Social Icons

Khamis, 25 Julai 2013

Abuya Sumber Perpaduan

 
Pak Lang paparkan tulisan dalam blog AnjangMuor mengenai perpaduan menurut pandangan dan pengalaman Abuya. Ada orang anggap jemaah Abuya hanya berlaku semasa Abuya ada saja. Selepas Abuya tiada, semuanya disembunyikan. Sedangkan yang sedang wujud di dalam GISB sekarang adalah apa yang berjaya Abuya cetuskan. Ianya terus bersambung. Tidaklah payah untuk difaham. Apa-apa pun eloklah kita renungi tulisan Syeikh Harun Taat ini untuk kita fahami situasi sebenarnya..
Salam ceria.
Bila ada orang mendakwa Abuya atau jemaah Abuya punca perpecahan di dalam masyarakat Islam Malaysia, korang boleh terima ke? Anjang rasa, bukan korang je, ramai lagi tak boleh terima, cuma oleh kerana ada sebab-sebab tertentu, mereka tak dapat luahkan dengan kata-kata. Lagipun TV tak panggil depa. Anjang memang tak boleh terima, sebab apa?

Perpaduan tu soal dalaman. Bersatu tu soal dalaman. Bermula dengan unsur dalam diri manusia. Korang jangan tertipu dengan perkara luaran. Ia betul-betul bermula dari unsur dalaman iaitu fikiran dan perasaan. Akal dan hati. Akal dan hati tu di mana? Dalam diri korang la. Dalam diri kita. Kalau cara berfikir dan berperasaan sama, barulah bersatu, berpadu. Kalau takat berkumpul ramai-ramai tu baru bertemu, berkumpul.

Sebab itu Abuya bawa pengikutnya dan simpati perjuangannya ke arah takutkan Tuhan dan rindukan Nabi. Takut itu soal rasa. Elemen dalam diri manusia. Rindu itu pun dalaman. Abuya ajak berkasih sayang sesama manusia. Dengan dasar-dasar beginilah saja manusia boleh bersatu, boleh berpadu. Manusia kalau sama-sama cinta dan takut Tuhan, mereka tak akan bergaduh. Kalaupun tercetus permusuhan, akan segera bermaaf-maafan. Kerana asasnya kuat. Asasnya bergantung pada Allah yang Maha Pengasih. Maha Penyayang.

Hasilnya lahirlah lahirlah aktiviti-aktiviti yang menambah perpaduan di tengah masyarakat. Sebagai contoh, di era Al Arqam, Abuya adakan ceramah umum, kelas fardhu ain dan kursus Kefahaman Islam, maka suburlah fikiran dan jiwa masyarakat Malaysia untuk menuntut ilmu, menambah Kefahaman. Bersatu untuk sama-sama melaksanakan syariat dan mengamalkan sunnah. Sedangkan waktu itu orang sibuk dengan sijil dari menara gading dan berbangga dengan cara hidup barat.

Abuya memulakan kesedaran pentingnya makanan halal dengan mengeluarkan produk-produk halal seperti sos cili, tomato, kicap, mi kuning, taucu dll atas dasar makanan yang halal membentuk hati yang bersih. Yang menjadi target Abuya adalah hati. Unsur dalaman. Tempat jatuhnya hidayah Tuhan. Wadah nilaian Allah. Maka bersatulah rakyat Malaysia Muslim untuk mendapatkan makanan yang halal. Siapa boleh nafikan perkara ini?

Begitu juga Abuya lancarkan akhbar dan majalah Islam, show dan hiburan Islam, rangkaian restoran di seluruh dunia dan kini TV Nur Muhammad dan Ekspo makanan halal yang kesemuanya menjadi sebab terjalinnya hubungan perpaduan di tengah masyarakat dunia. Bukan sahaja di kalangan orang Melayu, malah berbagai bangsa. Bukan saja di Malaysia, bahkan melepasi sempadan antarabangsa.

Abuya rancang perkahwinan anggota jemaahnya demi untuk Islam. Orang Malaysia berkahwin dengan rakyat Indonesia, Thailand, Singapura, Australia, Perancis, Jordan yang hasilnya lahirlah perpaduan peringkat global. Bila dah anak menantu merata negara. Ipar duai berlainan benua. Maka hilanglah sempadan bahasa, geografi dan politik. Yang ada hanya perpaduan berasaskan kasih sayang. Berdasarkan cinta Dan takut Allah.

Itulah yang anjang faham tentang perpaduan. Korang macam mana? Sebab itu Abuya, bila berkawan dengan seseorang terus berpanjangan. Ummu Anas, isteri seorang menteri di Jordan bukan setahun dua mengenali Abuya, dah puluhan tahun. Terus setia membantu dan membela jemaah Abuya. Sidi Abu Khalid, Syeikh Kabilah Bani Syammar bersahabat dengan Abuya juga puluhan tahun. Bila anjang katakan padanya bilangan anak-anak Abuya (ahli jemaah) di Irbid dan Jerash yang hanya puluhan orang, dia komen spontan: “Itu dah kira 1 Kabilah!”, padanya ramai sebab boleh memberi khidmat pada masyarakat.

Ramai lagi simpati dan penyokong perjuangan Abuya di seluruh dunia yang nampak Abuya adalah pembawa perpaduan. Kalau bukan kerana itu tak kan pihak berkuasa Thailand boleh memberi kerjasama dengan Jemaah Abuya seperti yang berlaku di Ekspo Satun. Kalaulah bukan lambang perpaduan dan kasih sayang, tak mungkin satu keluarga Kristian di Filipina amat menyanjungi Abuya. Orang-orang Budha di Thailand merindu Abuya. Simpati-simpati di kalangan masyarakat Arab di Mesir, Jordan, Syria merasa kehilangan Abuya.

Ketika Saiyidah Khadijah RA membawa Nabi Muhammad SAW bertemu dengan bapa saudaranya, Warqah bin Naufal yang pakar ilmu-ilmu kitab terdahulu, apakah ulasan beliau.
“Alangkah, kalaulah aku masih muda remaja, nescaya aku akan membela dan mempertahankanmu ketika kamu diusir keluar oleh kaummu.”
Jawab Nabi SAW spontan, “Apakah aku akan diusir oleh kaumku?!”
“Tiada siapa yang membawa seperti yang kamu bawa melainkan dia akan dihalau oleh kaumnya.”

Ya, begitulah yang terjadi di Malaysia. Di ketika ramai orang satu dunia melihat apa yang jemaah Abuya bawa adalah kebenaran, ada segelintir manusia yang melihat sebaliknya. Susah memberi kerjasama walhal Abuya dan jemaahnya hanya inginkan kebaikan yang juga idaman semua orang. Iaitu perpaduan, bersatu, kasih sayang, kerjasama, tolak ansur, bermaaf-maafan, keadilan, pembelaan yang berasaskan takut dan cintakan Tuhan.

Ampun maaf.

Otw ke TM.
10.30am, Jul 25, 2013

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text