Social Icons

Ahad, 18 Januari 2015

Erdogan - Israel Punca Pengganas Wujud.

Turkidi bawah pimpinan Recep Tayyip Erdogan..

ISTANBUL – Perdana Menteri Turki, Ahmet Davutoglu (gambar) berkata, Israel bertanggungjawab di atas kewujudan kumpulan radikal Islam di seluruh dunia akibat tindakan rejim Zionis itu yang secara berterusan melakukan keganasan termasuk mengebom bumi Gaza.

Semasa ditemu bual oleh agensi berita Reuters, Ahmet juga berkata, keamanan di Timur Tengah dan usaha menghapuskan kumpulan pelampau mustahil dapat dilakukan tanpa mengiktiraf penubuhan negara Palestin.

Beliau turut memberi amaran kepada masyarakat antarabangsa supaya memberi tumpuan bagi memerangi militan Islamic State (IS) dalam usaha untuk menamatkan konflik di Syria dan mengutuk kekejaman oleh Presiden Bashar al-Assad yang menjadi punca sebenar kepada kebangkitan militan berkenaan.

Turki yang merupakan calon untuk menyertai Kesatuan Eropah (EU) dan anggota Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) kini menjadi sekutu utama Barat dalam memerangi kumpulan IS. 
Kepimpinan negara itu akhir-akhir ini menyuarakan kebimbangan dengan pe­ningkatan anti-Islam di Eropah selain lantang mengkritik Israel.

“Netanyahu telah membunuh dirinya sendiri apabila tenteranya membunuh kanak-kanak di taman permainan. Mereka membunuh rakyat Turki dan rakyat Amerika Syarikat di perairan antabangsa. Merekalah pengganas,” katanya yang merujuk kepada serangan Israel pada 2010 terhadap sebuah kapal milik Turki yang cuba memasuki Semenanjung Gaza di Palestin untuk menghantar barangan keperluan.

Katanya lagi, seolah-olah tiada pihak di dunia boleh mempertikaikan pencerobohan tentera Israel ke atas Masjid Al-Aqsa di Baitulmuqaddis dan semua itu merupakan provokasi yang mengecewakan umat Islam sekali gus menjadi salah satu punca kepada kebangkitan kumpulan radikal.

“Jika kita mahu mewujudkan keamanan dan ketenteraman di Timur Tengah, kita harus menghapuskan kuasa-kuasa pelampau dan menyelesaikan konflik yang melanda Palestin,” kata Ahmet.

Ahmet pada Khamis lalu membandingkan Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu sama dengan kumpulan pengganas yang membunuh 17 orang di Paris ming­gu lalu kerana kedua-dua mereka melakukan jenayah kemanusiaan. 
– Reuters

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text