Social Icons

Sabtu, 7 Disember 2013

Memperkasa Pendidikan Anak Musim Cuti Sekolah - Khutbah Jumaat Daripada JAKIM

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah SWT,

Saya berpesan kepada diri saya dan sidang Jumaat serta umat Islam yang dikasihi sekalian. Marilah kita sama-sama berusaha meningkatkan ketakwaan kepada Allah SWT dengan melaksanakan segala perintah-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya. Mudah-mudahan kita semua beroleh kebahagiaan di dunia dan juga di akhirat. Tajuk khutbah yang akan dibicarakan pada hari ini ialah: “MEMPERKASA PENDIDIKAN ANAK-ANAK MUSIM CUTI SEKOLAH”.

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,

Mimbar Jumaat pada hari ini ingin menarik perhatian para jemaah sekalian bahawa cuti sekolah telah bermula. Inilah masa yang paling seronok buat anak-anak kita untuk melarikan diri sementara dari alam persekolahan. Tempoh yang agak panjang dan banyak perkara boleh mempengaruhi perilaku anak-anak. Jika anak-anak melalui tempoh tersebut dengan kegiatan bermanfaat, seperti membaca, mengulangkaji pelajaran, memperdalamkan ilmu fardhu ain, melazimkan diri ke masjid dan surau dan seumpamanya, maka anak-anak akan berpotensi menjadi generasi cemerlang, sebaliknya jika mereka menghabiskan tempoh masa tersebut dengan aktiviti yang tidak berfaedah, seperti menonton program hiburan melampau, menyalahgunakan internet, membaca majalah-majalah hiburan dan sebagainya, maka tergugatlah masa depan mereka.



Kita perlu ingat, bahawa anak-anak lazimnya bersifat kurang matang atau pendek akalnya, bila berdepan dengan sesuatu cabaran. Tegasnya mereka mudah terpedaya dengan apa juga cabaran yang ada dikelilingnya. Oleh kerana itu, kita selaku ibubapa bertanggungjawab mempastikan anak-anak sentiasa dibimbing agar berjaya mengelak daripada terpedaya dengan sebarang bentuk anasir buruk yang akan merosakkan masa depan mereka.

Ini selaras dengan firman Allah SWT dalam Surah at-Tahrim ayat 6: Maksudnya: “Wahai orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari api neraka yang bahan bakarannya manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang keras kasar; tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkan-Nya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan.”

Ayat tersebut memerintah ibu-bapa supaya menjaga anak-anak dengan mendidik dan memberi pelajaran dengan sebaik mungkin bagi mengelak diri dari menjadi bahan bakar di neraka Allah SWTdi akhirat nanti.

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,

Kita perlu sedar bahawa anak-anak kita sekarang ini berdepan dengan cabaran dan pengaruh hiburan yang terlalu banyak. Bukalah saluran TV manapun pasti program hiburan akan tersedia. Sesetengah program hiburan amat diminati oleh anak-anak kita. Ini menyebabkan anak-anak sanggup menghabiskan banyak masa terutama di musim cuti persekolahan menonton pelbagai program hiburan di talivisyen dan internet dengan mengabaikan tugas sebenar mereka sebagai pelajar. Implikasinya anak-anak bukan sahaja lemah pencapaiannya dalam pelajaran, malah anak-anak juga berdepan dengan masalah keruntuhan akhlak yang berpunca daripada pengaruh hiburan yang melampau. Tidak mustahil anak-anak akan terikut-ikut dengan gelagat ikon-ikon TV yang berpakaian menjolok mata serta bergaul bebas lelaki dan wanita tanpa batas.

Oleh itu, kita bertanggungjawab mempastikan anak-anak kita tidak menghabiskan masa cuti persekolahan dengan menonton program-program hiburan begitu. Tugas ini bukan mudah, kerana media berada di mana-mana, malah tidak ada rumah yang tidak di masuki media. Apa yang perlu kita lakukan ialah memantau serta membimbing secara serius dan berterusan kepada anak-anak kita agar tidak menghabiskan masa menonton program hiburan semata-mata. Kita sebagai ibubapa perlu setiap hari bertanyakan anak-anak apa yang mereka telah buat sepanjang hari. Apakah mereka telah bersolat dan apakah mereka telah mengulangkaji pelajaran? Dengan itu, tugas mereka sebagai pelajar tidak akan dipersiakan.

Satu perkara lagi yang membimbangkan kita hari ini ialah isu phonografi yang mudah dilayari melalui internet, SMS dan VCD. Filem phonografi ini amat memberi kesan yang buruk kepada anak-anak kita. Mimbar difahamkan melalui laporan media bahawa ada anak-anak yang berusia 10 tahun telah melakukan hubungan seks kerana terpengaruh dengan filem phonografi ini. Jesteru mimbar menyeru kepada semua ibu-bapa supaya sentiasa mengawasi anak-anak dengan memerhati laman web yang dilayari dan memantau sistem pesanan ringkas (SMS) dan sebagainya.

Selain daripada cabaran hiburan, anak-anak kita juga terdedah kepada pengaruh watak individu atau kumpulan yang tidak berakhlak dalam masyarakat seperti pergaulan bebas, perlumbaan haram, melepak, merokok, berpoya-poya dan sebagainya. Adalah menjadi kewajipan kita mengawal ketat anak-anak kita daripada mendekati dan bergaul dengan watak-watak dan kumpulan-kumpulan remaja yang rosak akhlak dan jelas membelakangkan petunjuk Allah SWT. Sebagai ibubapa, kita perlu setiap hari bertanyakan anak-anak kita ke mana mereka pergi, untuk apa mereka ke sana, dengan siapa mereka pergi, jam berapa mereka pulang dan sebagainya. Dengan demikian, mudah-mudahan kita dapat mengawal anak-anak kita daripada terjerumus kelembah kehancuran. Hayatilah pesanan Nabi SAW agar kawan anak-anak kita hendaklah dipilih dari kalangan mereka yang berakhlak dan mempunyai jatidiri.

Mafhumnya: “Sesungguhnya perumpamaan teman yang baik dan teman yang jahat adalah seperti saudagar minyak wangi dan tukang besi. Peniaga minyak wangi akan memercikkan minyak wanginya atau dapat membeli daripadanya atau mencium bau wanginya. Manakala tukang besi pula mungkin akan membakar badan kamu atau bajumu atau engkau mencium bau busuk daripadanya.” (Riwayat Bukhari & Muslim).

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Mimbar ini merasa bimbang dengan peningkatan kadar jenayah dikalangan remaja saban tahun. Mengikut laporan Polis Diraja Malaysia banyak kes jenayah curi dan pecah rumah telah dilakukan oleh golongan remaja. Laporan ini belum dikira lagi jenayah-jenayah lain seperti perzinaan, black metal, bohsia, pergaduhan, minum arak dan sebagainya. Mimbar ini percaya antara punca jenayah dikalangan remaja adalah disebabkan lemahnya pendidikan agama kepada anak-anak di peringkat institusi keluarga.



Justeru itu, mimbar ini menyeru ibubapa agar, marilah kita melipat-gandakan usaha mendidik anak-anak dengan lebih berkesan. Marilah kita mencontohi pendidikan Luqman al-Hakim seorang bapa yang Allah SWT iktiraf kejayaannya mendidik anak-anak, sepertimana firman Allah dalam Surah Luqman ayat 13:

Maksudnya: “Dan tatkala Luqman berkata kepada anaknya, semasa ia memberi nasihat kepadanya: Wahai anakku, janganlah engkau mempersekutukan Allah sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang besar.”

Ayat tersebut menjelaskan bahawa tanggungjawab utama ibubapa ialah mempastikan anak-anak di didik dengan asas-asas akidah. Dengan mengenal Allah,dan lima rukun iman yang lain, insya Allah anak-anak bakal menjadi insan yang mempunyai jati diri, berakhlak, tekun beribadah, berketerampilan, berpandangan jauh, berilmu dan mampu menghadapi semua cabaran hidup. Namun, perlu difahami bahawa kekuatan iman anak-anak tidak akan dicapai dengan mudah tanpa berbuat apa-apa. Kemantapan akidah perlu di usaha dan diperjuangkan. Inilah sebenarnya perjuangan dan pengorbanan dakwah para Nabi dan Rasul disepanjang zaman.

Oleh itu, sempena cuti persekolahan ini, mimbar hari ini mencadangkan ibubapa agar marilah kita perjuangkan kemantapan akidah anak-anak dengan menghantar anak-anak mengikuti kursus, kelas pengajian, seminar, bengkel, khemah ibadah dan sebagainya yang dianjurkan oleh Jabatan Agama, masjid, surau, pertubuhan dakwah dan sebagainya yang terdapat di kawasan tempat tinggal kita masing-masing. Mudah-mudahan kita dapat melahirkan anak-anak yang mempunyai jatidiri mukmin, berwawasan dan berketerampilan yang sekaligus dapat menghadapi pelbagai cabaran yang mengelilingi mereka.

Mimbar juga menggesa pihak yang berwajib agar merangka langkah-langkah drastik untuk mengawal penyebaran filem-filem atau gambar-gambar lucah yang kini amat mudah diperolehi demi memelihara masa depan generasi anak-anak kita. Mengakhiri khutbah pada minggu ini marilah sama-sama kita merenung firman Allah SWT dalam surah Ali-Imran ayat 104:

Maksudnya: “Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru kepada kebajikan, dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah. Dan mereka yang demikian ialah orang yang Berjaya.”

Sumber : JAKIM (Khutbah Jumaat 03.12.2010)

1 ulasan:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text