Social Icons

Khamis, 6 Jun 2013

Remaja Lemah Jiwa - Pekerja Kita Tidak Berdaya Tahan – Mukhriz

Pak Lang kerap diminta menyampaikan ceramah umum dan slot motivasi untuk remaja. Tajuk yang biasa di mana-mana pun ialah tentang 'bagaimana menjadi remaja berkualiti', 'bagaimana mengelak dari terjebak dalam gejala sosial',  'bagaimana mahu menjadi remaja cemerlang dunia akhirat' dan sebagainya.

Secara realitinya itulah hasrat peribadi setiap remaja dan itulah juga doa setiap ibubapa dan guru-guru terhadap anak-anak dan para pelajar. Malangnya apa yang diharap di dalam hati dan apa yang diminta di dalam doa selalunya tidak menjadi. Peratus terbanyak remaja adalah mereka yang bermasalah. Sangat mudah kita bertemu remaja yang sedang bergelumang dengan dosa-dosa besar walaupun baru berusia awal belasan tahun!! Ramai sekali remaja yang kita ketemui adalah seperti rangka bernyawa yang kelihatan sudah tidak ada harapan lagi untuk dipulihkan. Kita lemas menyaksikan remaja Melayu Islam menghuni pusat tahanan juvana dan tempat-tempat pemulihan.  Mereka rosak di awal usia yang sepatutnya mereka kekal bersih suci!! Di manakah  salah dan silapnya?

Untuk menjawabnya bacalah dulu apa yang dirungutkan oleh Dato' Mukhriz Tun Mahathir seperti dilapurkan dalam akhbar sebelum ini. Sekurang-kurang kita akan melihat masalah remaja kita dalam skop yang lebih luas dari 'gejala sosial'. Nilai remaja yang ada di tanah air kita digambarkan dari maklumat yang didedahkan beliau. Pak Lang akan komen pada paparan akan datang.


PUTRAJAYA 25 Mac 2013

"Daya tahan pekerja tempatan tidak setanding pekerja asing dari negara jiran", kata Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Tun Mahathir hari ini.

“Ia merupakan satu rungutan dari wakil industri dan ia perkara yang merunsingkan kita. Ia agak fundamental dan perlu ditangani untuk mengelakkan kita terus bergantungan kepada pekerja asing,” katanya kepada media selepas menghadiri Program Outreach Kementeriannya Bersama Institusi Pengajian Tinggi Malaysia di sini.
Katanya, terdapat sebuah kilang yang telah melatih hampir 1,200 pekerja tempatan selama dua minggu tetapi selepas diterima bekerja hampir 1,000 orang tidak hadir. “Ini merugikan pihak industri selepas memberikan latihan kepada mereka. Gaji telah ditimbangkan tetapi itu juga tidak memadai untuk mereka kekal bekerja,” katanya.
Beliau turut melahirkan kegusaran di mana letaknya persepsi cara kerja masyarakat dunia terhadap rakyat Malaysia berbanding rakyat Jepun, Taiwan, dan Korea Selatan yang terkenal dengan ketekunan mereka.
“Malah kini rakyat Vietnam dan Bangladesh mula terkenal dengan persepsi yang baik,” katanya lagi. Ditanya sama ada ia akan menjejaskan pelaburan asing ke dalam negara, Mukhriz berkata, kerajaan mengambil masalah daya tahan pekerja tempatan ini sebagai satu cabaran.

“Banyak faktor yang perlu dilihat mengapa ia berlaku. Gaji mungkin tidak menjadi keutamaan. Mungkin mereka mahukan kebajikan mereka di jaga. “Faktor mobiliti juga perlu dilihat di mana mereka mempunyai banyak pilihan. Perbezaan gaji RM50 pun memungkinkan mereka melompat ke tempat lain,” katanya. – BERNAMA


Sumber: Berita Harian Online  (March 26, 2010) ()

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text