Social Icons

Isnin, 16 Disember 2013

Apakah Kelayakan Bagi Menerima Zakat Pada Janda Dan Anak Yatim

ISU anak-anak yatim yang terbiar, ibu tunggal dan warga emas yang tidak terbela banyak dimainkan di media sosial dan media massa. Oleh itu, saya ingin mendapatkan kejelasan daripada pihak ustaz, kenapakah masih ramai dalam kalangan armalah (ibu tunggal), warga emas, anak-anak yatim dan orang-orang yang sebatang kara yang tidak disantuni dengan wang zakat di negara ini? Harap pencerahannya.

Jawapan:

Alhamdulillah, diucapkan terima kasih dan tahniah di atas keprihatinan saudara dalam mengikuti isu dan perkembangan semasa. Tidak dinafikan, memang ada kes warga emas yang diabaikan dan anak-anak yatim yang diambil kesempatan di mana-mana. Namun persoalannya, adakah benar mereka ini asnaf zakat dan semuanya layak mendapat zakat?

Oleh itu, moga-moga juga jawapan yang saya sajikan ini mampu memberikan sedikit pencerahan dan kejelasan terhadap kekeliruan dalam memahami siapakah yang disebut sebagai asnaf atau mustahiq (mereka yang berhak) ke atas zakat, sebagaimana yang sepatutnya, sesuai dengan apa yang dikehendaki di dalam ajaran Islam itu sendiri, insya-Allah.

Sebelum itu, suka dinyatakan di sini bahawa memahami siapakah yang dianggap mustahiq atau asnaf zakat itu adalah amat penting. Ini kerana, dengan memahami siapakah asnaf, maka ia dapat mengelakkan masyarakat awam daripada membuat kenyataan yang salah dek kerana tanggapan yang salah.

Tidak disangkal, memang ramai orang awam yang telah memberikan komen dan teguran, kenapakah pihak institusi zakat seperti Lembaga Zakat Selangor (LZS) tidak memberikan perhatian yang lebih kepada kalangan insan istimewa seperti di atas. Mereka menyatakan, ibu tunggal dan anak-anak yatim sepatutnya diberikan wang zakat, kerana status mereka tersebut.

Hakikatnya, ramai umat Islam yang gagal memahami bahawa wang atau harta zakat bukanlah boleh disalurkan mengikut sekehendak hati kita. Ini kerana, di sana sudah ada asnaf atau mustahiq yang wajib dipatuhi dalam pengagihannya. Sebab itulah, bagi orang yang memahami hukum zakat, maka mereka sedar, tugas mengagihkan zakat kepada mustahiqnya adalah jauh lebih sukar berbanding mengutip zakat.

Ini kerana, sebelum wang zakat itu boleh diberikan kepada mereka yang mengaku dirinya asnaf zakat, maka mereka hendaklah dipastikan terlebih dahulu memang benar-benar merupakan asnaf yang layak di sisi syarak. Kelalaian sehingga menimbulkan kegagalan dalam mengenal pasti kelayakan itu, boleh menyebabkan wang zakat tersalah sasarannya. Maka kesalahannya akan terbeban di bahu para amil zakat.

Hal ini bukanlah sesuatu yang enak untuk dipikul, kerana hakikatnya ia akan menyebabkan para amil akan dipersoalkan di hadapan Allah SWT kelak. Anas bin Malik r.a meriwayatkan perihal seorang lelaki telah mendatangi Nabi Muhammad SAW dan menanyakan kepada baginda, apakah dikira masih terhutang zakatnya kepada Allah SWT, seandainya pihak yang menguruskan zakatnya gagal berlaku amanah atau menyeleweng?

Lalu Nabi menyatakan, dia tidak akan menanggung sebarang hutang zakat kepada Allah SW, kerana kegagalan itu bukan salahnya, tetapi ia akan dipertanggungjawabkan kepada mereka yang telah menyelewengkannya. Hadis ini dikeluarkan oleh Imam Ahmad.

Maka, menjadi kewajipan kepada LZS misalnya, untuk wajib berusaha memastikan hanya mereka yang benar-benar berstatus asnaf atau mustahiq yang berhak mendapat haknya di sisi zakat dan disantuni dengan sewajarnya. Ertinya, zakat tidak mengira status, tidak semestinya ibu tunggal, anak yatim dan orang tua itu mesti diberikan zakat, kerana tidak semestinya mereka itu sudah termasuk ke dalam kelompok asnaf yang lapan.

Hal ini bersandarkan kepada sebuah hadis yang dikeluarkan oleh Qabishah bin Muharik al-Hilali, iaitu Nabi SAW pernah memberitahu kepadanya: Wahai Qabishah! Sesungguhnya meminta-minta itu tidak boleh (haram), kecuali untuk tiga golongan (dan salah satunya, orang yang ditimpa kemiskinan, (dan disaksikan atau diketahui oleh tiga orang yang dipercayai bahawa dia memang miskin), maka orang itu boleh meminta-minta, sampai dia memperoleh sumber penghidupan yang layak bagi dirinya. Selain daripada tiga golongan itu, haram baginya meminta-minta, dan haram pula baginya memakan hasil meminta-minta itu. (riwayat Imam Muslim)

Nota: Jawapan disediakan oleh Ustaz Hamizul Abdul Hamid, Eksekutif Komunikasi Korporat, Lembaga Zakat Selangor (MAIS) dan sebarang kemusykilan boleh diemailkan kepada hamizul@e-zakat.com.my atau sila layari www.e-zakat.com.my atau http://blog.e-zakat.com.my/ untuk maklumat lanjut.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Bicara_Agama/20131213/ba_03/Kelayakan-janda-dan-anak-yatim#ixzz2ne3XNsse
© Utusan Melayu (M) Bhd

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text