Pendidikan
yang tepat adalah pendidikan yang dilaksana-kan untuk mendidik hakikat diri
manusia itu sendiri iaitu roh, juga disebut sebagai sains kerohanian
(spiritual science). Ia merupakan didikan yang dilaksanakan secara saksama dan
bersepadu dalam membina akal, nafsu dan roh manusia. Pendidikan ini sangat jauh
berbeza jika dibandingkan dengan pendidikan Barat yang hanya menumpukan
pembinaan akal, fizikal dan nafsu semata-mata. Maka lahirlah manusia yang tidak
seimbang antara pembangunan akal, roh dan nafsunya.
Rasulullah
SAW memerintahkan ibu bapa agar memulakan didikan dengan menyuruh anak-anak
yang berumur tujuh tahun menunaikan sembahyang. Ertinya, didikan secara
praktikal sudah bermula sejak usia tujuh tahun. Malah ibu bapa wajib memukul
anak-anak jika mereka mencuaikan sembahyang apabila telah mencapai usia sepuluh
tahun. Persoalan sembahyang adalah tanggungjawab yang berat yang telah
diamanahkan kepada ibu bapa.
Oleh
kerana persoalan sembahyang itu amat penting, ia mesti dilaksanakan secara
kolektif bersama ahli keluarga tanpa mengecualikan anak kecil kerana ia sangat
mendisiplinkan seluruh kehidupan berkeluarga. Kalau sembahyang tidak dapat
didisiplinkan, kehidupan keluarga akan menjadi kucar-kacir dan berterabur.
Sembahyang yang disusun atur dan diprogramkan secara berjemaah merupakan satu
cara terbaik untuk mendidik anak-anak kerana ia mendedahkan mereka kepada
perkara yang dipandang tinggi, besar dan agung oleh Rasulullah SAW dan oleh
Allah SWT. Inilah kaedah yang paling tepat dalam memulakan didikan.
Mari
kita lihat bagaimana masyarakat Australia mengajar anak-anak mereka untuk hidup
supaya menjadi bangsa yang maju dan dirancang untuk menguasai ekonomi dan
dunia. Pelajar-pelajar sekolah dasar dibekalkan kek cawan (cup cake) untuk
dijual ketika keluar dari rumah menuju ke sekolah. Manakala pelajar-pelajar
sekolah menengah pula diajar supaya berdikari dengan bekerja di pejabat-pejabat
setelah tamat waktu pengajian. Malah mereka disokong pula oleh majikan-majikan
premis di tempat mereka bekerja secara sambilan (part-time). Mereka telah
memulakan proses pembinaan bangsa sejak kecil lagi.
Berbeza
dengan fenomena yang berlaku di Malaysia, siswazah-siswazah universiti yang
mengambil bidang pertanian dan ekonomi contohnya, mereka masih belum tahu apa
itu pemasaran (marketing). Bangsa Cina di Malaysia telah menguasai tampuk
ekonomi negara. Mereka juga mengajar anak-anak mereka berniaga secara
kecil-kecilan sejak kecil lagi.
Sebenarnya,
inilah yang perlu diterapkan pada para pelajar melalui kursus praktikal di
dalam atau luar negara. Barulah mereka tahu bagaimana bangsa yang maju melatih
anak bangsanya. Bermula dari situ, bukan saja pelajar dapat menguasai ilmu
melalui pendidikan praktikal malah pendidik dapat mencungkil sifat-sifat
positif dan negatif yang tercetus ketika pendidikan praktikal sedang
dilaksanakan. Barulah pendidik boleh mengenal dan mendidik nafsu, akal dan roh
mereka.
Sebab
itu, kita dapat saksikan umat Islam di dunia yang mempunyai 40 buah negara pun
tidak kuat ekonomi, ketenteraan dan politiknya. Mengapa perkara sebesar sistem
pendidikan bagi umat Islam yang boleh memperkasakan umat Islam tidak dikaji?
Sepatutnya OIC bersidang untuk memikirkan dan menyelesaikan masalah ini. Bukan
sekadar memikirkan tentang minyak dan perkara yang remeh-temeh sahaja.
0 ulasan:
Catat Ulasan