Social Icons

Jumaat, 27 Februari 2015






Dari kecil, kami berdua rapat. Maksudnya Pak Lang yang mengikutnya ke mana dia pergi. Kami naik basikal tua ('gerek'). Pak Lang membonceng. Kami tangkap ikan, tahan taut, tebang pisang, cari pucuk kayu, buah-buahan dusun, cari ikan - gagau ikan dalam bendang atau dalam selut (bahasa Kedah sebut 'kelebork'). Sekarang beliau -


Lebah kelulut merupakan lebah yang bersaiz kecil berbanding lebah madu yang biasa kita lihat. Lebah kelulut juga mempunyai habitat yang agak pelik iaitu dalam tunggul-tunggul kayu.

Maka tidak hairanlah kenapa para pengusaha menggunakan rumah kotak yang diperbuat daripada kayu sebagai pelindung koloni lebah kelulut.

Lebah jenis ini tidak menyengat seperti lebah biasa. Maka, tidak perlu risau untuk risiko terkena sengatan berbahaya.

Madu yang dihasilkan oleh lebah kelulut ini tidaklah sepekat madu tualang yang banyak di pasaran sekarang. Ia dapat dilihat daripada tesktur warnanya. Namun begitu, khasiat madu kelulut ini masih ajaib seperti yang dijangka.

Madu lebah kelulut merupakan madu yang tinggi khasiatnya kerana saiz lebah yang begitu kecil membolehkan ia menyedut madu daripada bunga jauh lebih dalam.

Dikatakan bahawa pihak MARDI telah melakukan pelbagai penyelidikan berkenaan lebah kelulut ini. Nampaknya memang ia antara sumber terbaik untuk kesihatan. Sehingga hari ini, lebih kurang 30 spesis lebah kelulut dikumpul.
Antara Khasiat Madu Kelulut Yang Ajaib
Kencing manis
Strok
Kanser
Hipertension
Gaut
Sakit sendi
Kuatkan tenaga batin
Anti penuaan
Jerawat
Kudis, kurap atau jangkitan kulat pada kulit
Tingkatkan metabolisme
Memulihkan kecederaan dalaman

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text