Social Icons

Isnin, 30 Mac 2015

Macamana Hendak Berbuat Terhadap Tikus Yang Terlalu Banyak? Ini Jawapannya!!

Di Puchong, ada kawasan paya di tepi sungai Puchong yang dulunya kerap berlaku banjir. Tanah kawasan paya ini bila kering jadi bergambut. Bila dibuat parit besar, banjir dari limpahan sungai sudah tidak berlaku lagi. Mulalah para penduduk menambak tanah masing-masing. Alhasil tanah gambut di bahagian bawah menjadi sarang tikus yang sangat luas dan besar. Di bawah tanah adalah kota tikus!! 

Orang soleh yang kuat hubungan mereka dengan Allah mengatasi masalah ini dengan menjaga kebersihan. Jangan ada sampah sarap dan lebihan makanan yang tidak dibersihkan. Jika sumber makanan sudah tidak ada, tikus tidak akan datang. Bukan mudah melakukan ini jika semua penduduk tidak sepakat.

Orang soleh mengatasi masalah tikus dengan menjaga kebersihan dan kuat berdoa serta bertawakkal kepada Allah. Dialah yang maha kuasa. Dialah yang menentukan segalanya. Tidak ada daya upaya melainkan dengan izin Allah. Dia yang menciptakan tikus. 

Di Vietnam ada cara bagaimana mereka menangkap tikus. Bacalah kisah di bawah. 

Tran Quang Thieu menjadi kaya hanya dengan membunuh tikus. Lelaki Vietnam ini sudah menghasilkan perangkap tikus ciptaan beliau sendiri sejak 1998. Perangkap rekaan beliau tidak memerlukan umpan dan sangat efektik membunuh tikus yang memusnahkan tanaman padi penduduk. Beliau mengaggarkan 30 juta perangkap ciptaan beliau telah dijual di seluruh Vietnam, Thailand dan Kemboja. Tangkapan paling besar beliau ialah 300 kilogram tikus pada satu malam. Selepas ditangkap tikus pada ini akan dijual kepada penduduk sekitar. Di Vietnam tikus padi dimakan dengan menggoreng atau memasaknya sebagai sup. Tidak ada yang terbuang di Vietnam. Ini semua kesan peninggalan Perang Vietnam. Jangan memilih makanan kerana jika memilih anda akan mati kelaparan.





SUMBER: BLOG SERIUS

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text