Social Icons

Selasa, 6 Mei 2014

Wawancara Harakah Dengan Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS Pusat, Dato’ Dr Mujahid Yusof Rawa Mengenai Polemik HUDUD

Cara 'memperundangkan' hudud dari segi syariah
NYZA AYOB | 05 Mei 2014.


Pelaksanaan undang-undang hudud menimbulkan pelbagai polemik apabila Kelantan yang menjadi negeri pertama yang akan melaksanakannya selepas Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 Kelantan diluluskan. Wartawan Harakah, NYZA AYOB mendapatkan kupasan lanjut isu ini bersama Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS Pusat, Dato’ Dr Mujahid Yusof Rawa. Ikuti wawancara bersama beliau yang diadakan pada 28 April lalu.

HARAKAH: Apakah halangan yang dihadapi Kelantan dalam melaksanakan undang-undang hudud ini?

DATO’ DR MUJAHID: Sejak 1993 apabila kerajaan Kelantan mula memperkenalkan Kanun Jenayah Syariah, Kelantan telah menubuhkan jawatankuasa yang berperanan memberi aspek penerangan kepada orang ramai tentang bagaimana hendak ‘memperundangkan’ ia melalui falsafah hudud daripada segi syariah secara menyeluruh dan sebagainya . Jadi jawatankuasa itu setiap tahun berseminar mengenai hudud di Kelantan dan dijemput keluar untuk memberikan seminar.

Tetapi setelah beberapa lama usaha itu disempurnakan dan disiapkan perundangan itu, satu perkara yang menyebabkan terhalang undang-undang di peringkat pusat, apa yang dinamakan sebagai Akta Mahkamah Syariah 1965. Itu dianggap sebagai undang-undang yang memberikan batasan di peringkat negeri jika hendak digubalkan, tidak boleh daripada enam kali sebatan, tiga tahun penjara dan lima ribu ringgit denda. Dan oleh kerana undang-undang jenayah syariah Kelantan, hudud itu berasaskan kepada qisas dan sebagainya, perundangan itu melampaui had yang ditetapkan. Maka ia dianggap bercanggah dengan peruntukan Federal.

HARAKAH: Sekatan undang-undang satu hal. Tapi nampaknya orang bukan Islam menentang sebab tidak faham?

DATO’ DR MUJAHID: Perkara ini muncul semula apabila perdebatan di Parlimen persoal tentang peruntukan 635 ini iaitu Akta Mahkamah Syariah 1965. Dengan cara ini perundangan ini dapat dilaksanakan. Tetapi entah macam mana perkara ini ditukar kepada Private Bill. Perkara ini masih di bawah perbincangan, dan bagaimana hendak dibawa dan ia telah diputuskan. Kemudian timbul isu sama ada boleh diamallkan atau tidak perundangan hudud ini daripada sudut infrastruktur iaitu mahkamah, mahkamah rayuan, hakim yang pakar dalam kes yang melibatkan hudud serta peguam-peguam yang mahir. Perkara-perkara itu sentiasa menjadi penghalang sehingga pelaksanaan itu tidak dapat dibuat. Ini termasuklah polis dan penjara.

Presiden PAS juga memperingatkan apabila perkara ini dalam suasana ruang awam yang ada muslim dan non muslim. Maka kita kena bersedia menerima kritikan-kritikan itu.

Bagi saya PAS perlu bersedia untuk menerima kritikan daripada kawan dan lawan dalam cuba memperhalusi aspek yang lebih details dan objektif tentang ‘memperundangkan’ hudud ini. Ia berbeza antara undang-undang hudud dengan ‘memperundangkan’ ia. ‘Memperundangkan’ hudud di Saudi mungkin mengambil atas mazhab Abu Hanifah.

HARAKAH: Bagaimana pula penjelasan yang perlu diberikan kepada pihak yang anti hudud ini?

DATO’ DR MUJAHID: Saya tidak mahu terheret dengan perbalahan mengatakan anti hudud. Saya melihat adakah dia mempertikaikan itu daripada sudut apa. Apa yang berlaku hari ini orang mempertikaikan daripada sudut perundangan. Maknanya ‘memperundangkan’ ia. Contohnya, mencuri potong tangan. Betul! Tapi hendak ‘memperundang’ potong tangan itu daripada cara, saksi dan daripada segi peguam bela orang yang kena tuduh. Perkara-perkara itu telah menimbulkan isu perundangan bukan falsafah hudud itu sendiri. Ini pandangan saya.

HARAKAH: Bagi Dato’, kenapa adanya pihak yang tidak suka dengan undang-undang syariah tertegak di Malaysia walaupun mereka tahu ia undang-undang Islam?

DATO’ DR MUJAHID: Sebab tidak suka ini konotasinya terlalu umum. Kalau kita kata dia tidak suka, dia benci dan atas kebencian dia kepada Islam, kita boleh anggap dia benci. Tapi kalau dia melihat daripada segi perundangan sahaja, daripada segi ‘memperundangkan ia’… teknikaliti ia, orang ini boleh dianggap anti. Isunya daripada segi hukuman jelas dan tiada siapa menafikan, daripada sudut falsafah hudud dan sebagainya. Tetapi orang sekarang membincangkan tentang hendak ‘memperundangkannya’ bagaimana.

HARAKAH: Apakah perlu satu jawatankuasa bagi memperincikan daripada segi ‘memperundangkan’ hudud ini?

DATO’ DR MUJAHID: Saya mencadangkan jawatankuasa melibatkan kelompok yang lebih besar, hakim-hakim, pengamal-pengamal undang-undang bukan sahaja di Malaysia tetapi juga di negara-negara yang ada pengalaman undang-undang Islam ini untuk mereka duduk dan memperincikan serta mendalami daripada sudut ‘memperundangkan’ ini. Dan kerajaan harus bersedia menyambut jawatankuasa ini dengan kerajaan sendiri membantu mewujudkan jawatankuasa ini. Bentuk dia macamana…bagi saya daripada satu aspek, Umno mungkin melihat isu hudud ini daripada segi kepentingan politik, daripada satu benda substansi yang satu kandungan yang memerlukan kajian objektif dan lebih details.

Bagi saya Umno, belum ada jaminan Umno akan sokong sebab Jamil Khir sebagai menteri bertanggung jawab hal ehwal agama menyatakan akan sokong dan Najib tidak menunjukkan ke arah itu. Jadi, PAS jangan terperangkap pula dengan jaminan-jaminan ini. Dan kita tahu Umno tidak akan bergerak kecuali melalui apa yang Najib tentukan.

SILA BACA SETERUSNYA DI SINI

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text