Social Icons

Selasa, 9 September 2014

Apa Sudah Jadi Dengan PAS?

Hadi Awang Kian Tersepit?

Kedudukan Haji Hadi Awang sebagai Presiden Pas tidak lagi seselesa dahulu. Beliau kini bukan saja mula dipertikaikan oleh penyokong dan pengundi parti yang tidak memegang apa-jawatan, malahan elemen yang sama sudah mulai datang daripada peringkat yang berjawatan juga.

Semuanya gara-gara kegagalannya memimpin hala tuju parti itu dengan cara yang betul dalam menyelesaikan kemelut Menteri Besar Selangor.

Jika dalam beberapa mesyuarat AJK Pas Pusat sebelum ini, sudah ada yang berani bertegang leher dengannya mempertikaikan tindakan yang dilakukannya, terutama mempersoalkan kecenderungan untuk berbaik-baik dengan UMNO, malam tadi dalam satu forum anjuran PasMa, seorang lagi pemimpin Pas iaitu Mujahid Yusof Rawa memberi mesej yang sama mengenai Haji Hadi.

Beliau bukan saja menyanggah keinginan Pas untuk bekerjasama dengan UMNO sebagaimana yang diketahui umum merupakan cita-cita baru kumpulan yang pro Haji Hadi dalam Pas dengan mengatakan parti itu tidak ingin terkinja-kinja dengan parti pimpinan Najib Razak itu, malah juga menyatakan bahawa Presiden Pas itu tidak maksum dan boleh dikritik serta dipertikaikan keputusannya.

Walaupun Haji Hadi belum sampai disanjung hingga ke peringkat tidak boleh diusik, tetapi konsep wala iaitu patuh kepada pemimpin dalam Pas kadangkala menghampiri trend ke arah maksum juga di mana kedudukannya sebagai ulama sering disekalikan dengan jawatannya sebagai pemimpin sebuah parti politik sehingga mempertikaikan sebarang keputusannya dalam hal-hal berkaitan politik juga dianggap seolah-olah mengecam golongan pewaris Nabi.

Dalam banyak keadaan, bukan saja keputudan dan tindakan Haji Hadi yang tidak berani ditegur, diusik dan dipertikaikan, malah pihak yang cuba menegur pula seringkali dipersalahkan serta dibandingkan dengan ketinggian ilmu agama yang dimiliki oleh beliau.

Oleh sebab itu, hampir tiada kritikan dan serangan daripada dalam parti Pas sendiri terhadap kepimpinan Haji Hadi selama ini meskipun berlaku beberapa keadaan mengecewakan seperti kemelut yang pernah berlaku di Kedah sehingga akhirnya menyebabkan UMNO berjaya merampas kembali teraju kepimpinan di negeri itu.

Selain hanya baru-baru ini keberanian mempertikai dan mengkritik itu mula wujud, ia juga nampaknya mula menunjukkan arah aliran yang semakin berkembang. Hanya kerana kegagalan Haji Hadi menunjukkan kepimpinan yang meyakinkan serta seolah-olah makin condong kepada UMNO, sebuah NGO yang dinamakan PasMa turut ditubuhkan sejak 10 Ogos lalu.

Matlamat utama PasMa tidak lain ialah untuk terus memperkukuh kedudukan Pas dalam PR serta memastikan gabungan itu kekal sebagai pesaing yang berwibawa kepada BN dan menjadi alternatif kepada rakyat membuat pilihan setiap lima tahun sekali.

PasMa yang diketuai oleh bekas Exco Kedah, Pahrolrazi Mohd Zawawi adalah berniat murni bukan saja kepada semangat ahli-ahlinya di seluruh negara tetapi juga kepada sebahagian besar rakyat yang masih dahagakan perubahan. NGO itu hanya cuba mengembalikan Pas kepada perjuangannya yang sebenar serta kepada matlamat yang sudah sekian lama diperjuangkan oleh ahlinya di pelbagai peringkat.

Oleh yang demikian, jika ahli-ahli Pas masih sayangkan perjuangan parti itu untuk menumbangkan UMNO dan BN, mereka seharusnya tidak teragak-agak untuk memberi sokongan kepada PasMa ini. Hanya dengan kukuhnya PasMa, benteng untuk mempertahahkan Pas daripada terkinja-kinja, berpeluk-pelukan dan bercium mulut dengan UMNO akan turut menjadi semakin kuat.

Selain kewujudan PasMa yang secara tidak langsung merupakan pertahanan kepada citra politik Haji Hadi mahu berbaik-baik dengan UMNO, sudah wujud juga keberanian iaitu daripada Lujnah Undang-undang dan hak asasi Pas Pusat atau Luham yang mempertikaikan tindakan Presiden Pas itu secara sendirian memutuskan calon Menteri Besar Selangor, baru-baru ini.

Luham yang merupakan salah satu biro dalam Pas menyifatkan tindakan Haji Hadi itu sebagai melanggar perlembagaan parti kerana Presiden Pas itu didakwa tidak mempunyai kuaas pemutus yang dibenarkan dalam apa juga perkara tanpa bermesyuarat dengan AJK Pas Pusat terlebih dahulu.

Tidak dinafikan bahawa semua perkembangan yang berlaku akhir-akhir ini adalah bunga-bunga penolakan yang semakin ketara terhadap kepimpinan Haji Hadi dalam Pas. Jika ditambah dengan suara-suara daripada luar lingkungan arus perdana kepimpinan parti itu, termasuk bekas Menteri Besar Selangor, Muhammad Mohd Taib yang baru menyertai Pas juga tidak teragak-agak mengkritik Haji Hadi, adalah jelas perubahan kepimpinan seolah-olah mulai mendesak menjelang pemilihan pada tahun hadapan.

Dengan semakin banyak kekecohan dan kecelaruan dalam Pas digambarkan datangnya daripada tangan Haji Hadi, nyawa politik beliau seolah-olah turut semakin pendek dan tersepit. Hanya perubahan yang dapat menyelamatkan parti itu. (SH 09/09/2014)

KREDIT UNTUK SUMBER: BLOG SHAHBUDIN

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text