Social Icons

Saturday, 28 February 2015

Dahsyatnya, Ajaibnya Dan Luar Biasanya Nilai Manusia

 

Manusia adalah makhluk ciptaan Allah yang dahsyat lagi ajaib. Maksudnya kita semua adalah spesis dahsyat dan ajaib. Kita spesis luar biasa. 

Sebagai manusia kita diciptakan Allah dengan 'sebaik-baik' kejadian. Maknanya kejadian yang terbaik, paling hebat, paling agung dan paling istimewa berbanding ciptaan Allah yang lain. Wah!! begitu sekali Allah buatkan untuk kita yang bernama manusia.

Allah perlakukan kita jadi hamba dan khalifah di dunia. Dengan Allah kita kena jadi hamba yang kenal, cinta dan takut Allah. Di atas dunia, Allah 'assgnmentkan' kita supaya bertindak selaku pemimpin, pentadbir dan pengurus dunia mengikut cara Allah dan Rasul.

Khalifah itu wakil Allah. Ertinya Allah yang maha hebat itu pilih kita manusia sebagai wakilNya. Tentulah bukan sebarang makhluk, manusia ini. Maknanya kita semua sudah ada ciri luar biasa, hebat, gagah dan sebagainya - yang semuanya kena digunakan untuk membesarkan dan mengagungkan Allah.

Kerja kita di atas muka bumi ialah supaya Allah dan Rasul itu dicintai, ditakuti, dirindui, dikagumi, disayangi, disanjungi, dipromosi, digilai dan sebagainya. Ha!! begitulah beratnya tugas wakil Allah. Kalau kita buat kerja ini dengan sepenuh jiwa raga kita, Allah akan jadi CEO bagi syarikat bisnes kita. Allah akan jadi penasihat kehormat bagi rumah tangga kita. Allah akan jadi pembela perjuangan kita. Allah tahulah bagaimana membalas kerja-kerja kita. 

Sebab itu, orang mukmin itu luar biasa keadaannya. Dia sanggup terima apa saja dari Tuhannya kerana dia sedar itu semua adalah baik untuknya. Semuanya positif. Semuanya dipandang dan diterima dengan redha dan syukur. Hatinya kaya dengan penyerahan total kepada penciptaNya. Dibuat apa saja oleh Allah, dia akan berbahagia menyambut dan menanggungnya. 

0 comments:

Post a Comment

 

Sample text

Sample Text

Sample Text