Social Icons

Rabu, 12 Jun 2013

Luahan Dan Bicara Ruh - Kisah Perjalanan Berpindahnya Ruh Dari Alam Arwah Ke Alam Dunia

Bahan tulisan di bawah adalah monolog ruh di dalam diri manusia. Ianya Pak Lang tulis untuk mengkisahkan perjalanan ruh manusia bermula dari alam arwah ke alam rahim ibu dan ke alam dunia. Membaca monolog ini akan membantu memahami tugas dan peranan manusia di atas muka bumi iaitu sebagai hamba dan khalifah.




______________________________________________________________________

MONOLOG

PERJALANANKU; DARI TUHAN, UNTUK TUHAN DAN KEPADA TUHAN



Wahai Tuhanku Yang Maha Agung..... kuungkapkan rasa syukur dan terima kasihku atas segala kurniaMu padaku. Engkaulah Zat Yang telah menciptakan Aku, Engkau menyayangiku, Engkau memberikanku kehidupan, memberi oksijen untuk ku bernafas, memberi makan dan minum, memberi ruangan di bumi untuk mataku melihat, telingaku mendengar, tubuhku merasa, tanganku memegang, mencapai segala-galanya.



Engkau beri peluang untukku mengembara ke seluruh pelusuk muka bumi untuk melihat kebesaran dan keagungan penciptaan alamMu, Sungguh segalanya adalah nikmat dan rahmat dariMu Tuhan. Dan yang paling penting dari itu semua ialah Engkau begitu mempamerkan kasih cintaMu pada diriku yang hina ini dengan menghadiahkan padaku nikmat Iman dan Islam....satu nikmat yang menjanjikan keselamatan dan kebahagiaan hidup yang hakiki. .... dunia dan akhiratku....



Oh Tuhan, ketika aku di alam ruh, bersama berbillion ruh para manusia yang akan di hantar ke alam dunia, aku bersama para ruh yang lain, sudah sangat bahagia rasanya. Kami bahagia bersamaMu Tuhan, Kami bertasbih, bertahmid, bertakbir memujiMu. Indahnya suasana di waktu itu kerana kasih sayangMu pada kami sehingga kami tenggelam dalam keasyikan melihat wajahMu.



Tapi satu waktu kami semua dikejutkan oleh pertanyaanMu Tuhan.... satu pertanyaan yang kami tahu jawapannya ada pada ilmuMu yang maha Tahu segala-galanya. Tapi Engkau Tuhan bertanya untuk kami justeru menjawabnya. Engkau bertanya; “adakah tidak Aku ini adalah Tuhan kamu?” lalu spontan kami semua para ruh menjawab dan memperakui bahawa; “ bahkan! Kami telah menyaksikan!” (Engkau adalah Tuhan Kami). 



Rupa-rupanya Engkau mahu merakamkan pertanyaan dan jawapan kami itu di dalam kitab suciMu. Sehingga setelah kami hidup di muka bumi dengan mendapat Iman dan Islam, membaca kitab sucimu tentang maksud ayat itu; barulah kami tahu. Barulah kami tersedar bahawa kami dahulu telah pernah hidup ‘bersama Tuhan’ di satu alam yang kami tidak tahu di mana letaknya. Kami baru tahu dimana telah berlaku satu pengakuan dari kami iaitu Engkaulah Tuhan kami yang sebenar-benarnya. Engkaulah segala-galanya bagi kami. Hidup dan mati kami adalah untuk menyembahMu, membesarkanMu dan memuji-memujaMu Ya Allah. Allahu Akbar.



Wahai Tuhan, Aku adalah ruh yang Engkau pilih untuk berpindah ke alam rahim ibu pada zaman yang sangat jauh dari zaman Rasulullah saw iaitu diakhir zaman. Sedangkan zaman Rasulullah saw. adalah zaman di mana Engkau benar-benar dibesarkan  oleh Baginda dan para sahabat. Zaman itu adalah zaman dimana Engkau dipuji dipuja setiap solat mereka dengan solat yang tidak jemu-jemu kerana di dalam solat itu mereka bercinta, bermesra, berbicara denganMu Tuhan. Tapi aku tetap akur dengan ketentuanMu menentukan kelahiranku di negara Malaysia di waktu ini iaitu di akhir zaman.



Wahai Tuhan, Engkaulah yang telah menghantar malaikat untuk membawaku dan meniupkanku ke dalam janin yang baru terbentuk di dalam rahim Ibuku.  Tuhan‼! Rupanya baru ku tahu,E ngkau ingin  mengujiku. Engkau ingin melihat aku lulus atau tidak dalam melalui ujian kelayakan agar dapat ‘bersamaMu di syurga’.... Berada di dalam rahim Ibuku, Aku bersyukur kerana Ibuku adalah seorang wanita yang taat beragama. Lalu ibuku menjadi seorang yang rajin mengerjakan ibadah. Hatinya dibawa untuk merasa rindu dengan Baginda Rasulullah saw.



Melalui alunan selawat yang sangat mendayu, hati ibuku terdidik sehingga begitu merindui solat, ingin sentiasa membesarkanMU, bertahmid memujiMu, zikir dan wirid yang diamalkannya adalah hiburanku di dalam rahimnya. Aku membesar sama seperti tumbesaran jasad janinku yang dapat dikesan oleh teropong teknologi zaman ini; Aku merasai apa yang dirasai ibuku, melalui proses minggu ke minggu, bulan ke bulan. Alhamdulillah Ibuku rupanya berjaya membawa aku dan jasad lahirku dalam alunan zikrullah, dalam mujahadah yang seringkali Ibuku menang dlm pertarungannya melawan nafsu.



Ya Allah, aku melalui kehidupan di alam rahim dengan keadaan yang cukup cemas. Aku tahu aku hanya sementara sahaja di dalam perut ibuku. Tidak lama lagi aku pasti Engkau akan hantarkanku ke dunia. Akan tetapi aku sudah dapat merasakan; rupanya sejak dalam kandungan ibuku, sudah ada cabaran untukku. Aku sudah mula menempuh suasana yang tidak pernah ada sebelum ini iaitu aku sudah mula datang rasa sayangkan Ibuku sedangkan selama ini cintaku padaMu tidak pernah ada terhadap yang lain. Cintaku padaMu di alam Ruh dahulu adalah tulus semata-mata untuk MU Tuhan. tetapi sejak di alam rahim, aku mula merasa ada nya perasaan sayang dan cinta pada Ibuku yang menyelimuti tubuhku dan jasad lahirku di dalam kandungannya.



WAHAI Tuhan, engkau rupanya membenarkan aku mencintai yang selainMu sekadarnya sahaja kerana cinta Agung itu adalah milikMu.  Maka sembilan bulan 10 hari di dalam kandungan ibuku adalah hari-hari pengikat kasih sayang ibu dan bapa terhadap anaknya. Aku rupanya Engkau taqdirkan untuk lahir kepada sebuah keluarga rumah tangga yang kuat beragama.  Di malam-malam hari, di pertiga malam; kedua ibubapaku , abang-abang dan kakak-kakakku akan bersama bangun beribadah mensyukuriMu, Mereka memeriahkan malam mereka dengan tangisan dan air mata. Mereka menangisi dosa mereka, mereka mendekatkan hati kepada Mu dan berselawat mendoakan keselamatan kepada RasulMu. Aku bahagia menyaksikannya.




Mereka rupanya sangat menantikan kehadiranku. Mereka doakan agar aku lahir sebagai anak yang soleh, mentaati Allah dan Rasul, berbakti kepada ibubapa, menghormati orang tua, istiqamah dalam beribadah, rajin belajar serta menjadi insan yang memberi manfaat kepada orang lain.



Aku tahu ibubapaku sudah merencanakan jika kelahiranku adalah seorang puteri, maka mereka telah sangat mendoakanku agar dapat berakhlak seperti akhlak Saiyidatina  Fatimah AzZahra’, puteri kesayangan Rasulullah SAW dan  jika kelahiranku adalah seorang putera, maka mereka berdua berdoa untuk melihatku menjadi seperti Saidina Ali; pejuang yang hebat di zaman Baginda Rasulullah saw.


Wahai Tuhan, kebimbanganku akhirnya sampai pada kemuncaknya di hari aku akan dilahirkan; Aku tidak bimbangkan kesakitan kelahiran walaupun aku menyaksikan sepanjang aku dikandung ibu, ibu melalui pelbagai keadaan. Ibu sentiasa pening, loya, mual dan muntah-muntah. Kadang-kadang Ibu berhari-hari tidak mampu untuk bangun kerana kelelahan melayani situasi sebegitu. Aku merasai apa yang Ibu rasa. Aku sangat bersimpati.  



Namun apa yang aku bimbangkan adalah bagaimana rupanya alam dunia yang menjadi tempat ujian untukku. Tidak lama lagi aku tahu aku akan Engkau pindahkan ke alam dunia yang Engkau telah sebutkan sebagai tempat untuk mengujiku dan seluruh umat manusia. Ya Tuhan, jika diberi pilihan, aku hanya ingin terus bersamaMu di alam ruh. Aku tidak mahu ke dunia. Aku tidak ingin berpisah denganMu Tuhan. Aku tidak sanggup melalui cabaran yang dihujungnya hanya ada 2 kemungkinan iaitu ke syurga dan ke neraka. Aku tidak sanggup mengenangkan situasi yang sangat mencemaskan jika aku tidak lulus.  NerakaMu amat dahsyat‼ tolong aku Tuhan‼



Wahai Tuhan, ketika aku sudah mula digerakkan oleh Malaikat untuk melalui proses kelahiran, mendekati detik-detik sukar untuk melihat cahaya alam dunia, Ibuku menderita sekali. Jika aku sedang menuju kelahiran dan kehidupan, ibuku pula sedang menempuh kesengsaraan dan melihat bayangan kematian. Berjam-jam lamanya Ibuku Engkau perlakukan sebegitu rupa hanya untuk dirasakan pada umat manusia betapa agungnya anugerah sebuah kelahiran ruh dan jasad yang disatukan menjadi seorang manusia. Ayah serta adikberadikku sedang sangat mendoakn ibu dan aku; Ada yang menangis melihat kesengsaraan ibu.



Doktor dan para jururawat muslimah dari Pusat Rawatan Islam yang sedang menguruskan ibu dan bersiap menyambutku, sedang sangat menghubungkan hati mereka dengan Mu, dengan RasulMu dan dengan para kekasihMu. Lidah mereka tidak putus memohon bantuanMu. Doa dan rintihan mereka menolong menyempurnakan proses kelahiranku ini beriringan dengan hati mereka yang sedang sangat mengharapkan dipermudahkan proses yang sedang ku lalui ini.



Manakala Ibuku di saat itu sangat cekal menempuhi detik cemas itu. Dalam kesakitannya, mulut Ibuku hanya menyebut “Ya Allah. Ya Allah, Ya Allah” yang tidak henti-henti. Nadanya  seiring dengan proses meneranku keluar  sedikit demi sedikit. Jejari kanannya mencengkam erat tasbih yang ada seolah-olah itulah satu-satunya cara menahan kesakitan yang sudah sampai di ubun-ubun kepalanya itu.



Wahai Tuhan, di saat itu aku menyaksikan suatu yang sangat indah dan Ibuku sangat berbahagia melihatnya. Rupanya di sebelah kiri Ibuku, dalam jelingan sakitnya itu anak mata ibu dapat melihat mata ayahku sedang menangis meminta pertolongan Mu. Sangat ikhlas dan murninya hati ayah mendoakan ibuku bahkan ayah membisikkan di telinga ibu bahawa ayah telah redha dengan ibuku. Ertinya tidak ada sebarang dosa ibu terhadap ayah.



Betapa bahagianya ibuku mendengar ungkapan redha sebegitu rupa. Ketika itu aku hampir menuju ruangan yang sudah terbuka luas. Ayah membisikkan kata-kata semangat dan meyakinkan ibuku bahawa pertolongan dan kasih sayang Tuhan sedang terjadi. Aku hampir sangat untuk keluar menempuh udara segar. Bayangan kehadiranku yang dikhabarkan itu sangat membahagiakan Ibu.




Semangat ibu makin dikuatkan. Proses meneran sudah sampai ke kemuncaknya.  Lalu dalam situasi itulah kepalaku akhirnya muncul mulus dengan disambut suara si doktor muslimah yang menyebut ; “Alhamdulillah, Terima kasih Ya Allah!!”..... seiring dengan terluncurnya tubuhku keluar ke alam dunia.



Aku terpana dengan apa yang aku rasa, tubuhku terasa berbisa seluruhnya. Ada yang kurasakan menggigitku.  Ada keganjilan yang mengocakku secara mengejut. Aku ketakutan.

Peliknya alam dunia ini.....hanya dalam detik-detik yang awal sebegini kelahiranku ini, aku sudah diuji Tuhan. Aku jadi sangat gementar mahu meneruskan langkah ku di dunia ini. Aku menangis, Seboleh-bolehnya aku tidak mahu berada dalam situasi ini. Ini bukan tempat sebahagia di alam ruh atau sekurang-kurangnya semasa di dalam rahim Ibu.



Aku menangis semahu-mahuku.  Aku sebenarnya menjerit-jerit. Dalam tangisanku itu, aku sempat lihat wajah ibuku. Wajah yang pucat kerana kehilangan banyak darah seiring kelahiranku itu, kulihat sedang menancapkan aroma kepuasan hati dan puji syukur ke hadhratMu yang luar biasa. Aku tahu, ibuku sedang puas menatapku yang sedang menangis ketakutan.



Aku lihat semua yang ada di ruangan itu, melihatku  menangis dengan senyum gembira. Mereka seolah-olah tidak memperdulikanku yang sedang meronta-ronta minta dikembalikan ke alam ruh. Aku tidak sanggup sebenarnya untuk berada di dunia yang sebegini. Tetapi tiba-tiba aku terdengar di hujung telingaku yang kanan satu suara yang mengalunkan lafaz Allah yang Maha Besar.



Aku  tersedar sambil mendongak-dongak mencari dari mana datangnya suara itu. Tangisanku terhenti. Rasanya aku pernah mendengar lafaz-lafaz agung ini berirama sebelum ini. Ya Tuhan! baru ku sedar! Itulah laungan lafaz azan yang pernah ku dengar di alam ruh dahulu. Itulah basahan bibir kami ketika ‘bersama Tuhan’ dahulu. Suara yang melafazkan azan itu adalah suara ayahku  didunia ini tapi ianya membawa ingatanku kembali kepada Tuhan di alam ruh.



Ianya mengingatkanku tentang janji dan pengakuanku di hadapan Tuhan. Aku telah mengaku; Allahlah Tuhan ku; Engkaulah Tuhan ku ya Allah. Maha Suci Engkau ya Allah.



Azan yang bapaku laungkan secara perlahan di telingaku itu rupanya sangat bermakna kepadaku. Aku mentadabbur setiap kalimah yang dilafazkan; Aku jadi ingat semula. Aku kembali menjadi sangat sedar tentang tugasku di dunia. Engkau mengamanahkanku untuk menjadi manusia yang membesar dan mengagungkanMu Tuhan. Engkaulah Tuhan yang telah mensyariatkan azan dan iqamah untuk bayi yang baru lahir bagi mengingatkan semula tentang janji kami di alam ruh. 



Azan mengingatkan aku untuk menghambakan diri kepada Mu ya Allah, menyembahMu dan mengingatiMu. Azan menyedarkanku tentang Nabiku iaitu Rasulullah saw yang membawa Islam dariMu untuk aku mencatur hidup mengikut sistemMu Tuhan. Ya, azan juga menetapkan suatu asas yang mesti kutancapkan ke lubuk hati iaitu pentingnya sembahyang. 



Panggilan untuk sembahyang adalah panggilan untuk kejayaan. Panggilan untuk sembahyang adalah panggilan agung dan utama di awal kelahiranku. Selepas syahadah, sembahyanglah tugasanku di muka bumi ini. Tugasanku yang lain hanya dikira berjaya jika aku berupaya menghayati sembahyang. Sememangnya ibadah membesarkan Engkau ya Allah adalah amalanku di alam ruh. Tetapi apa yang cemasnya; sembahyangku di dunia dalam keadaan aku ada musuh yang sangat menggangguku supaya lalai dari mengingatiMu. Lalu malanglah nasibku ya Tuhan....



Ketakutan yang amat sangat mengingatkan aku tidak mungkin lepas dari hasutan nafsu dan syaitan. Manakan mampu aku melepasi gangguan mereka sedangkan syaitan dan iblis sangat berpengalaman. Mereka telah lama berada di dunia berbanding diriku yang baru lahir. Mereka sudah cekap dan pakar dalam menarik manusia kepada kejahatan. Oh Tuhan cemasnya aku...... lalu dalam keadaan itulah aku diletakkan ke riba Ibu.




Dan ketika Ibu memegangku dengan penuh kelembutan, aku menerima satu bisikan dari ibuku; “ Jangan bimbang dan jangan menangis anakku sayang; Ibu, bapa dan keluarga kita kan ada bersamamu, malah keluarga kita mencintai Allah dan Rasul yang pasti akan menyelamatkan kita dari hasutan nafsu dan syaitan.” Ibu mencium pipiku dengan satu ciuman yang kurasa teramat bahagia. Aku terasa mempunyai tempat menumpang harap, mempunyai keluarga melindungi diri. Malah keluargaku ramai sekali. Mereka semua serupa denganku. Datang dari alam ruh tempat kami sama dikumpulkan Tuhan sebelum mereka mendahuluiku ke dunia.



Dan rupanya inilah ahli keluargaku. Aku bersyukur kepada Mu Ya Allah kerana Engkau pilih aku lahir dalam keluarga besar ini yang semenjak di dalam kandungan lagi, aku tahu keluarga ini adalah keluarga pilihan, keluarga yang sangat mencintai Allah dan Rasul. Moga-moga keluarga ini engkau terus pimpin menjadi keluarga yang mawaddah dan rahmah.



Aku akhirnya tenggelam dalam dakapan Ibu. Hangat dan erat sekali dakapannya. Sungguh luar biasa perasaanku ketika itu dimana setelah beberapa detik yang lalu aku gementar dan meraung ketakutan, tiba-tiba sebaik di azan, aku jadi terpana mengingati janjiku denganMu Tuhan. Belum pun habis aku menghayati azan dan iqamat yang begitu membahagiakan itu, aku tiba-tiba dipeluk dan dicium penuh kasih oleh ibuku. Ciuman kasihnya sangat tulus, sangat ikhlas kurasakan sehingga tiada lagi kerisauan atau kebimbangan dihatiku.



Aku malah merasa sangat nyaman dan tenteram. Dalam kehangatan pelukannya itu aku belajar menghisap susu ibuku. Tidak sesukar mana sehingga beberapa detik kemudian aku lancar menikmati enaknya rezeki anugerahMu berupa susu ibuku itu. Demikianlah kuasa ajaibMu Tuhan. Engkau perlihatkan dan rasakan pada wajah dan watak dunia untuk ku pelajari seawal usiaku sebegitu... Ohhhh! Rupanya dunia itu pergiliran antara tangis dan suka, dunia itu sifatnya mengejutkan rasa, memeranjatkan dan menakutkan, dunia juga membahagiakan dan memberi ketenteraman. Dunia membedakan antara ujian kesakitan dengan nikmat kesyukuran. Dunia rupanya mengumpulkan manusia jadi berkeluarga



Kelahiranku menjadikan ibuku kuat bertenaga. Semangatnya sanggup berbuat apa saja demi membahagiakanku. Aku dilayaninya sebaik mungkin. Walaupun tidak dapat mengerjakan solat tapi malam-malam yang aku dan ibu berjaga bersama-sama adalah malam yang penuh dengan doa dan syukur. Enaknya kerana di waktu malam aku lebih banyak berjaga. Terutama di penghujung malam aku akan menangis; meminta susuan atau mengadu kelembapan buangan.



Engkau rupanya mendidikku untuk terbiasa berjaga malam. Mensedikitkan tidur di waktu malam rupanya perlu kujadikan tradisi. Tangisanku di dinihari menjadikan seluruh ahli keluarga  yang bangun bersamaku memeriahkan ibadah malam bersama-sama.



Wahai Tuhan, akulah hamba yang hina yang sedang Engkau uji di dunia yang fana’ ini. Sebagai anak kerdil, aku sedang merakam dan mengumpul segala perkara yang ada di sekelilingku. Hanya dengan kasih sayangMu lah Tuhan aku dipimpin mendapatkan yang terbaik dari isi dunia ini. Sejak kecilku ketika diletak di dalam buaian, ibu akan selalu menyebutkan lafaz-lafaz doa yang semuanya memuji serta memujaMu di atas apa jua yang ingin kulakukan.



Tuhan, Engkaulah yang membesarkanku dengan bimbingan kedua ibubapaku, aku berupaya cepat menghafal doa, membaca Quran dan mengamalkan wirid serta zikir. Aku menyaksikan kekaguman ibu melihatkanku dapat menghafal surah-surah pendek dalam AlQuran malah cekap mengerjakan sembahyang bersama abang-abang dan kakak yang lain. Keletahku pula sangat menghiburkan semua ahli keluargaku.


Wahai Tuhan, keluarga yang engkau pilih supaya menjadi keluargaku ini, rupanya adalah sebuah keluarga yang penuh kasih sayang dan kebahagiaan. Aku dididik dan diasuh dengan sistem kehidupan membesarkanMu. Jiwaku dibina untuk merasakan Engkaulah Cinta Agungku. Ibubapaku pandai menjadikan kasih sayang mereka sekadar menarikku untuk dekat padaMu. Sekalipun mereka amat menyayangiku tetapi mereka tidak memanjakanku.




Aku dibiarkan menghadapi banyak hal sendirian. Aku tidak dilayan dengan kemewahan tetapi aku diberi ‘cabaran-cabaran’ yang sesuai dan sepadan dengan usiaku. Justeru sebaik habis waktu ibu berpantang, Ibu sudah melatihku dengan kehidupan di asrama. Maksudku Ibu telah menitipkanku di pusat jagaan bayi. Aku mempunyai beberapa orang rakan sebayaku di situ. Seorang ibu angkat yang solehah begitu menghargai kehadiran kami bersamanya. Dia amat menyayangi kami. Kami benar-benar dijadikan sebagai anak-anaknya dengan maksud semuanya yang dia ingin lakukan pada anak-anaknya itulah yang diberikannya pada kami. Tidak dibezakan antara kami dengan anak-anaknya. Maha suci Engkau wahai Tuhan kerana mengurniakan keajaiban hati pada ibu angkatku ini.



Wahai Zat yang Maha Agung! Kehidupanku di pusat jagaan ini mengingatkanku kepada apa yang Engkau telah perlakukan terhadap kekasihMu Nabi Muhammad saw. Engkau pisahkan Baginda daripada ibunya Siti Aminah se awal usia seminggu sahaja. Engkaulah yang menitipkan Muhammad yang baru lahir kemerah-merahan itu ke tangan Halimatus Sa’diah. Rupanya Baginda Nabi Engkau ‘asramakan’ begitu awal sekali. Hebat sekali rupanya kerinduan yang terpaksa ditanggung oleh seorang ibu berpisah dengan anak yang baru lahir.



Berada di perkampungan kabilah Bani Saad selama empat tahun adalah satu jangka masa yang sangat berat bagi seorang ibu muda menanggung rindu. Itupun Engkau kembalikan Baginda kepada Bonda tercinta setelah Baginda didatangi Malaikat Jibrail untuk membelah dada Baginda yang mulia. Tetapi tetaplah hebat didikan Engkau terhadap Baginda. Didikan pemisahan dengan orang tersayang rupanya menjadi proses yang sangat luar biasa membentuk peribadi mulia, berjiwa besar, berhati jujur seperti Muhammad Al-Amin.


Wahai Tuhanku yang sentiasa memerhati perjalanan hidupku

Aku sedar harapan Ibubapaku terhadapku sangat banyak. Mereka inginkanku menjadi anak yang menyiapkan dirinya untuk menjadi hamba yang sebenar-benar hamba kepada Mu. Agungnya impian mereka terhadapku. Mulianya hati mereka terhadapMu Tuhan sehingga aku ikut sama merasakan perlunya aku mengawal diri.



Lalu aku membesar, boleh berdiri dan berjalan sendiri. Lidahku petah dan fasih membaca kitab suciMu. Aku cekap bergerak lincah, berlari dan bermain dengan rakan seusiaku di asrama. Aku menjadi lebih matang berbanding usiaku. Engkaulah yang membentukku sebegitu. Demikian juga disiplin asrama begitu mengasah bakatku, membentuk peribadiku. Aku dibiasakan untuk menghayatiMu. Aku dilatih untuk bercakap-cakap denganMu. Aku disuruh untuk sentiasa menjadikanMU tempat ku mengadu, meminta dan memohon segala yang ku perlu.



Wahai Tuhan sumber kehidupan dan kematian

Mahasuci Engkau kerana menganugerahkan kami umat manusia dengan satu ibadah yang sangat luar biasa. Rupanya Sembahyang Adalah Pendidikan. Ya Sembahyang adalah pendidikan‼! Hebatnya kata-kata ini. Besarnya ungkapan ini. Aku jadi seorang yang tunduk syukur ke hadhratMu Tuhan kerana anugerah sembahyang ini untukku. Rupa-rupanya kebimbanganku untuk datang ke dunia yang aku tempuhi dengan doa serta munajat memohon keselamatan dariMu, rupanya Engkau jawabnya melalui sembahyang yang Engkau maksudkan sebagai pendidikan.



Ya‼ Pendidikan sebenarnya untuk menghidupkan hati untuk dapat cintaMu Tuhan tanpa melihat Engkau dgn mata yang zahir. Aku yang berupa ruh inilah yang dapat melihat keindahanMu Tuhan.

Tetapi sembahyang sangat membantuku kembali merasai kebesaranMu Tuhan kerana seluruh bacaan, perbuatan serta ingatan hati menjadi satu dalam segalanya.



Tolonglah aku ya Allah!!!






5 PERINGKAT ALAM YANG TELAH, SEDANG DAN AKAN DITEMPUH MANUSIA



1)    ALAM ARWAH (RUH) – Ribuan tahun sejak diciptakan oleh Allah

2)    ALAM RAHIM (KANDUNGAN IBU) – 9 bulan 10 hari

3)    ALAM DUNIA -  Mempunyai 2 peranan di atas muka bumi;

a)   Sebagai HAMBA:

 “Tidaklah Aku Jadikan jin dan manusia melainkan untuk       
 beribadah kepadaKu”

b)   Sebagai KHALIFAH

 “Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para    
 malaikat bahawa sesungguhnya Aku akan menciptakan 
 manusia sebagai khalifah di atas muka bumi”



4)    ALAM BARZAKH (KUBUR) – Mendapat nikmat atau siksaan mengikut keadaan 
                                                      amalan di dunia

5)    ALAM AKHIRAT -  Dibangkitkan semula

        -  Menuju padang Mahsyar

        -  Perbicaraan di Mahkamah Tuhan

        -  Melalui titian Siratal Mustaqim

        -  Masuk ke Syurga atau jatuh ke Neraka.





RSA dan BW ar terima kasih kerana mengajar kami segalanya tentang akhir zaman!!


0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text