Social Icons

Rabu, 3 Julai 2013

Spesis Kuda Tercantik Di Dunia

GISB sentiasa mempunyai aktiviti agro-tourism yang bersesuaian untuk dikunjungi masyarakat. Pusat Latihan Dan Pengurusan Kuda milik GISB merupakan salah satu cabang agro-tourism yang unik. Ianya wujud di Kg. Pochan, Jitra, Kedah - sebagai pusat yang utama disamping di Kelantan, Saudi Arabia, Australia, Mesir, Indonesia dan Jordan. GISB merupakan satu-satunya syarikat Melayu yang aktif menjadikan sukan berkuda sebagai aktiviti riadhah para remajanya. 

Para remaja GISB di tempat tersebut diberi latihan teori dan amali setiap hari. Semua program yang ditempuhi adalah diasaskan pada solat sebagai pembina peribadi agung. Justeru itulah sumber didikan yang utama dalam membina syakhsiah mereka, Aktiviti berkuda akan menjadikan mereka makin kuat. sihat dan bertenaga. 

Lebih utama dari itu, kuda mendekatkan kita kepada Rasulullah saw. Bukankah kuda antara binatang yang paling berjasa kepada Baginda dan para sahabat. Maka GISB akan terus membanyakkan gelanggang menunggang kuda dari masa ke semasa di seluruh dunia. 
 
Menurut Wikipedia; PemeliharaKuda ialah sejenis mamalia ungulat besar yang mempunyai bilangan jari kaki yang ganjil dan merupakan salah satu daripada sepuluh spesies moden dalam famili Equus. Nama saintifiknya Equus caballus atau Equus ferus caballus. Kuda telah lama merupakan salah satu haiwan bela jinak yang amat penting dari segi ekonomi, dan telah memainkan peranan yang penting dalam pengangkutan orang dan barang muatan selama beribu-ribu tahun. Sedangkan pembelajinakan kuda terpencil mungkin terjadi seawal 10,000 tahun dahulu, bukti yang jelas terhadap penggunaan kuda secara meluas oleh manusia bertarikh di sekitar 2000 SM.

Kuda telah dibiakbakakan dengan teliti supaya haiwan ini dapat ditunggang, biasanya dengan pelana. Haiwan ini juga boleh dikenakan abah-abah untuk menarik objek-objek seperti kereta kuda atau bajak. Dalam sesetengah budaya, kuda merupakan satu sumber makanan, termasuk daging kuda dan kekadangnya susu; dalam budaya yang lain, memakan daging kuda adalah pantang larang.

Di negara-negara kaya pada hari ini, kuda lebih biasa dipeliharakan untuk kegiatan waktu lapang dan sukan. Bagaimanapun, kuda terus memainkan berbagai-bagai fungsi ekonomi di seluruh dunia.

Untuk paparan kali ini lihatlah keunikan satu spesis kuda yang sangat isteimewa. Jumlah kuda dari spesis ini yang masih hidup sangat kecil berbanding bakanya yang terbaik.
 


Berikut adalah spesis kuda yang sedang terancam di dunia yang dikenali dengan nama Akhal-Teke. Ia merupakan spesies kuda berbulu emas keturunan (breeding) dari Turkmenistan. Selain berpenampilan penuh kemilau seperti emas, kuda jenis ini juga dikenali kerana ketangkasan serta punya daya tahan yang hebat untuk melakukan aktiviti berat.


Spesies Akhal-Teke merupakan spesies kuda terancam yang hanya tinggal sedikit jumlahnya. Kuda yang juga menjadi lambang negara Turkmenistan ini menurut wikipedia hanya berjumlah sekitar 3500 ekor sahaja ketika ini.
 








source: www.apakabardunia.com

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text