Social Icons

Jumaat, 18 April 2014

Tragedi Feri Karam : Video Serta Cerita Dari Penumpang Yang Terselamat


Insiden FERI KARAM di Perairan Korea Selatan awal pagi Rabu kini mendapat KECAMAN daripada Pelbagai Pihak selepas Laporan mengenai Penumpang Feri DIARAH untuk Duduk ditempat masing-masing ketika Kejadian itu berlaku dan bukannya Mengarahkan mereka untuk KELUAR MENYELAMATAKAN DIRI Cerita Para Penumpang yang BERJAYA DISELAMATAKAN.

Mereka telah Menceritakan Pengalaman dimana mereka disuruh oleh Pihak KRU KAPAL untuk kembali ke tempat masing-masing dan Tidak Dibenarkan BERGANJAK ke mana-mana. Bagi mereka yang Mengikut ARAHAN tersebut, Peluang untuk mereka MENYELAMATKAN hilang selepas Feri tersebut mula Ierangkat ke sebelah bahagian, seterusnya TERBALIK dan terus KARAM ke dalam Lautan.

MANGSA yang TERSELAMAT, Kim Sung-Mook memberitahu beliau Terpaksa BERGELUT ketika hendak Menyelamatkan kira-kira 30 pelajar, "Saya Tidak Dapat pergi ke RUANG UTAMA kerana Seluruh Feri sudah menjadi CONDONG, Kapal sudah mula Ditenggelami Air dan mereka Tidak Mampu berpegang kepada apa-apa pun, tidak mampu untuk Merangkak kerana Lantai LICIN dipenuhi Air dan sangat condong".

"Dengan menggunakan HOS KEBAKARAN Saya BERJAYA Menarik Beberapa Pelajar, tetapi mereka TERLALU RAMAI dan Saya Tidak Mampu untuk MEMBANTU Kesemua Mereka". Seorang lagi Pelajar berkata "Kebanyakkan Penumpang Terus Duduk di tempat sendiri Selama ‘30 ke 40 minit’ selepas Kapal tersebut mula Ditenggelami Air, Selaras dengan Arahan yang diterima daripada Anak Kapal dan ke atas Sistem Tannoy Dalaman".

"Mereka terus berkata perkara yang sama iaitu 'Duduk Setempat dan Jangan bergerak', Kami pula TERTANYA-TANYA Sesama Sendiri 'Kita tidak mahu berganjak ke ?', 'Kita Tidak Mahu Cuba Untuk Keluar Ke ?’, Tetapi Pengumuman dalam Feri Memberitahu bahawa BANTUAN akan tiba dalam 10 minit", Maka atas sebab itu Ramai yang Tidak Mahu Bergerak dan Terus Duduk ditempat Masing-Masing".

Mengikut Para Pemerhati pula berkata "DISIPLIN Merupakan Satu Perkara yang AMAT PENTING dalam SISTEM PENDIDIKAN di Korea Selatan dan Membuat Kesimpulan bahawa Seramai 375 Pelajar Remaja tersebut hanya MENGIKUT ARAHAN yang diberi kepada Mereka oleh Anak Kapal. "Jika Kami Disuruh untuk Keluar lebih Awal, lebih ramai daripada kami dapat MELOMPAT ke dalam Air".

Tetapi ramai duduk di tempat sendiri seperti yang diarahkan, Sebaik sahaja Kapal Seberat 6,825 tan itu TERANGKAT, ia nya terus TERBALIK dalam keadaan MENEGAK 90 Darjah sebelum Terbalik Sepenuhnya dan Akhirnya TENGGELAM ke dalam Lautan. Namun Kapten lapal SEWOL, Lee Joon-Seok merupakan antara Orang Pertama BERJAYA Menyelamatkan Diri sebelum Feri Karam.

Setakat ini hanya 179 Orang Penumpang Feri telah BERJAYA DISELAMATKAN, ini menyebabkan Ramai Ahli Keluarga KHUATIR Memikirkan Nasib 287 lagi Penumpang yang masih belum Ditemui dan Ditakuti masih TERPERANGKAP didalam Feri yang Karam. Sementara itu Kapten Kapal sedang DISOAL SIASAT oleh Pasukan Penyiasat berkaitan Kejadian tersebut. Dicatat oleh Mat Indera Sipejuang di 7:06:00 PG

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text