Social Icons

Rabu, 22 Januari 2014

Pelik Tapi Benar- Pisang Belalai Gajah

Pak Lang dalam musafir. Masih 'capek'! Paparan berikut sekadar berkongsi menghubung Pak Lang dengan para pembaca blog. Harapnya cerita-cerita tentang Palembang dapat Tuan Harun tulis banyak-banyak sebagai info untuk semua anak buah.

Tahukah anda di Malaysia juga terdapat pisang yang aneh dan menakjubkan di mana setandan pisang yang panjang sehingga mencecah tanah, mengandungi buah yang sangat banyak dan bersaiz kecil. Nama Pisang Belalai Gajah ini adalah berdasarkan kepada bentuk tandannya dan panjang ke bawah menyerupai belalai gajah.



Diberitakan, pisang ini terdapat di beberapa tempat di Malaysia termasuk di Pahang, di Lenggeng (Negeri Sembilan), Sungai Besar (Selangor) dan beberapa negeri lain. Di Pahang buah Pisang Belalai Gajah ini juga digunakan sebagai bahan membuat puding bagi santapan Diraja di Istana Sultan Pahang yang unik.

Pisang Belalai Gajah ini juga terdapat di kawasan tropika lain dan di sesetengah tempat ia dijadikan pokok pisang hiasan. Ketinggiannya lebih kurang 5 kaki 6 inci.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text