Social Icons

Selasa, 27 Mei 2014

Perkembangan Pendidikan GISB Dalam Mematuhi Kehendak Fatwa

Hari ini Pak Lang ingin berbicara tentang pendidikan terutama dalam situasi GISB ingin sungguh-sungguh mengikut kehendak keputusan Fatwa.

Dalam soal pendidikan, ramai ibubapa semakin berhati-hati dalam menyekolahkan anak-anak mereka. Ada yang sanggup menghantar anak jauh di negara luar semata-mata mengharapkan hasil pendidikan yang optimum bagi anak-anak mereka. Jika di dalam negeri usah dicerita. Sekolah-sekolah agama dan tahfiz berasrama penuh yang mempunyai reputasi tinggi menjadi rebutan dan pilihan.

Di Selangor, Bahagian Pendikan JAIS menerima permohonan yang begitu banyak untuk mendapatkan tempat di sekolah-sekolahnya yang terpilih. Bulan Disember dan Januari merupakan bulan yang berdatangan para waris pelajar ke pejabat JAIS - memohon dan merayu tempat belajar di sekolah-sekolah berkenaan.

Sememangnya, sekolah agama dan tahfiz merecup tumbuh di merata tempat di seluruh Negara. Ini adalah kecenderungan rakyat dalam memilih sistem pendidikan yang diyakini dapat menjamin keperibadian anak-anak mereka. Walaupun kecemerlangan di bidang akademik adalah suatu harapan semua keluarga terhadap anak-anak, nilai keterampilan syahsiah anak-anak juga sangat diutamakan.

Sebab itulah kita dapati sekolah aliran agama semakin digilai ibubapa. Apa yang tersirat ialah keberkesanan ilmu yang dipelajari itu terhadap pembinaan jati diri anak mereka. Akhlak dan budi pekerti adalah suatu yang tidak boleh dikompromi. Tidak ada ibu bapa yang mahu mengambil risiko rosaknya akhlak anak-anak mereka jika tersilap memilih. Mereka perlukan jaminan gaya pendidikan yang meyakinkan untuk pembentukan peribadi anak soleh dan solehah bagi zuriat keturunan mereka. Itulah harapan semua ibubapa.

Walau bagaimanapun harapan tetaplah harapan. Tanpa usaha yang sungguh-sungguh merealisasikan hasrat sekolah melahirkan generasi ‘ulul albab’, harapan tersebut hanya kekal sebagai slogan. Pendidikan adalah suatu yang kompleks. Ianya melibatkan kerjasama pelbagai kelompok, pembinaan pelbagai unsur di dalam diri pelajar dan guru-guru serta keupayaan mengatasi pelbagai cabaran yang hebat. 

Sistem pendidikan sepatutnya bersepadu kerana inilah ruh dari falsafah pendidikan Islam – menurut sunnah Rasulullah saw. Tanpa kesepaduan, hasilnya pastilah tercaing-caing, teribek-robek di sana dan di sini.

Setakat ini kita sudah mempunyai satu sistem pendidikan kebangsaan yang dikira mampu melahirkan generasi muda yang cintakan Negara. Sekurang-kurangnya itulah harapan di sebalik falsafah pendidikan Negara. Sebaliknya ini semua belum menjadi kenyataan sepenuhnya.

Kajian menunjukkan pelajar-pelajar bermasalah muncul di setiap kelas, di setiap sekolah di seluruh Negara. Ratusan ribu pelajar sebegini tersaring keluar dari arus pendana pendidikan Negara setiap tahun kerana terjebak dengan pelbagai gejala yang negatif. Hakikatnya mereka akan muncul membawa virus kerosakan ke serata tempat di dalam dan di luar Negara.

Pendidikan sebenarnya bukanlah hanya diukur dari sudut pencapaian akademik. Semua pakar pendidikan bersetuju bahawa pendidikan yang sebenarnya ialah bagaimana melahirkan generasi penyambung perjuangan membela agama, bangsa dan Negara. Ianya adalah pembuktian rasa cintakan agama, rasa ingin membela anak bangsa dan sanggup berkorban apa saja demi keselamatan tanah air yang tercinta. Sudah terbukti mereka yang dilihat cemerlang dalam pelajaran dan kerjaya, tidak semestinya cemerlang di sudut moral, kekeluargaan, jati diri atau kesungguhan beragama.

Justeru pendidikan mestilah dilihat sebagai suatu yang sangat penting dan utama. Tidak boleh memberi ruang berlakunya kegagalan. Seorang manusia pun yang terlibat di dalam pendidikan mestilah diselamatkan dan disiapkan menjadi seorang yang bernilai di sisi Allah swt. Inilah hakikat sebenarnya pendidikan. Ianya bertujuan memastikan manusia yang dididik itu benar-benar muncul sebagai hamba dan khalifah yang berkualiti. Penilainya adalah Allah yang maha menciptakan segala-galanya.

Sukarnya dan sulitnya merealisasikan hasrat sebegini. Ianya seperti menongkah arus yang terlalu deras. Mungkin juga lebih teruk daripada mendaki gunung paling tinggi dan paling bahaya. Justeru kita perlukan tenaga pendidikan yang tahu berbuat dan bertindak. Jika sekadar cakap dan berslogan, kita hanya membazir waktu bahkan merosakkan anak bangsa kita. Amanah pemndidik mereka sangat berat dan agung. Hanya mereka yang terpilih sahaja yang mampu melaksanakannya. 

Kita mengharapkan dan mencari manakah sekolah hari ini yang benar-benar menepati kehendak pendidikan melahirkan generasi pilihan seperti berlaku di tangan Rasulullah SAW.  Kita tidak lagi boleh mendabik dada mengatakan kita sahaja yang mampu, bijak dan berupaya. Sebenarnya jika kita melihat di seluruh negara, kita pasti akan terjumpa orang-orang yang ikhlas membangunkan  sistem pendidikan yang sebegini. 

GISB HOLDINGS sedang berusaha mendapatkan tunjuk ajar, panduan dan pimpinan pihak yang telah berpengalaman dalam soal pendidikan Islam ini. Di Selangor khususnya, hubungan GISB dengan Bahagian Pendidikan JAIS sedang bertambah erat. Perbincangan dan taklimat yang berterusan sedang berjalan lancar. Guru-guru GISB setiap minggu mengikuti kursus latihan perguruan anjuran JAIS. Beberapa perancangan bersama sedang giat disusun atur.

GISB sedar, selama ini kita hanya 'syok' sendiri. Kita hanya berslogan dan berteori. Sekarang adalah masanya kita melihat pihak lain yang telah banyak menjayakan sistem pendidikan berkualiti. JAIS sedang berusaha membantu GISB untuk mengubah sikap para guru dan membina halatuju yang jelas dalam bidang pendidikan untuk semua anak-anak pelajar di sekolah-sekolah GISB. Sedikit demi sedikit usaha ini kelihatan sedang menampakkan hasil yang positif. Semoga semua yang dilakukan ini akan berjaya memberi persepsi yang lebih tepat dalam memahami konsep pendidikan berkualiti seperti yang diharapkan.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text