Social Icons

Sabtu, 20 September 2014

Kebangkitan Turki - Dari Perdana Menteri Ke Presiden: Apa Selepas Kejayaan Erdogan?


ANKARA: Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan akan menggantikan Abdullah Gul sebagai Presiden pada 28 Ogos ini selepas memperolehi kemenangan pusingan pertama beliau dalam Pilihan Raya pada Ahad.

Pilihan Raya merupakan kali pertama dilakukan di Turki untuk memilih secara langsung ketua negara dan ia telah menimbulkan tahap ketidakpastian tentang apa yang berlaku seterusnya.

Berikut adalah langkah-langkah yang dilakukan Erdogan, bergerak dari pejabat Perdana Menteri di Angkara ke Cankaya, istana presiden.

Erdogan letak jawatan sebagai Perdana Menteri
Walaupun kemenangan pilihan raya beliau, Erdogan masih secara rasmi Perdana Menteri Turki. Walau bagaimanapun dia perlu, dalam masa dua minggu yang akan datang, melepaskan jawatan yang disandangnya sejak 2003.

Erdogan menjadi presiden
Ini berlaku pada 28 Ogos, yang juga akan menandakan akhir tempoh tujuh tahun Gul. Penggal presiden kini hanya lima tahun, bagaimanapun Erdogan boleh berfungsi selama dua penggal bermaksud dia boleh terus berkuasa hingga 2024.


Pilih Perdana Menteri, pemimpin parti baru
Pihak Erdogan pada hari Isnin telah mengadakan mesyuarat pertamanya mengenai penggantinya sebagai pemimpin parti dan perdana menteri.

Pada Isnin, salah seorang pegawai mengumumkan parti itu akan mengadakan kongres luar biasa pada 27 Ogos sehari sebelum perasmian, untuk menyatakan persetujuan dengan Perdana Menteri baru yang juga akan menjadi pemimpin parti.

Sebagai presiden, Erdogan perlu diputuskan pautan rasmi dengan pemerintahan Parti Pembangunan dan Keadilan (AKP) yang diasaskan bersama.

Antara nama yang disebut-sebut akan memegang jawatan tersebut ialah Menteri Luar Ahmet Davutoglu selain Timbalan Perdana Menteri Ali Babacan.

Peluang untuk Gul kembali ke jawatan itu - dilihat sebagai mustahil sehingga baru-baru ini - meningkat semalam apabila beliau mengumumkan beliau akan menyertai semula AKP selepas meninggalkan pejabat.

Nampaknya Erdogan mahu mencalonkan penggantinya sendiri dan tidak mempunyai niat untuk berada di tepi walaupun untuk beberapa hari di antara dua pekerjaan beliau.

Masa bagi 27 Ogos kongres bermakna pemindahan kuasa akan berlaku lebih kurang pada masa yang sama.

Keputusan rasmi diterbitkan
Erdogan telah menolak melangkah turun dari jawatan sama ada sebagai ketua AKP atau Perdana Menteri sehingga beliau menjadi presiden. Walau bagaimanapun dari segi teknikal, dia akan kehilangan kedudukannya sebagai seorang Ahli Parlimen dan begitu juga perdana menteri sebaik sahaja keputusan rasmi diterbitkan dalam beberapa hari. Bagaimana isu ini akan diatasi tidak jelas.

Pilihan raya perundangan
Pilihan raya perundangan dijadualkan untuk Jun 2015 yang akan menjadi ujian penting populariti untuk AKP, Perdana Menteri yang baru dan mungkin juga untuk Erdogan sendiri.

Bergerak untuk mengubah perlembagaan
Erdogan mahu memerintah sebagai presiden - sebelum ini sebahagian besarnya kedudukan istiadat - dengan kuasa yang lebih dan mengubah Turki daripada sistem parlimen sekarang kepada yang presiden.

Walau bagaimanapun menukar perlembagaan memerlukan majoriti dua pertiga di Parlimen, dalam erti kata lain 367 Ahli Parlimen mengundi memihak daripada 550.

Tetapi AK pada masa ini hanya mempunyai 313 anggota di Parlimen dan percubaan sebelumnya untuk menukar perlembagaan gagal kerana kekurangan apa-apa perjanjian dengan pihak lain.

Oleh itu pihak yang akan mencari kemenangan besar dalam pilihan raya parlimen.

Jika AKP gagal untuk menukar perlembagaan maka Erdogan perlu memerintah sebagai pemimpin kuat dengan undang-undang yang sedia ada, yang boleh menyebabkan ketegangan dalam masyarakat.

Dia berusaha untuk menggunakan kuasa eksekutif presiden yang sah dari segi undang-undang tetapi setakat ini belum digunakan oleh pendahulunya.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text