Social Icons

Khamis, 18 Julai 2013

Perjuangan Pimpinan Dan Negara Islam Perjuangan Sepanjang Hayat

Rakyat Mesir akan berhari raya di Dataran Raba’ah dan beberapa dataran lain di Cairo. Mereka tidak akan kembali ke rumah masing-masing selagi Mursi tidak dikembalikan kuasa yang telah dimandatkan rakyat dalam pilihanraya demokrasi yang pertama dua tahun dahulu. Puluhan juta rakyat telah berkumpul dan berhimpun secara terbuka menuntut Mursi dikembalikan ke Istana Presiden di Ittihadiyyah tanpa syarat.

Tiga lagi tuntutan mereka ialah untuk diadakan segera pilihanraya Dewan Rakyat dan kembalikan Dewan Senat yang telah dibubarkan. Mereka juga menuntut agar ditubuhkan Jawatankuasa yang diketuai oleh Mursi yang sebelum ini telah disertai oleh semua pihak. Mereka juga mahukan sistem dalam mana penyingkiran Mursi atau mana-mana Presiden hanya di lakukan mengikut Perlembagaan.

Di Dataran Raba’ah sahaja lebih dari tiga juta rakyat telah berhimpun dan jutaan telah berhimpun di Dataran-Dataran Giza, Ramsis, Istana Ittihadiyyah, Alemena, Qina, Aswan, Asyat dan Fayoun. Mereka mahu keempat-empat tuntutan mereka ini dipenuhi sebelum mereka bersurai dan kembali ke rumah masing-masing. Jika tuntutan mereka tidak dipenuhi mereka akan terus berhimpun dan mereka akan berada di Dataran-Dataran tersebut walaupun semasa Hari Raya Aidilfitri nanti.

Bagi pemerhati politik himpunan ini merupakan himpunan yang kuat kerana mereka adalah datangnya dari penyokong Mursi yang telah mendapat kemenangan dalam pilihanraya yang lalu dan tentunya mereka adalah dari pihak yang majoriti. Keyakinan mereka yang berhimpun ini adalah tinggi kerana ini merupakan perhimpunan yang bertembung dengan pihak yang didalangi oleh kuasa asing yang hanya mahu melihat gerakan Islam menjadi kucar-kacir.

Mursi yang menjadi Presiden yang dipilih secara demokrasi buat kali pertama bagi Mesir adalah dari kumpulan pejuang Ikhwahnul Muslimin. Nyata di Mesir demokrasi yang baru wujud ini tidak bertahan lama kerana Mesir sejak 60 tahun dahulu dipimpin oleh pemimpin yang autokratik dan tidak pernah mengalami demokrasi yang sebenarnya.

Bagi Mesir demokrasi adalah baru dan belum menjadi budaya politik dan cara pemilihan pemimpin bagi mereka. Keadaan itu ditokok tambah dengan peranan yang dimainkan oleh kuasa asing yang berkecenderungan memihak kepada Israel dan zionis yang selama ini menjadi musuh kepada Islam termasuk oleh rakyat Mesir sendiri.

Pejuang Islam telah lama melakukan usaha untuk meminggirkan pimpinan yang autokratik yang pro barat di Mesir. Dalam usaha-usaha itu Presiden Anwar Sadat telah dibunuh oleh pejuang Islam pada 6hb Oktober 1981dahulu, semuanya kerana tentangan mereka terhadap pimpinan yang menjadi boneka kepada barat.

Usaha mereka berterusan dalam beberapa dekad sehinggakan mereka mampu menolak kepimpinan Hosni Mubarak yang telah berkuasa setelah menjadi Presiden menggantikan Anwar Sadat pada 1981 yang lalu dan akhirnya mereka dari puak Islam ini telah berjaya menuntut untuk mengadakan pilihanraya secara demokrasi hampir dua tahun lalu. Kejayaan Ikhwanul Muslimin ini telah menyebabkan pihak yang pro barat tidak berpuas hati dan telah melakukan jenayah politik dengan menyingkirkan Morsi, Presiden yang pertama dipilih melalui demokrasi yang merupakan puak Islam yang berpengaruh di Mesir. Presiden Morsi telah digulingkan oleh pihak yang bersimpati dengan Israel dengan bantuan tentera yang nyata telah mendapat bantuan AS sebayak USD 2billion.

Pendeknya apa yang sedang berlaku di Mesir ini adalah kejadian yang biasa dimana-mana negara yang membiarkan kuasa asing khususnya barat bersama-sama bermain politik dalam negara-negara tersebut. Di Mesir, pertembungan ini ialah diantara puak pro barat yang takut dengan kekuatan Islam yang bersempadanan dengan negara haram Israel itu.

Israel sememangnya tidak selesa jika ada negara Islam yang berjiran dengannya yang kuat kerana Israel mengakui yang mereka adalah dari negara yang di wujudkan oleh kuasa asing melalui Bangsa-Bangsa Bersatu pada tahun 1948 dahulu. Israel mendapat sokongan padu dari Amerika Syarikat dan Britain dan apa sahaja yang mereka rasakan boleh mengugat kedudukan Israel, mereka tidak berdiam diri untuk melemahkan pihak ini.

Dalam isu ini banyak negara-negara Timur Tengah yang dalam ketakutan jika ‘arab spring’ berlaku di negara mereka tidak bersama Morsi malahan mereka memberikan dukungan kepada pihak tentera Mesir dalam isu penggulingan Morsi ini. Mereka khuatir jika tidak bersama dengan puak yang menggulingkan Morsi ini mereka akan menghadapi keadaan yang sama kerana mereka tahu yang kuasa luar barat ini akan melengkapkan perjuangan mereka di Timur Tengah dengan melakukan gerakan terhadap mereka dengan menggunakan pihak pembangkang bagi menggugat kedudukan ‘mornachy’ dinegara mereka.

Qatar, Oman, Emiriah Arab Bersatu serta Jordan memihak kepada tentera dan pembangkang di Mesir dan itu adalah jalan yang selamat bagi mereka untuk mengelakkan perkara yang sama berlaku di negara mereka.

Pendeknya permainan kuasa asing barat yang menjadikan Timur Tengah sebagai padang permainan politik licik mereka itu adalah semata-mata bagi membenamkan negara-negara islam ke kancah kehancuran untuk memastikan Israel dan sekutunya akan terus bermaharajalela tanpa had. Perjuangan barat yang dikuasai zionis ini adalah perjuangan global dan tidak akan berhenti sampai bila bila.

Di sebaliknya perjuangan negara-negara Islam tidak bersifat global kerana lebih mementingkan puak dan negara sendiri dan itu menyebabkan perjuangan umat Islam tidak padu dan sentiasa menjadi landasan bagi puak barat dukungan zionis ini berkuasa dalam semua bidang khusunya dalam bidang ekonomi dan ketenteraan.

Bagi pihak barat memecah-belahkan negara-negara Islam itu adalah perniagaan mereka kerana perpecahan islam dan negara-negara islam itu akan menguntungkan puak mereka. Itu adalah perjuangan yang ‘ulimate’ bagi puak zionis antarabangsa. Musuh mereka hanya lah Islam dan di Mesir musuh mereka ialah ikhwanul Muslimin yang diketuai oleh Mursi yang baru mereka singkirkan dengan menggunakan tentera Mesir itu sendiri.

Mereka akan menaikkan pemimpin boneka mereka dan perlantikan pimpinan baru Mesir oleh pengguling kerajaan dan pemimpin Islam di Mesir itu adalah permainan mereka yang sangat biasa kita lihat berlaku dimana-mana di dunia ini. Permainan ganas pihak zionis dan Amerika ini begitu menonjol setelah tamatnya perang dingin diantara Amerika dan barat dengan Soviet Union yang telah berpecah belah dua dekad yang lalu.

Bagi negara kita, rakyat perlu prihatin terhadap elemen ini yang sedang mula berluasa dinegara ini dan rakyat ramai harus berwaspada terhadap isu ini dan jangan sekali-kali membiarkan sesiapa yang menjadi agen permainan zionis dan AS di negara ini mendapat kekuasaan dalam kerajaan dan negara kita.
 
Perjuangan ini adalah perjuangan yang berterusan dan generasi kita wajar mewariskan semangat menjaga negara ini dari dipengaruhi oleh kuasa asing yang zalim dan jahat ini. Perjuangan penentang ini wajar ditanam dari mula anak dan generasi kita lahir sampailah keakhir hayat mereka kerana puak zionis yahudi ini akan menggunakan pimpinan Islam sendiri untuk memecah belahkan negara kita yang kita cintai ini seperti yang dilakukannya di Mesir sekarang. 
 

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text