Social Icons

Rabu, 5 November 2014

Teater Transit Warga Tanah Mendapat Anugerah Khas Juri

Alhamdulillah!!

Kumpulan Remaja Harapan Pochan - dengan naskhah teater mereka Transit Warga Tanah telah mendapat Anugerah Khas Juri baru-baru ini. Sememangnya masih banyak perkara lagi yang perlu mereka pelajari berkaitan dunia teater. 

Mereka tampil dengan mesej yang sangat berat dan begitu berani mengetengahkannya untuk dinilai oleh khalayak umum. Aura keyakinan diri mereka dalam persembahan itu memang kuat tetapi mungkin ianya tidak tersambung dengan hati, pemikiran dan jiwa juri. 

Ini kerana, teater adalah teater. Konsep dan falsafahnya tersendiri. Justeru mengolahkan naskhah teater berunsur kerohanian seperti eksperimen Kumpulan Remaja Harapan ini adalah suatu yang sangat mencabar. 

Pada Pak Lang skrip itu perlu dikaji, dinilai, diperbaiki dan diolah dari masa ke semasa. Khabarnya skrip itu sudah diluluskan lebih 2 tahun yang lalu. Tentunya masih banyak ruang untuk dibaiki. Pada Pak lang jika ianya dipersembahkan berulang kali kepada kelompok audien berbeza, mungkin penambah-baikan dapat dilakukan. 

Citarasa penonton dan mood penerimaan mereka perlu dikaji. Elemen apakah yang menyentuh hati dan mana satu slot yang perlu diperbaiki akan dapat dikenal pasti berdasarkan respon penonton. 

Apapun tahniah Pak Lang ucapkan kepada Saudara Rizal, Abu Hurairah, Reza, Fakhruddin, Zunnun, Izzah dan kawan-kawannya. Memasuki pertandingan akhir pun sudah merupakan satu kejayaan. Saringan daripada 68 kumpulan teater seluruh tanah air adalah pertanda anda semua berpotensi menjadi kumpulan teater yang terbaik di negara ini. 

Anda semua akan terus meningkat jika terus membaiki diri dan melakukan perubahan. Berani mencuba dan berani gagal adalah tanda-tanda awal untuk mereka yang akan berjaya. Selamat maju jaya. 

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text