Social Icons

Rabu, 28 Mei 2014

Teknik Memotivasi Pelajar Corot

Paparan berikut diambil dari blog-blog berikut. KLIK DI SINI, DI SINI. DI SINI DAN DI SINI

Kepada para pendidik, sila ikuti paparan yang dibentangkan di dalam blog mereka. Paparan mereka sangat menarik dan praktikal. Elok juga diusahakan menjemput mereka menyampaikan ceramah atau panduan praktikal mengendalikan pelajar. Pak Lang percaya ianya sangat bermanfaat. 

Teknik 1:
Apabila Pelajar Melakukan Kesalahan, Jangan Ditanya "Kenapa....?"

 
Pelajar kelas corot banyak melakukan kesalahan. Contoh-contoh kesalahan yang kerap berlaku dalam kelas corot:

a. Bising semasa guru bercakap.
b. Tidak membawa buku.
c. Tidak menyiapkan kerja latihan.
d. Mengantuk dan tertidur.

Dalam teknik motivasi Islam, guru tidak boleh bertanya dengan menggunakan perkataan-perkataan yang mempersalahkan murid:
"Kenapa....?" (SALAH)
"Mengapa....?" (SALAH)
"Apa sebab....?" (SALAH)
"Apa pasal....?" (SALAH)

Ayat tanya yang menggunakan perkataan-perkataan itu adalah ayat-ayat yang menuduh pelajar itu bersalah. Akibatnya:
a. Pelajar tidak suka dirinya dituduh. Dia berasa belum apa-apa dirinya sudah dituduh.
b. Guru dipandang sebagai orang yang suka menuduh tanpa usul periksa dahulu, menyebabkan pelajar menyampah kepada sikap guru.
c. Disebabkan pelajar berasa dirinya dituduh, maka pelajar terdorong memberi jawapan berdusta demi menyelamatkan dirinya

Teknik 2:
Biarpun Pelajar Melakukan Banyak Kesalahan, Guru Tetap Tidak Bertanya "Kenapa...?"

Apabila pelajar kelas corot melakukan kesalahan, jarang-jarang sekali dia hanya melakukan satu kesalahan sahaja. Lazimnya dia melakukan beberapa kesalahan serentak.

Sebagai contoh, apabila pelajar kelas corot melakukan tidak membawa buku teksnya ke sekolah, dia sebenarnya melakukan kesalahan-kesalahan di bawah ini serentak:
a. Dia tidak membawa buku teksnya.
b. Dia tidak membawa buku latihannya.
c. Dia tidak membuat latihannya.
d. Dia tidak meminta maaf kepada guru.
e. Dia tidak menampakkan air muka orang bersalah.
f. Dia menjawab pertanyaan guru dengan cara kurang sopan.

Dalam teknik motivasi Islam, meskipun pelajar itu melakukan banyak kesalahan, guru tetap tidak boleh bertanya dengan menggunakan ayat-ayat di bawah:
"Kenapa....?" (SALAH)
"Mengapa....?" (SALAH)
"Apa sebab....?" (SALAH)
"Apa pasal....?" (SALAH)

Sebaliknya guru pura-pura tidak perasan bahawa pelajar itu telah melakukan banyak kesalahan, dan meneruskan sesi mengajar kelas macam biasa.

Teknik 3:
Guru Tidak Dibenarkan Memuji Diri Si Pelajar

Dalam motivasi Islam, puji-pujian adalah alat mendorong perubahan tingkah laku dari yang negatif menjadi positif. Puji-pujian yang dapat melakukan perubahan itu adalah pujian yang tidak ditujukan kepada diri pelajar yang dipuji.

Contoh pujian yang ditujukan kepada diri orang yang dipuji adalah:
"Pandai!"
"Kamu budak pandai."
"Kamu sungguh pintar."
"Bijak!"
"Bijaknya kamu."

Puji-pujian yang ditujukan kepada diri pelajar itu boleh mencipta kesan-kesan positif:
1. Pertama kali pelajar mendengar dirinya dipuji dia mungkin berasa sangat seronok menerima kata-kata pujian itu.
2. Pelajar mungkin menjadi suka kepada guru yang memuji.

Puji-pujian seperti itu mencipta lebih banyak kesan-kesan negatif ke atas pelajar:

1. Apabila puji-pujian seperti itu diulang berkali-kali, pelajar mungkin melihat pujian itu tidak ikhlas, dibuat-buat.

2. Pujian itu dianggap ada motif tersembunyi di sebaliknya.

3. Pelajar mungkin melihat gurunya seorang yang manipulatif dan dirinya sedang cuba dimanipulasi oleh si guru.

4. Pelajar boleh menjadi 'perasan', dalam erti kata dia yakin dirinya seorang budak yang bijak, padahal dia tidaklah sebijak mana.

5. Hasil kerja si pelajar itu tidak bertambah baik.

6. Tingkah laku negatif pelajar tidak berubah kepada yang lebih positif.

7. Persepsi-diri si pelajar boleh menjadi herot-perot.

Justeru, puji-pujian yang ditujukan kepada diri si pelajar mencipta lebih banyak kesan negatif daripada kesan positif.

Teknik 4:
Biarpun Dia Melakukan Kesalahan, Pelajar Corot Tidak Boleh Dihukum


Ada hasil kajian di Amerika yang menunjukkan guru-guru cenderung bersikap sangat keras terhadap pelajar-pelajar corot, dibandingkan dengan sikap guru terhadap pelajar kelas cemerlang.

Sebagai contoh, bagi jenis kesalahan yang sama, guru mengenakan hukuman yang lebih keras kepada pelajar corot.

Umpamanya, jika pelajar kelas corot tidak menyiapkan latihan, guru mengenakan hukuman seperti memarahi pelajar itu dengan kuat sehingga dapat didengar pelajar-pelajar lain, ataupun menghukum pelajar itu dengan menyuruh dia berdiri di luar kelas, ataupun lain-lain hukuman yang mencederakan emosi dan psikologi si pelajar.

Tetapi jika pelajar kelas cemerlang yang tidak menyiapkan latihannya, guru bersikap lebih lembut.

Dalam prosedur motivasi teknik Nabi Muhammad, guru-guru tidak boleh menghukum pelajar corot yang melakukan kesalahan kerana melanggar undang-undang dan peraturan ciptaan manusia, khususnya ciptaan guru-guru.

Perbuatan tidak menyiapkan latihan bukanlah perbuatan yang haram dan berdosa di sisi agama. Kesalahan jenis ini tidak boleh dihukum oleh guru.

Dalam hadith-hadith psikologi, Nabi Muhammad menunjukkan bagaimana bagi sesetengah perbuatan dosa berat sekalipun, beliau tidak mengenakan sebarang hukuman semata-mata kerana kesalahan-kesalahan jenis itu tidak ada hukumannya di dunia, sebaliknya hukuman itu hanya ada di akhirat sahaja.

Berdasarkan sunnah Nabi Muhammad, guru-guru tidak boleh menghukum pelajar kelas corot yang dattang lambat, ponteng, bising, tidak membawa buku, tidur dan lain kesalahan yang sebenarnya bukan benda berdosa dalam agama.

Teknik 5: 
Jangan Hukum Pelajar Corot, Sebaliknya Beri Dorongan

Banyak perkara yang dianggap kesalahan di sekolah sebenarnya perkara itu bukan pun kesalahan di sisi agama. Sebagai contoh, kesalahan tidak menyiapkan kerja rumah, tertidur di dalam kelas, bercakap semasa guru bercakap dan lain-lain seperti itu.

Apabila pelajar kelas corot melanggar peraturan sekolah, guru mempunyai 2 pilihan:

1. Menghukum pelajar itu.
Contoh hukuman: Pelajar disuruh berdiri di luar bilik darjah, berdiri di hadapan kelas sambil letakkan bukunya di atas kepala dll.

Hukuman tidak berkesan bagi tujuan mengubah tingkah laku pelajar. Hukuman boleh menyebabkan pelajar semakin benci kepada si guru dan benci kepada sekolah.

2. Mendorong pelajar itu. Di sini strategi guru adalah:
i. Tidak memarahi pelajar.
ii. Tidak bertanya mengapa dia melakukan kesalahan itu.
iii. Tidak meleteri pelajar.
iv. Tidak menasihati.
iii. Terangkan sahaja kepada pelajar itu peraturan yang ada.

Nota: Nabi Muhammad hanya menjalankan hukuman ke atas kesalahan yang memang sudah termaktub hukumannya dalam agama sahaja.

Teknik 6:
Cari Perkara Kecil yang Dilakukan oleh Pelajar Corot Supaya Dapat Dipuji


Pelajar corot tidak boleh dimarahi apabila dia melakukan kesalahan. Sebaliknya, guru perlu memberi banyak pujian kepada pelajar corot itu.

Salah satu perkara susah yang dialami oleh guru-guru apabila hendak cuba memuji pelajar corot adalah payahnya hendak mencari perkara yang layak dipuji pada si pelajar itu.

Guru-guru sudah terbiasa nampak yang salah dan buruk sahaja tentang sikap dan tingkah laku pelajar-pelajar corot. Kebiasaan itu menjadi penutup mata kepada hal-hal yang baik yang dilakukan oleh si pelajar yang mahu dipuji.

Ambil sebagai contoh, apabila pelajar kelas corot datang lambat, bagaimanakah guru mahu memujinya?

Di sebalik setiap kesalahan, tentu ada perkara yang betul. Sebagai contoh, meskipun pelajar itu datang lambat ke sekolah, sekurang-kurang dia datang juga ke sekolah meskipun lambat. Jadi, guru boleh memuji pelajar itu kerana dia sudah berusaha datang ke sekolah.

"Bagusnya!... Saya suka kamu datang sekolah hari ini!" (BETUL)
"Apa khabar, Helmi? Saya suka kamu datang." (BETUL)
"Datang juga kamu ke sekolah. Cepatlah duduk, kita sedang belajar!" (BETUL)

Begitu juga, apabila pelajar corot itu tidak menyelesaikan kerja rumahnya. Guru masih boleh memuji mana-mana latihan yang sudah dilakukannya.

Teknik 7:
Puji Pelajar Corot dengan Suara Terang dan Jelas Supaya Didengar oleh Orang Lain

Apabila mendorong pelajar corot supaya terus melakukan perbuatan baik yang sekali-sekala dilakukannya, ucapkan kata-kata pujian itu dengan suara yang terang dan jelas sehingga orang-orang lain yang ada dapat mendengar satu persatu pujian yang diberikan.

Pujian hanya boleh diberikan atas 2 perkara:

1. Perkara baik yang dilakukan oleh pelajar corot.
2. Hasil kerjanya yang baik kualitinya.

Jika di dalam bilik darjah kelas corot, pastikan rakan-rakan sekelasnya dapat mendengar kata-kata pujian itu.

Jika di padang sukan, pastikan pelajar-pelajar yang ada berhampiran dapat mendengarnya.

Yang paling baik adalah memuji pelajar-pelajar corot di hadapan guru-guru lain, malah di hadapan pengetua ataupun guru besar.

Teknik 8: Puji Pelajar Corot Serta-Merta di Tempat Kejadian
  Apabila mendorong pelajar corot supaya suka mengulangi tingkah lakunya yang baik, caranya adalah dengan bermata tajam. Di mana-mana sahaja kita ternampak pelajar itu melakukan sesuatu yang baik, terus serta-merta dan di situ juga kita memuji apa yang dilakukannya.

Pujian yang berkesan sebagai senjata mendorong pelajar corot adalah:

1. Puji bagusnya perkara yang dilakukan oleh pelajar itu. Sebagai contoh kita nampak pelajar itu membuang sampah ke dalam tong sampah, terus katakan kepadanya:

"Bagusnya kamu buang sampah ke dalam tong. Kamu cukup pembersih!" (BETUL)
"Bagus! Bagus! Kamu pandai menjaga kebersihan sekolah." (BETUL)
"Bagus, Helmi. Saya suka kamu jaga kebersihan sekolah kita." (BETUL)

2. Pujian itu diberikan serta-merta, di tempat kejadian, tidak ditangguh-tangguhkan.

3. Puji dengan kuat dan terbuka supaya orang lain dapat mendengarnya, dan tahu perkara baik yang sudah dilakukan oleh pelajar itu.


Jika anda teruja dengan apa yang dipaparkan di atas, sila beli Ebook yang sangat berfaedah ini!

Ebook Mendorong Pelajar Corot Dengan Teknik Nabi Muhammad saw



Keterangan E-book: 
Tajuk: Mendorong Pelajar Corot Dengan Teknik Nabi Muhammad 
Penulis: 
Ainon Mohd, Khairulaniza Khairuddin, Siti Khadijah Abd Ghaffar dan Nurhidayah Jaafar 
Bilangan Halaman :100 muka surat dilengkapi dengan gambar 
E-ISBN (Berdaftar Dengan Pusat Kebangsaan ISBN, Pusat Bibliografi Negara) 
Format: Portable Document Format (PDF) 
Harga: RM 15 
 
E-book ini ditulis khusus bagi membantu guru-guru yang mahu memberikan sumber dorongan kepada pelajar-pelajar yang mempunyai motivasi rendah dalam bilik darjah. Dalam teknik konvensional, apabila guru-guru mahu mendorong pelajar supaya memperbaiki sikap dan tingkah laku, ataupun mahu memberi semangat supaya mereka lebih rajin belajar, guru-guru menggunakan teknik-teknik tradisional seperti berikut:
  • Memarahi pelajar
  • Berleter dengan tujuan memberi nasihat
  • Mengugut dan mengancam
  • Mendenda dan menghukum
  • Memujuk
  • Memberi hadiah
E-book ini menerangkan teknik-teknik yang digunakan oleh Nabi Muhammad apabila beliau mendorong individu-individu yang mempunyai sikap negatif dan melakukan kesalahan supaya mereka mengubah sikap dan tidak mengulangi kesalahan mereka. Pada asasnya, teknik-teknik Nabi Muhammad itu sangat efektif bagi mencapai dua matlamat dalam mendorong perubahan sikap dan tingkah laku, yakni:
  1. Mendorong seseorang itu mengekalkan sikap dan tingkah lakunya yang sudah baik dan betul.
  2. Mendorong seseorang itu meningkat dan memperbaiki lagi tingkah laku yang baik supaya bertambah-tambah baik.
  3. Mendorong seseorang itu mengubah tingkah lakunya yang buruk dan menggantikannya dengan tingkah laku yang baik.
Semua teknik yang diterangkan dalam buku ini sudah di eksperimen oleh 3 orang guru, dan hasilnya menunjukkan teknik-teknik itu dapat mendorong perubahan tingkah laku di dalam bilik darjah. Buku ini memberikan laporan terperinci yang ditulis oleh ketiga-tiga orang guru itu bagi menerangkan langkah demi langkah bagaimana mereka menjalankan eksperimen dan perubahan tingkah laku yang dihasilkan dalam eksperimen mereka.

Laporan terperinci itu dapat membantu guru-guru lain mengulangi eksperimen yang mereka lakukan, dan melihat sendiri keberkesanan teknik-teknik Nabi Muhammad yang diterangkan dalam buku ini. Meskipun e-book ini melaporkan apa yang berlaku di dalam bilik darjah, namun teknik-teknik ini juga dapat digunakan dalam situasi lain, seperti digunakan oleh ibu bapa ke atas anak-anak mereka di rumah.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Sample text

Sample Text

Sample Text