Social Icons

Isnin, 20 April 2015

Khasiat Serai Wangi Yang Perlu Diketahui


Keistimewaan serai wangi adalah kerana semua bahagian seperti daun, batang, akar dan bunganya berpotensi untuk dijadikan sebagai ubatan.

Serai, umumnya dikenali sebagai tumbuhan yang akar dan batangnya sering digunakan sebagai rempah penyedap masakan. Serai atau dalam bahasa latinnya disebut Cymbopogon ciatrus mengandungi kira-kira 55 spesies rumpun.

Serai dianggap diuretik, tonik dan perangsang. Ia menggalakkan penghadaman yang baik. Penyediaan serai dengan lada digunakan untuk melegakan masalah haid dan rasa loya.

Pengambilan serai dalam pemakanan mendorong pengeluaran peluh, untuk menyejukkan badan dan mengurangkan demam. Ianya terkenal sebagai penghalau serangga (citronella) dan minyak patinya digunakan dalam menghasil minyak wangi.

Serai wangi juga dikenali sebagai Rumput citronella, Rush Sweet atau Demam. Ia adalah herba ajaib dengan beberapa nilai-nilai terapeutik dan kuasa penyembuhan.

Manafaat kesihatan serai merangkumi pelbagai ciri terapeutik. Tindakan penyembuhan dari herba ini, termasuk diuretik, antiseptik, analgesik, pengeluar angin, penenang saraf, galactogogue, tonik, sedatif, antidepresan, penghalang bakteria, penghapus kulat, antimikrobial, penurun panas badan, astringen, menghapus bauan busuk (deodoran) dan banyak lagi yang lain.

Yang pasti, faedah serai wangi diperolehi daripada kandungan yang sangat kaya dengan ubatan herba: terutamanya antioksidan, beta karotena dan vitamin lain, sejumlah unsur-mikro (microelemen) dan lain-lain nutrisi. 

Senarai kegunaan perubatan herba ini diantaranya :
1)  Serai telah berabad-abad lamanya digunakan sebagai perangsang sistem imun yang berkesan dan sebagai pencegah gangguan dan penyakit-penyakit serius.

2) Herba semulajadi ini dapat membantu mencegah pelbagai masalah bersangkutan pencernaan termasuk gastroenteritis, senak, hilang selera makan, angin, kembung perut dan sebagainya.

3)  Produk serai boleh digunakan untuk merangsang peredaran darah dan merendahkan tekanan darah.

4)   Manafaat serai yang paling penting ialah merendahkan paras kolesterol dalam darah.

5)   Penyelidikan menunjukkan bahawa serai mempunyai kuasa anti-kanser yang besar dan boleh melindungi terhadap beberapa jenis kanser termasuk kanser kolon. 

6)   Manafaat serai termasuk ciri-ciri antibakteria dan antikulat.

7) Penggunaan infusi serai dan sabun serai dapat mengurangkan sakit artritis dan reumatisme.

8)   Manfaat kesihatan diuretik serai wangi dapat membantu mempercepatkan penyingkiran toksin daripada badan.

9)  Herba serai disyorkan kepada wanita yang mengalami gangguan pusingan haid.

10) Manafaat serai termasuk kesan positif rawatan ke atas kulit: mencegah radang kulit, membantu menghilangkan radang bintik, jerawat, meredakan kesakitan ekzema, dermatitis dan sebagainya.

11)  Penghalau serangga, nyamuk dan boleh digunakan sebagai pengharum rumah.

12)  Serai wangi boleh menguatkan dan meningkatkan fungsi sistem saraf. 

13)  Sabun serai yang disapukan ke permukaan tubuh memberikan kesan menghangatkan, melembutkan otot dan meredakan kejang otot..

14)  Serai berkesan dalam mengurangkan tekanan darah, merangsang peredaran darah 

15)  Serai juga berfungsi sebagai penyegar udara dan penyegar tubuh.


0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text