Social Icons

Selasa, 9 Julai 2013

Resepi Rahsia Coca-Cola Dibongkar, Ternyata Mempunyai ALKOHOL


Salah satu rahsia yang paling dikawal rapi dalam sejarah perdagangan dunia mungkin kini bukan lagi menjadi rahsia.  sebuah program radio bertajuk “This American Life” dikatakan telah menemui resipi yang tepat untuk minuman yang paling popular di dunia dalam artikel akhbar pada1979.



Menurut pengacara rancangan itu, Ira Glass, komponen perisa rahsia minuman itu, yang telah dicipta oleh ahli farmasi John Pemberton pada tahun 1886, adalah sesuatu yang dinamakan “Merchandise 7X.” 
Hal ini terbongkar apabila sebuah artikel edisi 8 Feb 1979 daripada Journal - Perlembagaan Atlanta, telah menerbitkan artikel di muka surat 28 tentang buku yang pernah dipunyai oleh sahabat Pemberton iaitu satu lagi ahli farmasi di kawasan Atlanta yang bernama RR Evans.

Notebook yang terkandung beberapa resipi farmakologi – tetapi kemasukan utama, bagi pelajar-pelajar sejarah komersial, adalah apa yang dipercayai menjadi resipi yang tepat untuk minuman ringan: Semua bahan-bahan yang disenaraikan dengan jumlah yang tepat diperlukan untuk menyiapkan satu ramuan lengkap.

Journal-Perlembagaan itu juga memaparkan gambar halaman dalam notebook Evans ‘memperincikan resipi Coke – pada dasarnya mendedahkan resipi kepada dunia. Tetapi sejak tahun 1979 di mana berlaku ledakan media digital, gambar resipi itu tidak pergi jauh di luar kawasan Atlanta.



Resipi Coke adalah salah satu rahsia yang dikawal dengan rapi dalam sejarah perdagangan Amerika. Selepas perniagaan Asa Griggs Candler dibeli Pemberton – yang juga mengeluarkan ubat batuk dan pembersih darah, antara lain – pada tahun 1887 dengan harga $ 2,300, resipi yang tepat untuk 7X diletakkan dalam peti besi di sebuah bank Atlanta.

Ia telah dilaporkan bahawa hanya dua kakitangan syarikat yang terlibat dengan bahan-bahan dan bagaimana mereka dicampur pada bila-bila masa – dan kedua-dua kakitangan tidak dibenarkan untuk melakukan perjalanan bersama kerana takut kemalangan akan meragut nyawa kedua-dua mereka.

Menurut syarikat sejarah Mark Pendergrast, Candler begitu paranoid tentang resipi yang bocor di luar kawalan proprietari bahawa dia akan pergi melalui pos syarikat itu sendiri untuk menghalang mana-mana pekerja daripada melihat invois yang mungkin memaparkan bahan-bahan yang digunakan.

“Ia adalah seperti upacara rahsia yang diluluskan,” ujar Pendergrast, “dan formula yang disimpan dalam peti besi di bank di Sun Trust, yang pernah menjadi Georgia Trust Company.”



Selepas Pendergrast melihat semula resipi daripada gambar akhbar pada tahun 1979 itu, dia membuat kesimpulan bahawa ia juga boleh menjadi sesuatu yang betul:

“Saya berfikir bahawa ia sudah tentu adalah versi formula ini,” kata beliau sambil menambah, “Ia adalah hampir sama dengan formula yang saya jumpai dalam salah satu daripada buku tulis John Pemberton apabila dia telah melakukan penyelidikan untuk buku ini.

Bagi pihak Coke, mereka menafikan bahawa keselamatan formula rahsia itu telah dibongkar. ”Banyak pihak ketiga, termasuk ‘This American Life,’ telah cuba untuk memecahkan formula rahsia kami,” kata jurucakap syarikat Kerry Tressler. ”Cubalah sehabis mungkin, mereka pasti tidak berjaya.”

Pengarah arkib Coke Philip Mooney memberitahu “This American Life” kemungkinan resipi ini telah menjadi formula ”pendahulu” yang berharga, tetapi mungkin bukan merupakan versi yang “pergi ke pasaran.”

Jadi apa rahsia untuk membuat Coke? Nah, di sini adalah apa yang telah ditulis di dalam buku ini:


The recipe:

Fluid extract of Coca: 3 drams USP
Citric acid: 3 oz
Caffeine: 1 oz
Sugar: 30 (unclear quantity)
Water: 2.5 gal
Lime juice: 2 pints, 1 quart
Vanilla: 1 oz
Caramel: 1.5 oz or more for color


The secret 7X flavor (use 2 oz of flavor to 5 gals syrup):

Alcohol: 8 oz
Orange oil: 20 drops
Lemon oil: 30 drops
Nutmeg oil: 10 drops
Coriander: 5 drops
Neroli: 10 drops
Cinnamon: 10 drops



Pemberton dilaporkan telah menemui formula untuk Coke dalam usaha untuk mengatasi ketagihan kepada morfin yang meruncing selepas Perang Saudara, jadi ia mungkin tidak menghairankan jika alkohol ditambah, minuman yang asalnya terkandung daun Coca dicampur dengan kokain.

sumber: bubblenews.com, billyinfo.blogspot.com 

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text