Social Icons

Selasa, 20 Oktober 2015

Asal Pembinaan Hospital Dalam Sejarah Islam


Kemajuan bidang perubatan mencetuskan perkembangan lebih jauh. Tak melulu karya dan pemikiran yang berserak. Namun, pada akhirnya muncul sebuah institusi berupa rumah sakit. Kewujudan rumah sakit selain berfungsi sebagai pusat perkhidmatan kesihatan juga menjadi sentra pengembangan ilmu perubatan.

Rumah sakit yang representatif paling awal dibina di Baghdad, Iraq pada masa pemerintahan Dinasti Abbasiyah. Tepatnya, ketika Harun al-Rasyid (786809) menjadi khalifah. Rumah sakit dikenal dengan sebutan Bimaristan atau Maristan. Bangunan rumah sakit di Baghdad besar dan megah.

Rancang bangunnya menjadi acuan bagi rumah sakit lain yang baru ditubuhkan di wilayah Islam. Gambaran mengenai rumah sakit di Baghdad disampaikan oleh sejarawan Muslim terkemuka al-Jubair. Ia mengunjungi Baghdad pada 1184 Masehi. Menurutnya, kelengkapan rumah sakit sangat memadai.

Bahkan ia mengungkapkan, kemegahannya tak kalah dengan istana khalifah. Keperluan air bersih di rumah sakit disalurkan langsung dari Sungai Tigris. Pada masa selanjutnya, umat Islam membina sejumlah rumah sakit besar dan bersepadu. Maksudnya, rumah sakit itu mampu memberi perkhidmatan rawatan pelbagai jenis penyakit.

Selain itu, terdapat kemudahan rawat inap, ruang simpanan dan perkhidmatan obatobatan, tempat pendidikan bagi doktor dan tenaga perubatan, perpustakaan, bahkan menjadi pusat pengembangan ilmu serta amalan perubatan. Sebahagian besar rumah sakit Islam berkonsep moden sudah mempunyai standard semacam ini.

Oleh kerana itu, rancang bangun dan tata letak ruangan rumah sakit menjadi penting untuk dapat menampung seluruh fungsi tadi. Beberapa bilik khas melengkapi sarana yang ada. Hal itu diungkapkan dalam buku History of the Arabs. Si penulis buku, Philip K Hitti, menyebut rumah sakit Islam mempunyai bilik khusus perempuan.

Berdiri pula gudang ubat yang menyatu dengan bangunan rumah sakit. "Beberapa di antaranya termasuk perpustakaan perubatan. Rumah sakit juga menawarkan kursus perubatan, "urai Hitti. Gambaran yang hampir sama dinyatakan dalam artikel bertajuk "Islamic Culture and the Medical Arts" pada laman National Library of Medicine.

Artikel tersebut menggambarkan, rumah sakit yang ditubuhkan umat Islam di Syria dan Mesir sepanjang abad ke-12 dan ke-13 juga mempunyai sekurang-kurangnya empat bangsal besar. Bilik lain berukuran tidak terlampau luas, seperti ruang untuk dapur, kedai, farmasi, tempat rehat kakitangan, dan perpustakaan.

Tiap bangsal biasanya dilengkapi pancuran air bersih untuk minum atau mandi. Rumah sakit mengamalkan pengasingan wad pesakit perempuan dan laki-laki. Juga bangsal untuk pesakit berpenyakit berjangkit dirawat di bilik berasingan daripada pesakit lain. Selain itu, ada pula ruang khusus bagi pesakit penyakit mata dan disentri.

Di sisi lain, ada kawasan khusus yang digunakan sebagai bilik operasi dan ruang rawatan pesakit gangguan jiwa. Bilik mandi dengan bekalan air mencukupi tersedia pada beberapa bahagian rumah sakit. Para pengelola rumah sakit sangat memerhatikan unsur kebersihan sehingga tidak membiarkan bilik mandi dalam keadaan kotor.

Sejumlah rumah sakit milik kerajaan mempunyai makmal guna meracik pelbagai ubat. Tak jarang, pusat farmasi ini sanggup menghasilkan ubat-ubatan dalam skala besar. Sebahagian besar ubat diberikan untuk pesakit rumah sakit dan sebahagian lagi disalurkan kepada masyarakat yang memerlukan.

Prestasi mengagumkan ketika rumah sakit menjadi tempat pendidikan, tempat menempa mahasiswa perubatan dan jururawat, serta pembangunan kajian perubatan. Ada pula bilik yang digunakan sebagai tempat belajar-mengajar. Tradisi itu mula berlangsung pada masa Khalifah al-Ma'mun serta al-Mu'tashim, dan masih ada di era Seljuk dan Usmani.

Di Rumah Sakit Bursa yang berdiri di dekat istana Sultan Yildirim, dibuka sekolah perubatan. Di rumah sakit itu, di samping ada ruang belajar, ada pula bilik pengajar yang juga para doktor senior. Perpustakaan besar yang menyimpan bermacam naskah ilmiah perubatan turut melengkapi sarana pendidikan.

Rumah sakit lain yang membuka kemudahan latihan perubatan yakni RS al-Nuri di Damsyik, Syria dan RS Marakesh di Maghribi. Bilik yang sangat penting dan selalu ada di rumah sakit Islam adalah masjid atau tempat ibadah. Kemudahan tersebut memudahkan pesakit dan pengunjung dalam menunaikan ibadah.

Tak heran, ruangannya cukup besar dan boleh menampung banyak jamaah. Selain itu, dalam artikel bertajuk "The Beginning of the Islamic Hospitals" pada laman muslimheritage menuturkan, di sana dibina pula gereja bagi pengunjung, pesakit, maupun tenaga kesihatan yang beragama Nasrani.

Pengurusan rumah sakit menyediakan ruang tunggu bagi pengunjung. Sarana penunjang lainnya adalah dewan, klinik pesakit luar dan penyakit ringan, juga dapur. Dan yang membanggakan, seluruh perkhidmatan dan cara itu dapat dinikmati oleh pesakit tanpa dipungut bayaran sesen pun. Saintis Hossam Arafa dalam tulisan bertajuk "Hospital in Islamic History" mengatakan, ciri-ciri rumah sakit Islam adalah berkhidmat pesakit tanpa memandang asal usul, etnik, suku, mahupun agama. Semua berhak menerima rawatan perubatan tanpa perlu membayar yuran perkhidmatan rumah sakit.

Dana yang diperlukan untuk memberikan perkhidmatan perubatan, rawatan, hingga kos operasi rumah sakit sepenuhnya berasal dari dana wakaf. Umat ​​Muslim dan penguasa mewakafkan sebahagian harta mereka untuk kepentingan sosial dan agama. Pada masa itu, dana wakaf yang terkumpul cukup besar.

Dana wakaf tersebut lebih dari cukup untuk membiayai pembangunan serta operasi rumah sakit. Sebahagian bajet negara juga diedarkan ke rumah sakit, terutama untuk penyelenggaraan peralatan dan penyediaan ubat-ubatan. Kerana itulah, rumah sakit boleh beroperasi secara maksimum dan mampu memberikan perkhidmatan terbaik bagi pesakit. Konsep dan rancang bangun rumah sakit moden milik umat Muslim ini dijadikan model bagi rumah sakit-rumah sakit yang ditubuhkan di Eropah beberapa abad kemudian.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text