Social Icons

Jumaat, 26 September 2014

Jom Berkorban

“Maka dirikanlah solat kerana Rabbmu, dan sembelihlah korban.” (Surah al-Kauthar:2) “ ..

Afdal Makan Sebahagian Daging Korban
Maka makanlah sebahagian daripadanya dan (sebahagian lagi) berikanlah untuk dimakan orang-orang yang sengsara dan fakir.” (Al-Hajj:28) “..

Boleh Juga Diberi Kepada Orang Kaya
Maka makanlah sebahagiannya dan beri makanlah orang yang rela dengan apa yang ada padanya (yang tidak meminta-minta) dan orang yang meminta.”(Al-Hajj:36)

Ibadah Korban juga adalah salah satu penebus dosa terhadap Allah SWT.
Sabda Rasullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam kepada Sayyidatina Fatimah, maksudnya: “Hai Fatimah,berdirilah di sisi korbanmu dan saksikanlah ia, sesungguhnya titisan darahnya yang pertama itu pengampunan bagimu atas dosa-dosamu yang telah lalu”. (Hadis riwayat al-Bazzar dan Ibnu Hibban)

Rasulullah Hadiahkan Korban Untuk Umatnya
Baginda telah mengorbankan dua ekor kibas yang besar salah satunya untuk dirinya dan yang satu lagi untuk umatnya. Kita juga sepatutnya melakukan korban untuk Nabi. Hadith Anas radhiyallahu ‘anhu riwayat Al-Bukhari (no. 5565) dan Muslim (no. 1966), bahawa Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam berqurban dengan dua kibasy yang berwarna putih bercampur hitam lagi bertanduk. Seekor untuk diriNya s.a.w dan seekor lagi untuk umatNya yang mengaku KeEsaan Allah ta’ala ( yang beriman) dan menyaksikan (mengaku) KeRasulanNya”

KREDIT SUMBER

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text