Social Icons

Khamis, 29 Januari 2015

Bandar Tersembunyi Di Greece


Monemvasia adalah sebuah pulau di luar pantai timur Peloponnese, di Greece, yang dihubungkan dengan tanah besar oleh sebuah tambak. Pulau ini seluas kira-kira 300 meter lebar dan 1 kilometer panjang, berada seratus meter di atas paras laut. Di lereng dataran tinggi ini, terdapat sebuah bandar yang tersembunyi dari tanah besar. Pekan berdinding yang amat romantis, terletak di bawah bayang-bayang bongkah batu yang menjulang tinggi, penempatan dari sejarah Byzantine, Ottoman, dan Venice sejak abad ke-13.

Pulau ini mula di duduki pada abad ke-6 oleh penduduk di Laconia yang memohon perlindungan daripada penceroboh Slavic yang menguasai banyak Greece antara 500-700 Masihi. Sejak beberapa abad seterusnya, Monemvasia bertukar tangan berkali-kali antara Venice dan orang-orang Turki , sehingga ia dibebaskan semasa Perang Kemerdekaan Greece pada awal abad ke-19.

Monemvasia nama berasal daripada dua perkataan Yunani, MONE dan emvasia, yang bermaksud "pintu masuk tunggal" dan di rujuk kepada tambak sempit yang merupakan satu-satunya untuk untuk memasuki kota.

Di zaman Empayar Byzantium, Monemvasia menjadi bandar utama dan salah satu pusat perdagangan yang besar di dunia Byzantium dan pelabuhan perdagangan utama, dengan penduduk seramai 40,000. Menjelang abad ke-18, Monemvasia menjadi semakin mundur sehinggalah ia mula di banjiri oleh pelancong dalam tahun 1970-an.

Kini bandar ini menjadi destinasi pelancongan dengan peningkatan bilangan pelancong yang melawat rantau ini semasa musim panas. Bangunan-bangunan zaman pertengahan telah dipulihkan, dan ramai di antara mereka membuka hotel, dan tempat untuk makan.













0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text