Social Icons

Saturday, 24 December 2016

Pertanyaan Mudah Tetapi Tidak Ramai Yang Tahu Menjawabnya

Oleh: Ayahanda Syeikh Haji Abdul Rahim Pfordten

Salam ceria, salam perkenalan, salam kasih-sayang. Apa khabar semua?

(Dirayu kepada anda yang menerima mesej ini supaya copy paste dan sent kepada kawan2, kenalan dan rakan laman sosial samada yang beragama Islam atau tidak moga2 ada manfaatnya.)

(Dirayu kepada saudara-saudari yang tidak berugama Islam, jangan menilai Islam dengan melihat orang Islam kelak anda akan rasa kecewa dengan Islam kerana ramai orang Islam hari ini sudah tidak amalkan Islam sepenuhnya dan ada yang tidak tepat kerana kurang faham. Buatlah kajian secara mendalam tentang ajaran Islam, kelak anda akan dapat melihat kebenaran dan keindahan Agama Islam itu. Untuk itu sila renungi persoalan dibawah ini yang menjadi kepercayaan dan pegangan kami umat Islam).

Apa itu Islam?

Islam adalah agama dari Tuhan. Ianya ajaran kepercayaan kepada Tuhan dan kepercayaan tentang adanya kehidupan kedua yang kekal abadi selepas mati sama ada di Suyurga yang penuh kesenangan dan nikmat kelazatan atau di Neraka yang penuh kesusahan dan derita-sengsara.

Ianya menyuruh berbuat kebaikan dan melarang berbuat kejahatan. Menyuruh berkasih-sayang, bertolong-bantu dan berakhlak mulia. Kemuliaan seseorang hamba bukan terletak pada rupanya yang cantik, kekayaan, pangkat, bangsa dan keturunan tetapi terletak pada keimanannya dan ketaatannya kepada Tuhan. Tidak ada kasta dalam Islam.

Siapa Dia Tuhan?

Tuhan adalah Allah. Tuhan bagi sekalian manusia. Dia Tuhan yang Esa (Satu). Tidak ada Tuhan selain Allah. Dia tidak ada anak dan tidak diperanakkan (tidak ada ibu-ayah). Tidak ada suatu pun yang menyerupaiNya. Dialah Pencipta yang telah mencipta segala2nya. Alam nyata yakni langit dan bumi dan yang ghaib - Syurga dan Neraka. Dialah Pemilik. Segala2 yang ada, adalah milikNya. Dialah Pentadbir, Pengurus dan Penentu segala2nya. Dialah Penguasa yang berkuasa ke atas segala2nya. Dialah yang menghidup dan mematikan kita kemudian akan membangkitkan kita semula.

Untung nasib kita bahagia atau celaka terletak pada kuasaNya.

Dia Maha Melihat, Maha mendengar, Maha Mengetahui lagi Maha segala2nya. Tidak ada walau sebutir pasir yang terlepas dari pandangannya. Tak ada walau sehelai daun gugur yang terlepas dari ketentuannya. Malah segala lintasan fikiran dan rasa hati kita diketahuinya. Ia sangat kasihkan hambaNya yang beriman denganNya dan taat padaNya - oleh itu berimanlah padaNya, cintailah Dia dan taatlah padaNya. 

Sebaliknya Dialah Tuhan yang sangat keras siksaanNya ke atas hamba yang tak mahu beriman dan berbuat derhaka pada Nya. Oleh itu takutlah setakut2nya pada Allah dan jauhilah laranganNya. Walau pun demikian sifat PemurahNya meliputi sekalian hambaNya sama ada yang beriman dan taat atau pun tidak beriman dan derhaka pada Nya. Oleh itu kita lihat orang yang tak beriman dan orang yang derhaka padaNya pun dapat rezeki atau habuan di dunia ini malahan lebih banyak tetapi selepas mati hanya ada azab yang menunggu mereka.

Siapakah diri kita?

Kita adalah makhluk ciptaan Tuhan sebagai hambaNya supaya kita berTuhankanNya dan menyembahNya. Dan tugas kita adalah sebagai khalifahNya supaya kita hidup dan membangunkan kemajuan di atas muka bumi ini mengikut peraturan dan kehendakNya.

Dari mana kita dapat tahu tentang Tuhan dan agama Islam?

Kita dapat tahu melalui Nabi Muhammad yang Allah sejahterakan keatasnya. Nabi Muhammad adalah seorang lelaki berbangsa Arab Quraisy yang diutus oleh Allah untuk memperkenalkan siapa Dia Allah dan menyampaikan ajaran agama Islam kepada sekalian manusia. Nabi Muhammad adalah seorang Nabi lagi seorang Rasul yang terakhir yang Allah utuskan kepada manusia. 

Allah telah melantik seramai 124 ribu orang para Nabi bermula dari manusia pertama yang Allah hantar ke muka bumi ini iaitu Nabi Adam yang menjadi bapa bagi seluruh manusia. Dan diantara mereka, telah dilantik pula seramai 313 orang menjadi Rasul dari masa ke semasa untuk menyampaikan agama Allah kepada manusia. Sebelum Nabi Muhammad telah diutus Nabi Isa dan sebelum itu nabi Musa. Maka bila diutus Nabi Muhammuad maka agama sebelumnya telah di mansukhkan dan semua manusia diperintahkan supaya mengikut agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad. Dalam kitab Injil ada menyebut tentang kedatangan Nabi Muhammad. Begitu juga dalam kitab Taurat.

Bagaimana para Nabi dan para Rasul dapat tahu tentang kewujudan Allah dan menerima agama Allah?

Allah perintahkan Malaikat Jibrail untuk menyampaikan wahyu (berita/pertunjuk/panduan) dari Allah kepada Rasul. Memperkenalkan siapa Allah dan agama Allah. Wahyu adalah ilmu yang Allah masukkan secara terus ke dalam hati Rasul.

Siapa itu Malaikat?

Malaikat adalah makhluk ciptaan Allah yang berbentuk ghaib, tidak dapat dilihat oleh mata kita namun ia boleh menjelma dan dapat dilihat oleh Rasul ketika ia datang menyampaikan wahyu dari Allah. Jumlah Malaikat terlalu ramai berkali2 ganda dari jumlah manusia. Para Malaikat ditugaskan oleh Allah membuat berbagai kerja diantaranya Malaikat Jibrail menyampaikan wahyu. Mialaikat Izrail atau Malaikat Maut ditugaskan mencabut nyawa dan begitu para malaikat yang lain-lain lagi dengan tugas masing2.

Apa itu al Quran?

Quran adalah himpunan kata2 Allah yang disampaikan kepada Nabi Muhammad yang merupakan panduan dan peraturan hidup. Al-Quran juga mengandungi kisah umat2 dahulu bagaimana Allah musnahkan mereka seluruh negeri serentak kerana mereka enggan beriman dengan agama Allah. Itulah akibat dari kekufuran mereka terhadap apa yang disampaikan kepada mereka oleh Nabi mereka. Sebaliknya Allah selamatkan orang yang beriman di kalangan mereka. Al Quran juga mengandungi perentah suruh dan larangan Allah keatas hamba2Nya. Ada khabar gembira dengan janji Syurga bagi hamba2 Nya yang beriman dan taat. Ancaman Neraka pula bagi mereka yang tak mahu beriman sebaliknya berbuat derhaka. Al-Quran juga mengandungi ayat-ayat mengenai hukum hakam dan peraturan kehidupan serta terdapat banyak doa-doa permintaan hamba kepada TuhanNya.

Apa itu Syurga?

Syurga adalah tempat tinggal hamba2 yang mati dalam beriman dan taat kepada Allah. Ianya bagaikan tempat peranginan yang maha hebat yang penuh kesenangan. Tinggal dalam mahligai yang tersergam indah Lengkap dengan perabut dan tilam empuk untuk berolek-gelantang suami isteri dalam penuh kasih-sayang. Ditemani bidadari dan wanita  (isteri) dari dunia yang menjadi ketua bidadari. Udaranya sentiasa nyaman. Makan-minum yang lazat, cita-rasa sentiasa tersedia tanpa perlu diusahakan. Panoramanya terbentang indah dengan deretan bukit-bukau dan aliran anak-anak sungai dan bunga2an serta buah2an yang setiasa masak ranum. Penghuni Syurga kekal berkeadaan muda, sihat dan bertenaga selama2nya. Sekali sentuh nikmat syurga terpbuai-buai nikmat kelazatannya  yang berterusan dan dijamu lagi dengan nikmat yang baru.

Apa itu neraka?

Neraka adalah tempat tinggal orang2 yang tidak beriman dengan Allah dan mereka yang berbuat dosa. Ianya dipenuhi berbagai2 kesusahan dan penyiksaan. Panas yang membakar. Busuk yang melemaskan dan dalam keadaan buta. Tiada yang akan sanggup menanggung siksaannya. Jauhilah dari neraka. Berimanlah dan taatlah kepada Allah.

Apa itu roh?

Roh adalah unsur ghaib yang Allah cipta di alam roh kemudian dimasukkan ke dalam jasad kita ketika kita berumur 120 hari dalam kandungan ibu kita. Bila dicabut ruh oleh malaikat maut dari badan kita, kita akan mati. Roh ini akan dimasukkan semula ke dalam jasad kita yang baru setelah hari kiamat. Kita akan dibicarakan di padang Mahsyar kemudian akan dimasukkan samada ke Syurga atau ke Neraka.

Apa itu kiamat?

Kiamat itu adalah hari di mana bumi dan langit serta segala isinya dimusnahkan oleh Allah. Mengikut tanda2 yang diberi tahu oleh Nabi Muhammad kiamat sudah hampir akan berlaku.

Apa itu Padang Mahsyar?

Ianya adalah padang tempat berhimpun sekelian manusia yang akan dibangkitkan semula selepas dunia dikiamatkan dimana manusia akan dibacarakan dan di adili dihadapan Allah.  Kemudian akan dihantar ke Syurga atau ke Neraka.

Kajilah dan fikirkanlah sedalam2 nya sebelum didatangi kematian!!!

0 comments:

Post a Comment

 

Sample text

Sample Text

Sample Text