Social Icons

Rabu, 30 April 2014

Pakatan Rakyat - Sedang Dan Akan Berpecah?

Isu-isu yang berlegar di dalam parti komponen PR semakin banyak dan membesar. Masihkah PR kekal dengan 52 peratus undi popular sekarang ini? Walaupun PR kekal 'bersatu' dalam menghadapi kerajaan BN, kerapuhan perpaduan dalam sesama PR semakin terasa. Momentum 'kemenangan' yang dialami sebelum ini semakin berkurangan. 

Adakah dengan 'bersuluknya' Dato' Seri Anwar di penjara selama 5 tahun nanti akan terus membuatkan PR terus merosot? Ini adalah suatu hal yang menarik untuk diperhatikan. Tambahan pula ketiadaan Karpal Singh di saat begini tidak juga meredakan goncangan isu hudud dari terus berlaku. Ramai pula tokoh DAP yang saling menolak hudud yang diperjuangkan PAS. Matinya Karpal Singh melahirkan lebih ramai tokoh 'pembangkang' di dalam PR.
 
Kedatangan Presiden Amerika Syarikat juga dilihat tidak banyak memberi mata kepada PR. Ianya lebih mempromosi Perdana Menteri dan kerajaan BN. Rakyat bawahan terus terhibur dengan lakaran sejarah hebat di era Najib apabila Malaysia dilawati Obama. Adakah PR akan makin ditinggalkan rakyat?

Lihat pula isu perebutan kuasa di dalam PR. Saingan merebut jawatan penting dilihat sudah mewujudkan kem-kem yang mempunyai pengikut tegar masing-masing. Apakah upaya yang ada untuk mengukuhkan kembali kem-kem berkenaan selepas pemilihan. Nanti rakyat melihat orang politik semuanya sama?

Semua yang terjadi akhir-akhir ini boleh mengukur sejauh mana populariti Anwar dan Pakatan Rakyat sekarang ini. Mari kita baca tulisan Pak Aspan Alias mengenai pengaruh PR sekarang dalam tajuk paparan di blognya
 
Masih kah PR kekal dengan 52 peratus undi popular sekarang ini?

Anwar berkata ‘Pakatan Rakyat is the rightful government to this country’ kerana mendapat 52 peratus dari undi rakyat negara ini dalam pilihanraya yang lalu. Kerjasama secara tidak formal ketiga-tiga parti dalam Pakatan Rakyat itu telah berjaya mengumpul sebanyak 52 peratus dari undi rakyat berbilang kaum dalam PRU yang lalu walaupun BN memenangi dalam jumlah kerusi yang di pertandingkan. Itu sistem kita selama ini, dalam mana pihak yang mendapat jumlah kerusi yang terbanyak akan menjadi kerajaan.

Tetapi jumlah sokongan rakyat sebanyak 52 peratus itu mungkin tidak lagi menjadi kenyataan jika pilihanraya diadakan sekali lagi kerana tentunya sebilangan besar dari penyokong PAS tidak lagi akan menyokong Pakatan Rakyat apabila isu hukum hudud timbul. DAP menentang keras hukum hudud itu walaupun suatu ketika dahulu pimpinan utamanya telah berjanji untuk menghormati perjuangan bangsa dan agama lain dinegara ini.

Apa pun DAP ada hak untuk tidak bersetuju kerana Islam itu bukan agamanya kepada kebanyakan pemimpin dan ahli parti itu. Malahan parti itu telah meminta PAS agar keluar dari Pakatan Rakyat dan sekali gus dari segi moralnya Pakatan Rakyat hanya mempunyai dua parti sahaja dalam Pakatan pembangkang itu. Justeru peratusan sokongan yang memihak kepada pembangkang sudah pastinya berkurangan dari 52 peratus yang digembar gemburkan itu.

Jadi pengakuan Anwar yang PR itu merupakan pihak yang secara politik dan moralnya adalah parti yang sepatutnya menjadi kerajaan itu sudah tidak relevan lagi. DAP telah dengan jelasnya meminta PAS keluar dari Pakatan Rakyat dan parti itu berkata yang dalam politik tidak ada persahabatan dan permusuhan yang berkekalan, maka DAP merasakan ini adalah masanya untuk mengambil tindakan berpisah dengan PAS kerana perbezaan yang sangat jelas dalam banyak hal perjuangan dan matlamat parti masing-masing.

Seandainya PAS benar-benar tidak lagi bersama dalam Pakatan Rakyat parti itu tidak akan menghadapi masalah moral kerana sememangnya dari awal penubuhannya, perjuangannya adalah untuk meningkatkan Islam yang hendak diaddinkan dalam pentadbiran kerajaan negara ini. Malahan jika PAS benar-benar parti yang mempunyai moral dan maruah yang tinggi, parti itu sepatutnya menyahut cabaran DAP itu kerana ini merupakan keputusan yang menjadi penentu kepada masa depan parti itu samada parti yang boleh diyakini dan tidak berbohong dipandangan mata rakyat.

PAS boleh memberikan penjelasan yang baik dalam isu hudud ini jika parti itu benar-benar mahu melaksanakan hudud di negeri Kelantan. Kelantan adalah salah sebuah negeri yang menganggotai Persekutuan ini dan Kelantan adalah sama seperti negeri lain yang memberikan sumbangan kepada kedaulatan negara. Kedaulatan negara datangnya dari penyertaan negari-negeri yang berdaulat dalam Persekutuan ini kerana negeri itu juga mempunyai legislatif nya sendiri.

Tiada apa salahnya jika negeri itu mempunyai undang-undangnya sendiri yang berlainan dari undang-undang diperingkat persekutuan dan negeri-negeri yang lain. Amerika Syarikat juga adalah sebuah negara Persekutuan yang dianggotai oleh 52 negeri di dalamnya dan ada negeri-negeri dalam Amerika Syarikat yang mana sebahagian dari undang-undangnya berbeza dengan undang-undang dinegeri-negeri lain dalam AS itu.

Maka tidak ada kesalahannya jika di Malaysia ini Kelantan dibenarkan melaksanakan hukum hudud itu memandangkan negeri itu mempunyai 97 peratus dari rakyatnya adalah dikalangan orang Melayu yang beragama Islam.

Hanya yang perlu menjadi fokusnya sekarang ini, tentukan undang-undang hudud itu adalah hudud yang sebenarnya dan ini belum ternyata lagi berjaya atau gagalnya perlaksanaannya di Kelantan. Malahan sebagai seorang Islam saya ingin melihat undang-undang hudud ini terlaksana di Kelantan yang akhirnya nanti dapat membezakan undang-undang mana yang lebih baik dari yang ada sekarang ini.

Alasan hudud ini menyalahi perlembagaan negara adalah alasan yang lembek. Negeri-negeri berdaulat itu ada undang-undang tubuh dan enakmen syariahnya sendiri yang boleh dipinda untuk kehendak rakyat negeri itu. Yang penting kerajaan persekutuan memberikan sokongan yang secukupnya bagi negeri ini untuk melaksanakan undang-undang itu.

Kita bersetuju yang undang-undang hudud ini wajar dilaksanakan dengan begitu berhati-hati agar ia tidak menjejaskan negara, tetapi ia tidak semestinya menjadi alasan kenapa hudud itu tidak perlu dilaksanakan di Kelantan. Mungkin ia memerlukan penglibatan ramai sadaqiah Islam peringkat antarabangsa yang berwibawa untuk membantu bagi perlaksanaan cita-cita PAS untuk melaksanakan hukum itu di negeri Kelantan yang 97 peratus dari rakyatnya yang beragama Islam itu.

Mungkin bukan mudah untuk memulakan perlaksanaannya tetapi tidak salah untuk diusahakan dan memulakan perlaksanaannya dalam keadaan berhati-hati dan cermat. Yang pentingnya dalam tidak beberapa lama selepas perlaksanaannya kita dapat membuktikan hukum dan undang-undang Islam itu mampu untuk menunjukkan kewibawaannya dari hukum-hukum civil yang ada hari ini.

Jika ia gagal menunjukkan bukti itu maka yang gagal nanti ialah PAS, bukannya hukum Allah itu. Kegagalan adalah sifat mustahil bagi Allah s.w.t.. Tiada apa yang gagal bagi Allah kerana nyawa dan nafas kita sendiri adalah dari Allah dan terbentangnya dunia dan alam ini adalah kenyataan kehebatan yang mustahil boleh dibandingkan dengan sesuatu.

Masakan hukum dan undang-undang agama yang diturunkannya itu adalah undang-undang yang gagal memberikan keadilan kepada umat sejagat.

Berbalik kepada isu sokongan 52 peratus kepada PR yang di sebut oleh Anwar itu, hakikat sebenarnya sekarang ini keadaan 52 peratus yang memihak kepada PR itu bukan lagi satu kenyataan dan ia telah menjadi sejarah bukan kerana sesiapa tetapi kerana PR itu sendiri.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text