, kupohon RahmatMu. 
Kerana kutahu, 
manusia itu dicampakkan ke dalam Neraka kerana keadilanMu 
dan dimasukkan ke Syurga kerana RahmatMu.. 
RahmatMu jua yang kupinta.. 



*Dunia ini susah tapi Neraka amat azab. *Dunia ini indah, tapi Syurga amat lazat!!!

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text