Social Icons

Selasa, 27 Mei 2014

DNA Babi Dalam Makanan

Orang Melayu dan babi - RENUNGAN dari blog Sdr Sayuti omar

Penemuan DNA babi (procine) dalam dua jenis coklat Cadbury yang diriuh randahkan oleh beberapa NGO bertopikan Melayu dan Islam sekali lagi menggambarkan kecetekan pengetahuan dan nilai agama dalam sesetengan kumpulan penganut Islam di negara ini.

Babi memang diharamkan dari dimakan kerana sebab-sebab yang Allah s.w.t. sahaja mengetahuinya lebih mendalam. Secara saintifiknya kita diberi tahu dalam daging babi ada verius yang sukar dimatikan dan berbahaya kepada manusia.

Sejauh mana ia berbahaya dan kecanggihan ilmu perubatan tidak dapat mematikannya, menjadi persoalan dan tanda tanya. Kerana kalau benar verius itu membawa maut dan merosakkan sistem saraf kehidupan manusia, mungkin ramai manusia yang terkorban dan rosak dengan virus berkenaan.

Pemakan daging babi di dunia ini bukan sedikit dari Timur hingga ke Barat. Hanya orang Islam sahaja yang tidak memakan babi tetapi penganut agama lain atau yang tidak bergama makan babi. Jumlah orang bukan Islam lebih ramai dari orang Islam di dunia ini. Tidak ada perangkaan menunjukkan manusia korban atau sakit kerana makan babi.

Manusia korban dan maut atau menderita kerana bencana alam dan bom atom rasanya lebih tinggi dari korban kerana makan babi. Hakikat ini, bagaimana pun tidak boleh dijadikan dalil atau hujah untuk mengatakan babi itu halal. Sesuatu yang diharamkan oleh Allah wajib menjadi kepercayaan orang Islam menghindarinya. Tanda orang beriman itu ketaatan kepada Allah.
 
Baca seterusnya DI SINI

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text