Social Icons

Sunday, 23 February 2014

Kerana Dialah Allah Menciptakan Alam Ini

Dalam sebuah hadith yang daif (lemah sanadnya) Rasulullah saw menyebut “Cahaya aku adalah yang pertama diciptakan Tuhan”

Di dalam kitab Injil, Nabi Isa a.s memberitahu kepada umatnya, "Bahawa Nabi selepas aku adalah Ahmad (Nabi Muhammad), jikalau kamu bertemu dengannya, berimanlah dengannya, dan kerana dialah Allah menciptakan alam ini."

Nabi Adam a.s. juga pernah melihat dua kalimah iaitu “Allah” dan “Muhammad” bercantum. Allah juga berfirman kepada Nabi Adam “Kerana dialah aku ciptakan kamu.”

Diriwayatkan tatkala Nabi Adam dikeluarkan dari syurga, Baginda melihat tertulis pada tiang-tiang ‘Arasy dan setiap tempat dalam syurga nama “Muhammad” diiringi selepas nama Allah, lalu berkata Adam, “Wahai Tuhan! Siapakah Muhammad ini?” Firman Allah, “Ini ialah anakmu yang jika tidak kerana dia, nescaya Aku tidak akan menciptakanmu.”

Alam ini juga dicipta dari cahaya, dimana semua ini telah diakui oleh fakta sains moden. Saintis telah membuat kajian dan menemui asal usul alam ini bermula dari cahaya yang kecil, lebih kecil dari biji sawi atau atom. 
 
Terdapat juga hadith yang lemah sanadnya yang menyebut bahawa syurga dan neraka juga dicipta dari cahaya.“ Dari cahaya (Nur Muhammad) seluruh yang ada dicipta dan diwujudkan; syurga, neraka, dunia, akhirat, para malaikat, arasy, kursi, sirat, manusia, jin, haiwan, lain-lainnya.” 
 
Setiap cahaya iman manusia mempunyai ‘connection’ dengan cahaya Nabi kerana ibu cahaya iman adalah cahaya Nabi kita (Nur Muhammad).
 
Lihat sumber: http://nasbunnuraini.wordpress.com

0 comments:

Post a Comment

 

Sample text

Sample Text

Sample Text