Social Icons

Ahad, 28 September 2014

Iktibar - Kematian Anak Linda Rafar



KUALA LUMPUR: Setiap manusia di muka bumi tidak terlepas daripada diuji dan Allah tidak akan membebani hamba-Nya melainkan apa yang termampu dihadapi oleh mereka.

Bagi Linda Rafar, suratan kehilangan anaknya, Memen menyambut seruan Ilahi memberikan hikmah buatnya.


Memen atau nama penuhnya, Rezaimen Keiflin meninggal dunia di usianya 11 tahun pada 5 Julai lalu disebabkan barah perut atau 'Burkitt Lymphoma'.

Menghubunginya sebentar tadi, kakak kepada Diana Rafar ini mengakui sebenarnya beliau tidak kuat untuk melalui dugaan kehilangan anak tercinta.

Mungkin sesiapapun yang berada di tempat Linda akan kelihatan tenang dan tabah tetapi pemergian anak yang selama ini ditatang seperti minyak yang penuh ternyata cukup menjeruk emosi.

Cuma kini, akui Linda, beliau pasrah dengan ujian hebat itu.

"Memang kekuatan kena cari dalam diri sendiri. Kita tak boleh minta tolong sesiapa. Hanya kepada-Nya kita bermohon untuk diberi kekuatan meneruskan hidup.

"Menerima ujian kehilangan anak yang selama ini tak pernah sakit tetapi tiba-tiba disahkan ada ketumbuhan di dalam perut benar-benar menyentap jiwa.


"Tapi sejauh mana kita berusaha untuk menyelamatkan nyawa dan Tuhan sudah mahu mencabut nyawa, bila-bila saja kita perlu bersedia. Dengan sekelip mata, semuanya boleh pergi begitu saja," katanya yang mula bertudung sekitar Mac lalu.

Linda kini mengabadikan pengalaman bersama arwah anaknya ketika sedang diuji menerusi penerbitan novel bertajuk Menunggumu Di Pintu Syurga terbitan PTS dengan harga RM15.

"Usaha menerbitkan novel bermula selepas saya sering berkongsi perasaan dan hatinya di laman Instagram.


"Bila Memen sudah tiada, saya tak nafikan seperti hilang arah dan pegangan hidup. Setiap malam menangis dan susah nak tidur.

"Pengikut saya di laman Instagram contohnya sering beri nasihat. Lalu apabila saya tak dapat meluahkan perasaan dan isi hati yang terbuku secara sepenuhnya di laman sosial, saya coret semuanya dalam buku diari.

"Kemudian terdetik, kenapa saya tak kongsikan semuanya di dalam novel. Dipendekkan cerita, bermula kerjasama saya dengan penerbit buku PTS. Seminggu selepas Memen pergi, mereka datang ke rumah untuk merakamkan apa yang saya kongsi termasuk mengambil coretan yang sempat saya tulis dalam diari," katanya yang mengakui jumlah pengikut di laman Instagram meningkat daripada 80,000 kepada 200,000 dalam tempoh dua bulan kerana berminat mengetahui mengenai perkembangan Memen hinggalah menghembuskan nafas terakhir.

Menurut Linda, apa yang dikongsinya dalam novel itu tidak secara keseluruhannya mengenai pengarang jantungnya itu.

"Siapa tahu mungkin akan datang akan ada lagi kesinambungan novel ini. Novel ini mengenai Memen pada usia 11 tahun berdepan ujian dan kesakitan. Tapi ada cerita lain yang saya tak berkesempatan kongsi dari saat sebelumnya lahir dan bertemu dunia," katanya.

Linda kini bahagia dengan perkahwinan keduanya bersama pelakon Syed Aiman sejak tujuh tahun lalu.

Perkahwinan terdahulu Linda dikurniakan dua anak iaitu Rezaril Keflin dan Allahyarham Memen. Bersama Syed, Linda memperoleh dua anak iaitu Syed Rezaqiib dan Syed Rezariiq.


0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text