Social Icons

Sabtu, 5 April 2014

Cerita Hantu Dan Makhluk Halus

Terlebih dahulu Pak Lang mohon ampun maaf kerana paparan kali ini kelihatannya banyak bercerita tentang diri Pak Lang. Pak Lang memohon keampunanNya awal-awal. Tujuan Pak Lang ialah untuk anak cucu sekelian memahami situasi yang kami telah lalui. Anak-anak zaman sekarang agak sukar bertemu situasi yang telah kami tempuh dan lalui. Bacalah paparan ini sekadar untuk mendapat cerita dan pengalaman kami yang diberi peluang oleh Tuhan menempuhnya terlebih dahulu daripada kalian.

Pak Lang bukanlah jenis yang berani sangat. Tapi rasanya tidaklah dalam kategori penakut. Mungkin mengingat pesan orang tua-tua di kampung: "Kalau berani jangan berani sangat, kalau takut, janganlah penakut sangat!!" Jadi memang watak semula jadi beginilah. Kalau pun ada di lihat macam berani, itu sebenarnya lebih kepada suka menyambut cabaran atau mahu bertanggung jawab.

Sebenarnya berani kerana Allah itu sifat terpuji di sisi Tuhan. Manakala takut mati pula sifat yang keji dan termasuk dalam sifat mazmumah (tercela). Berani perlu dilatih dan diasuh. Ianya satu sifat yang wajib ada di dalam diri setiap peribadi muslim. Dengan sifat beranilah Islam itu dapat ditegakkan dan diperjuangkan. Mati syahid adalah menifestasi dari keberanian.

Sejak kecil, suasana di perkampungan Felda yang baru diteroka sangat membentuk jiwa remaja Pak Lang. Panas terik, kemarau panjang, kebakaran hutan, binatang bisa serta gangguan jin, hantu jembalang merupakan persekitaran yang terpaksa diharungi. Berani atau tidak mesti ditempuh. Menaiki basikal tua seorang diri pada jam 1, 2 pagi di tengah hutan kebun getah - kerana itulah laluan yang ada untuk sampai ke rumah, adalah perkara biasa. Kalau menoreh getah jam 3 pagi hingga ke Subuh seorang diri sudah menjadi rutin kehidupan seharian terutama ketika cuti sekolah dan ketika menunggu keputusan SPM

Sepanjang usia, Pak Lang tidak pernah bertemu apa yang dikatakan 'hantu'. Tetapi 'dihimpit hantu' ketika tidur itu memang ada berlaku. Menyaksikan orang lain 'dimasuki makhluk halus' pula adalah kebiasaan. Bahkan ketika di kampung, selalu melihat bomoh-bomoh berubat secara 'menurun' iaitu jin masuk ke tubuh tok bomoh dan jin itu bercakap dengan suara besar garau. Itulah pengalaman melihat hasil perrcampuran makhluk alam lahir iaitu manusia dengan makhluk alam ghaib iaitu jin dan sebagainya.

Kalau pun boleh dikatakan berani, tidaklah seperti Tuan Lokman yang berani turun mandi di Sungai Jamburias yang berdekatan dengan kampung Sempadan - seorang diri di malam hari!! Sungai Jamburias itu di tengah hutan. Lokasinya menyeramkan!! Lagi pula di dalam air - apa saja boleh berlaku. "Beraninya dia" kata Pak Lang dalam hati mendengar Tuan Lokman bercerita pengalamannya.

Tahun 1978, Pak Lang mula masuk mengaji di pondok (madrasah pengajian agama dengan penguasaan kitab klasik Islam). Setiap pelajar pondok akan diberikan sebuah 'rumah pondok' sebagai tempat tinggal. Keluasannya 10kaki x 10kaki. Ianya tergantung kepada siapa yang mahu tinggal di situ. Keluasannya mungkin lebih kecil dan mungkin juga lebih besar. Rumah pondok beratap rumbia atau nipah itu cukup untuk seorang pelajar. Di situlah dia tidur / rehat, sembahyang sunat / sembahyang malam, mutolaah (mengulangkaji) kitab, menghafal, membaca, memasak, makan-minum dan ruang tamu. Walaupun aktivitinya kedengaran berbeza, sebenarnya semua itu dilakukan di tempat yang hampir sama. Tidak ada ruang lain di dalam rumah pondok seluas itu.

Jadi, setiap kali masuk sekolah atau madrasah pondok, Pak Lang diminta duduk di sesebuah rumah pondok yang dikatakan berhantu. Semua pelajar tidak mahu tinggal di situ. Mereka takut sebab cerita tentang rumah pondok berkenaan sudah didengar mereka bahkan mereka mendengar sendiri daripada orang yang pernah mengalaminya.

Apa boleh buat, Pak Lang tidak ada pilihan. Sebagai seorang yang datang dari keluarga kurang berada, membina rumah pondok sendiri adalah tidak mungkin. Maka pilihan yang ada ialah duduk sahaja di rumah berhantu itu kerana ianya telah diwakafkan oleh pemiliknya. Orang yang tidak mampu ada hak untuk duduk di situ.

Malam pertama tidur dalam keadaan siap membaca bermacam-macam ayat pendinding. Cuba untuk tidak mahu tidur kerana takut di bawa jin ke kuburan. Nanti bangun pagi sedar-sedar sudah ada di kubur seperti yang mereka ceritakan. Biasanya dek letih dengan perjalanan jauh, akhirnya mata terlelap juga. Alhamdulillah sebaik bunyi 'tarhim' dikumandangkan di surau, Pak Lang terjaga dan alhamdulillah, masih di tempat yang sama.

Itulah pengalamannya. Semua rumah pondok berhantu, mereka minta Pak Lang tinggal di situ. Sehingga hari ini, tidaklah pernah Pak Lang dibuat apa-apa oleh makhluk halus ini.

Walaubagaimanapun semasa di Mekah - ketika dalam tahanan di Jeddah, Pak Lang terperasan selalu didatangi mimpi. Mimpi sebegini agak menarik kerana ianya dapat diingat selepas bangun tidur. Bahkan sampai berhari-hari pun masih diingati mimpi berkenaan. Sememangnya sejak kecil, mimpi-mimpi sebegini tidaklah selalu berlaku. Biasanya mimpi tetapi tidak dapat diingat sebaik terjaga.

Pak Lang perasan mimpi sebegini berlaku pada tempat tertentu. Apa yang Pak Lang yakin ianya ada kaitan dengan 'laluan ruh'. Kalau kita tidur atau duduk di laluan ruh, maka ruh kita akan ikut berinteraksi dengan ruh2 yang lalu lalang. Itulah punca berlakunya mimpi. Ini hanyalah pandangan peribadi Pak Lang.

Jadi semasa di dalam Depo Tahanan Imigresen Jeddah, Pak Lang selalu mengalami mimpi sebegini. Samada sedang tidur atau sedang duduk sambil menunggu waktu solat, terlelap sedikit sahaja pun, pasti akan bermimpi. Macam-macam pula mimpinya dan anehnya lagi ia tidak mudah dilupakan. Pak Lang mencatit semua mimpi berkenaan serta tarikhnya.

Baru-baru ini, ketika Pak Lang mengunjungi satu tempat, Pak Lang rasa seram sehingga meremangkan bulu roma. Tidak tahu apa yang berlaku tetapi akhirnya barulah diceritakan betapa kuatnya gangguan makhluk halus di kawasan itu. Pak lang memang susah hendak berlaku meremang bulu roma tapi kalau sudah bulu tengkok pun berdiri, ertinya tempat itu bukan sembarang. Kata orang tua-tua tempat itu 'keras'!!

Jadi untuk akhirnya, Pak Lang senaraikan di bawah ini tanda-tanda yang boleh dikesan kewujudan makhluk halus di sekitar kita. kadang-kadang kita boleh mengambil gambar makhluk ini lantaran terlalu hampirnya mereka dengan kita.

Apa pun, Pak Lang cenderung mengatakan unsur makhluk halus tidak mustahil ada kaitannya dengan kehilangan MH370. Janganlah kita terlalu hendak meng-akal-kan apa saja yang berlaku. Sebenarnya ada banyak perkara yang terjadi di dunia ini adalah hasil interaksi kita dengan alam ghaib atau alam yang diduduki atau dikuasai makhluk jin dan sebagainya.

Ianya di luar fikiran logik kita sebagai manusia. Kita perlu menerima hakikat alam ghaib juga wujud bahkan ianya lebih luas dan menakjubkan!!Kita tunggulah apa yang akan tersingkap akhirnya berkenaan MH370 ini.


"Ya Allah tunjukkanlah kepada kami apa yang sebenarnya berlaku kepada MH370 dan semua hambaMu yang berada di dalamnya. Kami memohon padaMu kerana Engkaulah sebaik-baik tempat untuk kami mengadu!!"

2 ulasan:

  1. Assalamualaikum waRahmatullah waBarakatuh
    Shalawat Salam Rasulullah Muhammad SAW
    Bismillahirahmanirahim,

    fenomena MH 370
    perhatikanlah tanda tanda zaman

    Hai Ahli Kitab, mengapa kamu mengingkari ayat-ayat Allah, padahal kamu mengetahui (kebenarannya).(QS. 3:70)
    Allah SWT mencela para Ahli Kitab yang mengingkari ayat-ayat Allah; padahal mereka mengetahui dalam kitab mereka sendiri kedatangan Nabi Muhammad SAW. Kemudian Allah SWT menandaskan bahwa mereka sendiri tidak saja telah mengetahui bahwa Nabi Muhammad SAW akan datang bahkan sifat-sifatnyapun telah mereka ketahui. Karena itu mereka seharusnya mengakui kenabian Muhammad SAW, akan tetapi karena sifat dengki yang mencekam jiwa mereka, maka mereka terjerumus ke dalam lembah kehinaan. Mereka tidak dapat lagi melihat pancaran kebenaran, sehingga mereka terombang ambing dalam kesesatan.

    batas ilmu adalah keyakinan
    keyakinan merupakan sesuatu yang abstrak namun hidup dalam setiap fitrah manusia
    Kadar keyakinan berbanding lurus dengan karat Hati,
    ukuran kesempurnaan karat Hati adalah bershalawat kepada Rasulullah Muhammad SAW

    sesungguhnya keyakinan yang sempurna melampaui seluruh ilmu demikian Sayidina Ali KW RA

    Muhammad Muhammad Muhammad
    Shollu a'la Nabi SAW....

    Duhai Insan Mulia Cahaya segala Cahaya
    Rasulullah Muhammad SAW
    tak ada asbab kejadian Pembaharu dalam setiap siklus Kehidupan kecuali Engkau yaa Mustafa

    Rasulullah Muhammad SAW
    Namamu SAW terdengar nyaring bersahutan di langit semesta alam ...
    membangunkan dan tak ada lagi kematian sesudahnya kecuali Hidupnya cakrawala Hati Qalbi Salim

    Tak ada kekuatan yang sanggup menahan Terbitnya Sang Fajar
    Makkah Madinah
    Muhajirin Anshar
    Ikhwan Asoib
    Seruan yang membangunkan tidur Ashabul Khafi
    Bangkitlah ...
    Sempurna Bentuk dan Kejadian hingga ditiupkan RUH maka HidupQS

    larut dalam argumentasi MH370 bukanlah tujuan orang yang beriman, mengimani serta mengambil hikmah akan tanda tanda zaman adalah hal yang cerdas lagi bijaksana
    Shollu a'la Nabi SAW

    BalasPadam
  2. Cerita sedang tidur di bilik kemudian dipindah ke kawasan kuburan nampaknya cerita yang sangat masyur :)

    Kalau pengalaman saya dan kawan2 di rumah sewa, uang 1 juta rupiah buat bayar sewa dipindahkan dari tas saya ke kamar kawan yang sedang pulang kampung sedangkan kamar itu dalam keadaan terkunci.

    http://makhfudsaptadi.blogspot.com/2014/03/boeing-777-200-mh370-hilang.html?m=1

    Jadi bukan mustahil bila pesawat besar pun bisa dihilangkan

    BalasPadam

 

Sample text

Sample Text

Sample Text