Social Icons

Wednesday, 30 April 2014

Tips Melembut Hati Yang Keras Dan Menyuci Hati Yang Kotor


Berikut adalah tips atau panduan para kekasih Allah yang telah menempuh jalan kemenangan di hujung perjuangan mereka melawan hawa nafsu. Semuanya mengambil panduan dari Baginda Nabi saw yang menggariskan jalan kemenangan bagi sesiapa yang mahu berusaha dan bermujahadah. 
 
Antaranya ialah dengan membanyakkan berlapar, kurangkan tidur, banyakkan berzikir dan bertafakur iaitu memikirkan kebesaran Allah SWT melalui ciptaannya serta memikirkan masalah akhirat seperti kegelapan alam barzakh, kepanasan Padang Mahsyar dan seksaan neraka.

Banyakkan Berlapar
Rasulullah saw. bersabda “Apabila seseorang itu kurang makan, penuhlah badannya dengan cahaya”. Allah swt akan melahirkan cahaya (nur) di dalam diri orang yang berpuasa dan memberinya kekuatan untuk mendampingi Allah.

Kurangkan Tidur.
Antara kebiasaan ahli syurga ialah mengurangkan tidur untuk bertahajjud:
"Mereka merenggangkan diri dari tempat tidur, (sedikit sangat tidur, kerana mengerjakan sembahyang tahajud dan amal-amal soleh); mereka sentiasa berdoa kepada Tuhan mereka dengan perasaan takut (akan kemurkaanNya) sertadengan perasaan ingin memperolehi lagi (keredaanNya) dan mereka selalu pula mendermakan sebahagian dari apa yang Kami beri kepada mereka (As-Sajdah 16).

Dari Ummah Al-Bahili dari Rasulullah s.a.w; “hendaklah kamu melazimkan qiamullail - sembahyang malam. Sebab itu adalah amalan orang-orang soleh sebelum kamu. Ia menghampirkan kamu dengan Allah, menebus keburukan (kamu) dan mencegah dari melakukan dosa.” (Riwayat At-Tarmizi)

Banyakkan Zikir
Rasulullah s.a.w bersabda: “Bagi segala sesuatu ada penggosok untuk membersihkan dan menghilangkan kekotorannya. Maka demikian itulah penggosok (pembersih) hati ialah zikrullah.”

Banyakkan Fikir Masalah Akhirat
Fikirkan tentang kegelapan kubur di Alam Barzakh. Cubalah duduk dalam bilik air yang tertutup dan gelap tanpa menghidupkan lampu. Betapa susahnya untuk bernafas dalam situasi itu. Fikirkan tentang kepanasan di Padang mahsyar. Ketika itu matahari berada seolah-olah sebatu (di atas kepala), panas yang tidak terperinya seperti diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA yang dikeluarkan oleh Imam Muslim dengan sanad yang sahih.

Banyakkan Fikir Kebesaran Allah
Fikirkan kehebatan Allah di sebalik ciptaan sesuatu kejadian untuk mendekatkan diri kita kepada Allah. "Dan juga pada diri kamu sendiri. Maka mengapa kamu tidak mahu melihat serta memikirkan (dalil-dalil dan bukti itu)?
Az-Zariyat (21). 
"Patutkah mereka merasa cukup dengan mengetahui yang demikian sahaja dan tidak memikirkan dalam hati mereka, (supaya mereka dapat mengetahui), bahawa Allah tidak menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya itu melainkan dengan ada gunanya yang sebenar dan dengan ada masa penghujungnya yang tertentu, (juga untuk kembali menemui Penciptanya)? Dan sebenarnya banyak di antara manusia, orang-orang yang sungguh ingkar akan pertemuan dengan Tuhannya - Ar-Ruum (8). 
 
Banyakkan Taubat dan Istighfar
Taubat itu membersihkan hati manusia daripada kotoran dosa dan titik hitam yang melekat di hati. Sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud “Wahai sekalian manusia, bertaubatlah kepada Allah dan memohonlah ampun kepada-Nya. Sesungguhnya aku bertaubat dalam sehari sebanyak 100 kali” (Riwayat Muslim).

Salah satu cara bertaubat ialah dengan melafazkan istighfar seperti “Astaghfirullahal Adzim aladzi laa ilaha illa huwal hayyul qayyum wa atubu ilaihi” (Aku mohon keampunan kepada Allah yang maha agung, tiada tuhan melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya, dan kepadaNyalah aku bertaubat )

Selain itu istigfarlah 3 kali sebelum tidur. Semoga Allah membantu kita!

0 comments:

Post a Comment

 

Sample text

Sample Text

Sample Text