Social Icons

Ahad, 21 September 2014

Jabatan Kastam Kembali Diuji!! Siapa Perlu Bertanggung JKASTAawab?

Oh Kastam, jawablah
Oleh ZULKEFLI HAMZAH
warungrakyat.mingguan@gmail.com

Dalam kejadian yang jarang-jarang berlaku, Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) MRT Corp., Datuk Azhar Abdul Hamid meletakkan jawatan ekoran kemalangan yang meragut tiga nyawa pekerja dari Bangladesh di tapak pembinaan MRT di Kota Damansara pada 18 Ogos lalu.

"Sebagai peneraju MRT Corp., saya mengambil tanggungjawab peribadi atas insiden yang berlaku dan ini tindakan yang betul untuk dilakukan," katanya dalam sidang akhbar sehari selepas insiden itu. Walau bagaimanapun lembaga pengarah menolak hasrat Azhar itu dan beliau kekal sebagai CEO sehingga hari ini.

Sikap mengambil tanggungjawab seperti ditunjukkan oleh Azhar ini masih asing di Malaysia. Sebagai ketua, beliau menjawab kecuaian sehingga menyebabkan kematian dengan menawarkan peletakan jawatan, bukan menuding jari menyalahkan orang lain untuk menyelamatkan leher sendiri.

Pada 12 September lalu sebagai langkah menjaga integriti Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM) berikutan kebocoran kertas soalan UPSR, Pengarah Lembaga LPM, Dr. Naimah Ishak digantung tugas berkuat kuasa serta-merta. Yang turut digantung tugas Timbalan Pengarah Operasi LPM, Dr. Wan Illiyas Wan Salleh sehingga selesai siasatan tentang kebocoran kertas soalan Sains dan Bahasa Inggeris UPSR 2014 itu.

"Kementerian mesti mengambil tindakan segera dan tegas kerana insiden seperti ini sudah pasti membangkitkan persoalan integriti Lembaga Peperiksaan dan keseluruhan sistem peperiksaan awam negara," kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Muhyiddin menjawab keresahan rakyat dengan mengambil langkah berani. Yang jelas seseorang mesti dipertanggungjawabkan terhadap apa yang berlaku dan individu itu ialah orang yang paling dekat dengan masalah tersebut.

Jangan hanya pandai menerima puji-pujian tetapi menyembunyikan diri dan berpura-pura tidak tahu apa-apa apabila timbul masalah. Dua kejadian itu menjadi duluan yang baik tentang bagaimana mahu mengurus kepercayaan awam.

Barangkali inilah juga yang seharusnya dilakukan dalam menangani isu rasuah dalam Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM). Bau rasuah begitu menyengat malah didakwa dilakukan secara berkumpulan. Cerita daripada orang dalam sangat menggerunkan.

Saban waktu kita mendengar berita kes rasuah oleh kastam yang berkait dengan penyeludupan pasir, kereta mewah dan terbaharu rokok serta arak. Walaupun tidak ditahan, ada yang didakwa di mahkamah. Paling tragis apabila Timbalan Ketua Pengarah Kastam, Datuk Shaharuddin Ibrahim ditembak mati pada 26 April lalu.

Rosak susu sebelanga

Benar, mereka adalah segelintir tetapi yang sedikit itu telah merosakkan susu sebelanga. Yang sedikit itu telah menenggelamkan semua khidmat bakti cemerlang dan dedikasi pegawai kastam mengutip cukai bernilai bilion ringgit setiap tahun untuk negara.

Hasil daripada operasi khas melibatkan pelbagai agensi diketuai SPRM itu setakat ini lapan pegawai termasuk Pengarah JKDM Perak didakwa di mahkamah. Dalam pertuduhan disebut mereka menerima rasuah bulanan secara berkumpulan. Empat lagi akan didakwa Isnin ini.

Susulan daripada itu, sebanyak 13 lagi pegawai dan kakitangan JKDM termasuk seorang lagi pengarah negeri direman tujuh hari bagi membantu siasatan sindiket seludup arak dan rokok membabitkan kerugian lebih RM4 bilion kepada negara sejak 2011.

Tangkapan besar-besaran seperti ini bukan baharu. Kes paling dekat ialah pada April 2011. Dalam operasi itu, SPRM merampas jutaan ringgit daripada sekurang-kurangnya lima pegawai kastam daripada 61 orang yang ditangkap.

Jumlah wang yang mereka ada di luar kemampuan gaji masing-masing. Dalam serbuan itu, SPRM menjumpai jongkong emas disorok di rumah salah seorang pegawai yang ditangkap sementara seorang lagi memiliki RM600,000 yang disimpan dalam beberapa beg di rumahnya.

Tidak sampai empat tahun, virus jijik itu muncul semula dalam tubuh pasukan kastam. Operasi tangkapan termasuk berjawatan kanan bermula 3 September lalu begitu menyedihkan. Yang juga mengejutkan, penemuan dadah bernilai RM25,000 di rumah salah seorang pegawai kanan JKDM. Dia dipercayai turut terlibat dalam sindiket pengedaran dadah kerana menurut polis mustahil syabu, candu dan ketamin yang dijumpai untuk kegunaan sendiri.

Sebab itu mengatasi masalah rasuah dalam tubuh JKDM tidak lagi boleh menggunakan cara biasa - bukan sekadar ditukarkan, rombakan atau ditahan dan dakwa di mahkamah. Hasil daripada operasi besar-besaran yang sedang berlangsung sekarang menunjukkan cara biasa itu kurang berkesan.

Bagaimanakah untuk meyakinkan orang awam apabila sebegitu ramai pegawai kanan kastam terpaksa diheret ke mahkamah? Selain prosedur operasi standart (SOP) diperbaiki, cara yang pedih tetapi terhormat harus dilakukan umpamanya seperti kes MRT Corp. atau kebocoran UPSR.

Ada pihak yang harus 'menjawab' dalam semua insiden ini agar integriti JKDM tetap terpelihara apatah lagi mulai April tahun depan jabatan ini akan mengurus hal lebih besar iaitu cukai barangan dan perkhidmatan (GST).

KREDIT UNTUK UTUSAN.COM: 
© Utusan Melayu (M) Bhd

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text